שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » למה צעקו הנשים על בעליהן בבית הכנסת?
פרשה בגובה העיניים
כשהמצב נראה חסר סיכוי, במקום להתייאש ולשבת בחיבוק ידיים, כדאי ללמוד מהתינוק שגדל להיות יעקב אבינו
ר' יצחק זאב סולובייצ'יק בטיול ברחובות ירושלים | צילום: ויקיפדיה

לאחר כעשר שנות ציפייה מתמלא ביתם של יצחק ורבקה אורה: שני תאומים נולדים להם. אך תאומים אלו זוכים למה שרק עוד זוג תאומים זכה לו – התורה מתארת את תהליך לידתם בצבעוניות. וכך כותבת התורה: "ויצא הראשון אדמוני, כולו כאדרת שיער, ויקראו שמו עשו. ואחרי כן יצא אחיו וידו אוחזת בעקב עשו, ויקרא שמו יעקב". (הזוג השני של התאומים שזכו לפירוט דומה היו פרץ וזרח בני יהודה).

כולנו יודעים שכשתינוק מגיח לעולם הזה, הוא יוצא מן הבטן עם ידיים קפוצות כאומר 'אני אקח לעצמי את כל חמודות העולם'. יעקב אבינו היה משוכלל יותר, הוא עשה מעשה טרם יצא לאוויר העולם – אחז בעקב אחיו.

רצונו של יעקב להיות בכור גורם לו לנסות לאחוז בעקבו של עשו ולמושכו חזרה לבטן.

אף שברור לנו שאין מדובר כאן בתינוק רגיל, ואיננו יכולים להבין מה "עבר לו בראש" באותו רגע, צריכים אנו לשאול: לשם מה לימדה אותנו התורה פרט זה?

שאלה זו שואל הצדיק רבי משה מרדכי מלעלוב. טרם שנביא את תירוצו, בוודאי לא תתנגדו למעשה שהיה:

בבית הכנסת הגדול בעיר בריסק שבליטא, החליטו ראשי הקהילה – בניגוד לדעת רב העיר, רבי יצחק-זאב סולובייצ'יק – להכניס מקהלה שתעמוד על מדרגות ארון הקודש ו"תשדרג" את תפילתו של החזן. הרב התנגד לצעד זה שהיה חיקוי נלעג למתחולל בבתי תיפלתם של הנוצרים, ודבר זה – סבר הרב – יש למנוע בכל תוקף מלעשותו בבית הכנסת הקדוש.

בליל ראש השנה הכניסו הגבאים ברוב רשמיות את מקהלת בית הכנסת והורו להם לעלות למדרגות ארון הקודש. רבי יצחק-זאב גער בהם שירדו, אך באותם ימים הייתה אימתם של ראשי הקהל כה-תקיפה, עד שחברי המקהלה פחדו לרדת למרות הוראת הרב.

בלית ברירה עלה רבי יצחק-זאב את מדרגות ארון הקודש וציווה עליהם לרדת מיד. מול צעד חריף כזה ירדו חברי המקהלה בבושת פנים. אך הנה התקרבו כמה מראשי הקהל בחוצפה רבה וציוו עליהם לעלות שוב. והם עלו.

הרב עלה בשנית וציווה על המקהלה לרדת, וראשי הקהל שוב החזירום. עשרות פעמים נמשך המחזה המביש כשבני הקהילה כובשים פניהם מבושה, והרב טורח ועולה שוב ושוב כדי להוריד את המקהלה.

לימים סיפר הרב מבריסק: "ידעתי שכוחי אוזל, אך החלטתי נחושות שכל עוד כוחי במותניי אעלה שוב ושוב ואמנע את החרפה עד היכן שידי משגת. בפעם האחרונה ידעתי שאין לי עוד כוח לטפס, והסוף איננו נראה, אך התחזקתי שאני עושה מה שבכוחי וה' יעזור.

"כשירדתי, ידעתי שאינני מסוגל יותר לטפס, ותיכף ישיבו ראשי הקהל את המקהלה לארון הקודש. אך אז נפתחו חלונות עזרת הנשים, ונשות ראשי-הקהל צעקו על בעליהן: 'בושה וחרפה! די להמרות את פי הרב!' בעליהן חזרו למקומן בבושת הפנים והמקהלה אכן לא עלתה לדוכן".

מבאר רבי משה מרדכי מלעלוב את אשר פתחנו בו, מדוע אחז יעקב ברגלו של עשו? אלא כך אמר יעקב "אעשה אני את המוטל עלי, והשם יתברך יעשה הטוב בעיניו". יודעים אתם מה היה סופו של דבר? הדבר נכתב במפורש בפרשתנו: עשו מכר ליעקב באופן חוקי את הבכורה, בעבור נזיד עדשים! פרוטה לא יותר…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים