שיתוף
תגובות
דעות » למה מתזמני שוק חשופים הרבה יותר?
מהון להון
הזינוק במדדים המובילים בעולם הצית מחדש את הוויכוח בין הגישה של מתזמני השוק לבין זו של המשקיעים בשיטת "קנה והחזק" • דניאל שבקס מסביר מה הדילמה
דניאל שבקס | צילום: באדיבות המצלם

רמות השיא החדשות שנרשמו בשבועות האחרונים ברוב המדדים הגדולים בעולם, לצד רמת תנודתיות גבוהה, הביאו לכך שמשקיעים רבים פנו אליי עם ארסנל שאלות שלא מסתיים אף פעם. ואכן, כפי שבטח ניחשתם, הבולטות שבהן היו "האם השוק ימשיך לעלות?", "כיצד ניתן לנצל את התנודתיות?" ו"האם נכון להיכנס לשוק בצורה אפילו יותר חזקה מבעבר?" או ש"אולי בכלל הגיע הזמן לממש?".

השאלות הללו מגיעות מסוג מסוים של משקיעים המכונים "מתזמני שוק". לעומתם, יש כאלו שישנים בשקט ועושים רק פעולות קטנות של התאמות, אלו הם המשקיעים בשיטת "קנה והחזק". לעניות דעתי, אין דרך לתזמן את השוק ואלו שמנסים מנצלים שיטות מהעולם הטכני שברובם הם אפילו לא מבינים את ההיגיון שעומד מאחוריהם.

המשקיעים שקונים ומחזיקים (Buy and Hold) יכולים להסתמך על מחקרים של עשרות רבות של שנים שמוכיחים כי את רוב התשואה שמשיגים במהלך שנה ספציפית משיגים במהלך מספר ימים מועט. לכן, במידה וננסה להיות מתזמני שוק, ישנו חשש לא קטן שנפספס כמה ימים כאלו והתשואה ממש יכולה להיפגע.

כמו כן, כדאי לקחת בחשבון את עלויות המסחר המתלוות לביצוע פעולות דחופות וממילא נבין מדוע רובם המכריע של הסוחרים אינם מצליחים לאורך זמן לתזמן את השוק.

גם משקיעים מנוסים בעלי הבנה גבוהה של השוק, אשר מנסים לתזמן לא דרך ניתוח טכני אלא דרך חקר של המצב המאקרו-כלכלי, טועים בהרבה מן המקרים. לעיתים הם חושבים שהשוק במחירים גבוהים מידי ומוכרים חלק ממניות שלהם כדי לשבת על הגדר ולחכות להזדמנות לאחר שהשוק יתקן, בפועל הם מפספסים לפעמים לא מעט חודשים ואפילו שנים שהשוק ממשיך לעלות בהם.

אין ספק שהטור זה יכול להקים עליי לא מעט כאלו שיחשבו שיש הגיון וכדאי לנסות ולתזמן את השוק, ובאמת הוויכוח האם ניתן לתזמן את השוק קיים מאז תחילת עידן המסחר המודרני. ולכן אסיים עם תובנה שגם המצדדים בשיטת תזמון השוק יסכימו איתי לגביה: לנסות ולתזמן את השוק זו פעולה שמתאימה רק למי שיכול לפנות להשקעות שלו את כל היום וממש להתעסק בזה. עבור רוב המשקיעים, שאין להם את הזמן והיכולת או את הרצון לעקוב ברמה יומית אחרי כל התנודות בשוק, לא מומלץ לנסות לעשות זאת וכל ניסיון כזה סופו לכישלון.

מכאן המלצתי לא לנסות ולחזות את השווקים בתקופות קצרות, אלא להסתכל על הדברים בראייה ארוכת טווח. כמובן שחשוב וטוב לעשות התאמות ולהקטין חשיפה למניות אחרי תקופות של גאות ולהגדיל בזמן משבר, שכן בראייה ארוכת טווח המשבר יחלוף וכך המשקיע ירוויח יותר, וזאת בנוסף לשקט נפשי מאחר והוא לא יצטרך לחשוש כל יום שהשוק יתהפך עליו.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים