שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » לוב בדרך לנורמליזציה עם ישראל
גורמים מעריכים
המועמד חפתר התבטא לאחרונה בכמה הזדמנויות בדבר רצונו להגיע לנורמליזציה עם ישראל, והכריז כי יפעל לשם כך אם ייבחר לנשיאות
דגל ישראל | צילום: Dan Josephson, שאטרסטוק

אחרי איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודאן – האם לוב תהפוך למדינה החמישית שתצטרף להסכמי אברהם ותכונן מחדש יחסים עם ישראל? המחנות הפוליטיים במדינה הערבית-אפריקנית, שחוותה שתי מלחמות אזרחים אכזריות בעשור האחרון, נערכים למערכת בחירות רוויית יצרים שתקבע את עתידה של לוב.

לדברי גורמים בכירים בלוב המקורבים למועמד המוביל לנשיאות המדינה, הגנרל ח'ליפה חפתר, נראה כי המדינה הערבית מתקרבת לנרמול יחסיה עם ישראל. חפתר התבטא לאחרונה בכמה הזדמנויות בדבר רצונו להגיע לנורמליזציה עם ישראל, והכריז כי יפעל לשם כך אם ייבחר לנשיאות בבחירות שייערכו ב-24 בדצמבר. כך מפרסם כתב ישראל היום דניאל סיריוטי.

כפי שנחשף לאחרונה ב"ישראל היום", שכרו שני המועמדים המובילים לנשיאות את שירותיו של אותו יועץ תקשורת ישראלי בכיר – בעל ניסיון עשיר בניהול מערכות בחירות במדינות באפריקה, במזרח אירופה ובבלקן. המועמדים הם הגנרל ח'ליפה חפתר וסיף אל-אסלאם קדאפי – בנו של הרודן מועמר קדאפי, שנרצח בלינץ' שביצעו בו מורדים אסלאמיסטים.

הגנרל ח'ליפה חפתר אמר למקורביו כי מי שינצח בבחירות לנשיאות לוב, יתווה את הכיוון שבו תצעד המדינה: האם יימשכו המלחמות השבטיות תחת השלטון האסלאמי הקיצוני – או שמא יונהג משטר דמוקרטי וליברלי, שיזכה לתמיכת הקהילה הבינלאומית ולסיוע הנדרש לשיקום המדינה, שעתודות הנפט שלה הן מהגדולות בעולם.

חפתר מייעד לבנו סדאם תפקיד בכיר בממשל הלובי אם ייבחר, וזוכה לתמיכת ארה"ב, מצרים, סעודיה וגורמים מערביים נוספים, אך מתברר כי גם בכינון יחסים עם ישראל הוא תולה תקוות רבות. "רק הסכם נורמליזציה עם ישראל, שיביא לצירופה של לוב להסכמי אברהם, יוכל להביא להוצאתה לפועל של התוכנית לשיקום לוב, הנאמדת במאות מיליארדי דולרים", אמר למקורביו.

לדבריו, שאיפתה של לוב לזכות לסיוע מצד הקהילה הבינלאומית מחייבת שינוי כיוון מצד הנשיא שייבחר והממשל שיגבש סביבו. הצטרפות להסכמי אברהם עשויה, לגישתו, לסלול עבור לוב את הדרך חזרה אל משפחת העמים – וכך להשיג את הסיוע הנדרש, בדמות הלוואות כספיות מקרן המטבע הבינלאומית ותמיכה מדינית-פוליטית מארה"ב ומהאיחוד האירופי.

גורם בכיר באיחוד האמירויות, המקורב לשני המועמדים המובילים לנשיאות לוב, אמר ל"ישראל היום": "בעניין הרצון והצורך של לוב לנרמל את יחסיה עם ישראל ולהצטרף להסכמי אברהם – יש תמימות דעים בין שני המועמדים. שניהם הצהירו בעבר כי נורמליזציה עם ישראל באה בחשבון, ושניהם התבטאו רבות בשיחות סגורות עם מקורביהם שיפעלו ביתר שאת לצורך כך".

הבכיר האמירותי הוסיף, עם זאת, כי גם אם אכן אחד מהשניים ייבחר לנשיאות ולוב תצטרף להסכמי אברהם, צפויה נורמליזציה שונה למדי מזו שהתרחשה עם איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו. "אם המהלך ייצא אל הפועל", המשיך הבכיר, "הוא יקרה בקצב איטי מאוד, עקב בצד אגודל, קצת כמו הסכם הנורמליזציה המתגבש בין ישראל לסודאן".

גורם במטה הבחירות של חפתר אמר ל"ישראל היום" כי "עדיין מוקדם לדבר על הסכם נורמליזציה עם ישראל וכיצד הוא ייראה. קודם כל שהגנרל חפתר אכן ייבחר, ואנחנו בטוחים שייבחר. אולם לפי שעה, אין לנו עניין להעלות על סדר היום את נושא היחסים העתידיים עם ישראל, כיוון שבקרב הציבור בלוב יש עוינות מובנית ומסורתית כלפיה. כרגע, הדיבורים האלה רק עלולים לפגוע באלקטורט של חפתר ולהזיק לסיכוייו לזכות בבחירות".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים