שיתוף
תגובות
יהדות » פרשה בגובה העיניים » כשהרב מבריסק תמה על הפחד מעתיד הילדים?
פרשה בגובה העיניים
אם עשו יבוא כמו אח, למה צריכים לפחד שמא יכה את יעקב "אם על בנים"? דיוקו הנוקב של הגה"צ רבי ניסים יגן
ילד חרדי נהנה מסוכריה על מקל, אילוסטרציה | צילום: קובי דגן, שאטרסטוק

לשלושה דברים התכונן יעקב אבינו בלכתו לקראת עשו. דורון, תפילה ומלחמה. בתפילתו התפלל יעקב אבינו: "הצילני נא מיד אחי מיד עשו, כי ירא אנכי אותו פן יבוא והכני אם על בנים".

הזוהר הקדוש מקשה: כמה אחים היו לו ליעקב אבינו חוץ מעשו, שהיה צריך לבאר בתפילתו שהקב"ה יצילו "מיד אחיו, מיד עשו"? עשו הוא אחיו היחיד.

מסבירים חלק מן המפרשים את כפל הלשון כך, שכוונתו של יעקב אבינו בתפילתו הייתה לפי פתגם העולם: "שמור אותי מאוהביי, מאויביי אֶשָׁמֵר לבד". יעקב ביקש מהקב"ה שישמור אותו גם אם יבוא עשו בתור אויב הרוצה להילחם בו, וגם אם יבוא כאח הרוצה להתחבק עימו באהבה.

הגה"צ רבי ניסים יגן היה שואל במתק שפתיו: מה קורה כאן?

את החלק הראשון שיעקב מפחד שעשו יילחם בו, ולכן הוא מתפלל לקב"ה "הצילני נא… מיד עשו פן יבוא והכני אם על בנים", אני מבין. אבל אם יבוא עשו כאח, ירצה להשלים עם יעקב ולחיות איתו באהבה, מה שייך לבקש "פן יבוא והכני אם על בנים?"…

לפני שנענה את תירוצו של רבי ניסים יגן, נקדים סיפור שאירע בתל-אביב לפני כשבעים שנה. רב חשוב שעלה מעמק הבכא בפולין לאחר השואה הארורה, התגורר בתל-אביב ולמד ולימד שם תורה.

באחד הימים שם הרב לבו לכך, שאחד מילדיו הצעירים החל להשתמש במילה לא נקייה כל כך. לא מעידה חד פעמית, אלא בתמימות ילדותית חזר עליה הילד מספר פעמים בלי להבין שמשהו אינו בסדר במילה זו. אנחנו לבטח היינו קוצפים ושוצפים על איבוד הערכים של הילד, והעונש היה בהתאם. הרב – לא נהג כך. הוא טרח לברר בעקיפין היכן שמע הילד את המילה, והסביר לו בנועם שבמילה זו לא משתמשים משום שהיא לא מכובדת ולא הגונה, ובכך באמת חינך את בנו.

מיד לאחר מאורע זה, קם היהודי ונסע לגאון רבי יצחק זאב סולובייצ'יק מבריסק, ושאלתו בפיו: האם זה בסדר שאני מתגורר בסביבה שאינה שומרת מצוות, ועל ידי כך ילדיי הקטנים מושפעים מהם לרעה? אולי חובה עלי לעקור ממקומי למקום אחר?!

הגאון מבריסק שמע את השאלה ותמה: רק על ילדיך מפחד אתה שמא יתקלקלו מן הסביבה ויתדרדרו – מעט או הרבה – בקיום המצוות? ומה איתך, כלום אתה מחוסן מפני חילולי השבת, הצניעות הבעייתית, ושאר הבעיות הרוחניות מסביבך?!…

בהתרגשות עזה היה זועק רבי ניסים יגן מנהמת לבו לשומעיו: אם יעקב אבינו פחד מהשפעתו הרעה של עשו, כשהוא מגיע כאח ונדמה כאוהב – גם על עצמו (כפי שביקש "הצילני נא"), וגם על בניו ("פן יבוא והכני אם על בנים") – מה נאמר אנו על כוחה של השפעה רעה עלינו כשהיא מגיעה מחבר לא טוב, מידיד שהתנהגותו לא לפי אמות המוסר שלנו. ודאי שדבר כזה משפיע גם עלינו לרעה, ובעיקר, על ילדינו שאין להם את מנגנון הביקורת לדעת מה כדאי ליטול מהסביבה החברתית ומה לא.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים