שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ללפיד מנדט ל-28 ימים – מה יקרה עם יכשל?
כך זה יעבוד
אם לפיד לא יצליח להרכיב ממשלה, או שיודיע לנשיא או שתוצג על ידו ממשלה והכנסת תדחה אותה – רשאים רוב חברי הכנסת לבקש להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם
יאיר לפיד בכניסה לבית הנשיא הבוקר | צילום: חיים צח / לע"מ

בית הנשיא מפרסם את לוח הזמנים להמשך הליך הרכבת הממשלה. על פי חוק יסוד הממשלה, לחבר הכנסת יאיר לפיד עליו הטיל נשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים (לא כולל יום ההטלה), אותם לא ניתן להאריך.

אם ח״כ לפיד לא יצליח להרכיב ממשלה, או שיודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שתוצג על ידו ממשלה והכנסת תדחה את הבקשה להביע בה אמון – רשאים רוב (61) חברי הכנסת לבקש מהנשיא בכתב, להטיל את התפקיד על ח"כ לבחירתם, שהסכים לכך בכתב, וכל זאת תוך 21 ימים. אם הוגשה בקשה כזו – על הנשיא להטיל את התפקיד על ח"כ שצוין בבקשה תוך יומיים, ולח"כ עליו הוטל התפקיד מטעם רוב חברי הכנסת, נתונים 14 ימים להרכבת ממשלה, אותם לא ניתן להאריך.

במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, או שח"כ שנתבקש מטעם רוב חברי הכנסת לא הרכיב ממשלה, או שהודיע לנשיא שאין בידו להרכיב ממשלה, או שהממשלה הוצגה והכנסת לא נתנה בה אמון, הכנסת תתפזר לפני תום הכהונה, ויתקיימו בחירות.

לוח הזמנים: יום רביעי, כ"ג באייר, 5 במאי – הטלת הרכבת הממשלה על ח"כ יאיר לפיד. יום רביעי, כ"ב בסיוון, 2 ביוני עד חצות (הלילה שבין רביעי לחמישי) – תום 28 הימים הנתונים לח"כ לפיד להרכיב ממשלה.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, מסר עם קבלת המנדט מנשיא המדינה: "הנשיא הטיל עלי היום את המנדט לנסות להקים בישראל ממשלת אחדות. אחרי שנתיים של סיוט פוליטי מתמשך החברה הישראלית פצועה. ממשלת האחדות אינה פשרה – היא מטרה".

"עלינו להקים ממשלה שתשקף את העובדה שאנחנו לא שונאים אחד את השני. שבה ימין שמאל ומרכז פועלים יחד להתמודד עם האתגרים הכלכליים והבטחוניים. אנחנו זקוקים לממשלה שתוכיח לנו שהעובדה שאנחנו שונים זה מזה אינה חולשה, אלא מקור הכוח של ישראל. אעשה הכל כדי שממשלת האחדות תוקם מהר ככל האפשר ותלך לעבוד למען אזרחי ישראל", דברי לפיד.

הנשיא ראובן ריבלין מסר הצהרה לתקשורת ואמר כי "אמש הודיע לי ראש הממשלה חבר הכנסת בנימין נתניהו, כי לא עלה בידו להקים ממשלה ומשכך הוא מחזיר את המנדט אלי. לאחר שקיבלתי את עמדתן של כלל הסיעות ושוחחתי עם חבר הכנסת יאיר לפיד וחבר הכנסת נפתלי בנט, התברר בפני כי חבר הכנסת נפתלי בנט נותר עם שבעה ממליצים, כפי שהיה בסיבוב הקודם, ואילו לחבר הכנסת לפיד, נוספו 11 ממליצים, כך שיש לו 56 ממליצים".

"חבר הכנסת מנסור עבאס כתב כי: "ישתף פעולה בצורה חיובית עם כל מי שעליו תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, קרי מי שזוכה למספר הממלצים הרב ביותר" עד כאן דבריו. חבר הכנסת נפתלי בנט, הביע את רצונו בממשלה יציבה שתשרת את אזרחי ישראל, והבהיר כי אינו פוסל את האפשרות להקים ממשלה עם חבר הכנסת יאיר לפיד".

"השיקול המרכזי שעל נשיאי ישראל לשקול בקבלת ההחלטה על מי להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה – הינו למי יש את הסיכוי הגבוה ביותר להרכיב ממשלה, שתזכה לאמון הכנסת החדשה. מתמונת הממליצים עולה בבירור שלחבר הכנסת יאיר לפיד יש אפשרות להרכיב ממשלה שתזכה לאמון הכנסת, אם כי הקשיים רבים. בנסיבות אלו החזרת המנדט לכנסת חוטאת לחוק, ועלולה להביא אותנו לבחירות חמישיות, בלא שנוצלו כל האפשריות להקמת ממשלה".

"על בסיס ההמלצות שקיבלתי מסיעות הכנסת, ומתוקף סמכותי, על פי סעיף 9 של חוק יסוד: הממשלה, שוחחתי זה עתה עם חבר הכנסת יאיר לפיד, והודעתי לו כי אני מעניק לו את המנדט להרכבת ממשלה. בין אם תהיה זו ממשלה שהוא יעמוד בראשה בתחילה, ובין אם זו תהיה ממשלה שיעמוד בראשה מועמד אחר תחילה, והוא יכהן בה בתחילה כראש ממשלה חליפי. אמרתי לו כי לא רבים זכו להגיע למעמד הזה, שבו מוענק להם המנדט להרכבת ממשלה בישראל, ושאני בטוח שעבורו זהו רגע שאוצר בתוכו חשיבות, ואחריות לאומית מהמעלה הראשונה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים