שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "לפיד חייב לפרט בהודעתו את הרכב הממשלה"
יועמ"ש הנשיא
היועצת המשפטית של בית הנשיא דוחה את פניית הליכוד לגבי כהונת בנט כראש הממשלה למרות שהמנדט בידי לפיד, אך מסכימה עם כך שלא מספיק לטעון "עלה בידי"
ראובן ריבלין | צילום: עמוס בן גרשום /לע"מ

היועצת המשפטית של בית הנשיא עו״ד אוּדית קורינלדי-סירקיס העבירה מענה לפנייתו של עו"ד מיכאל ראבילו בנוגע להקמת הממשלה ה-36, אשר הועברה אל בית הנשיא הבוקר, יום שלישי, כ"א בסיון, 1 ביוני.

בתשובתה כותבת היועצת המשפטית לנשיא המדינה, עו״ד אודית קורינלדי-סירקיס: "אכן, כפי שהבהרתי בשיחתנו מיום 4.5.2021, על חבר הכנסת, שמודיע לנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה להבהיר את הרכב הסיעות השותפות לממשלה, האם מדובר בממשלת חילופים, ומי יכהן כראש הממשלה החלופי (במידה ומדובר בממשלת חילופים)".

"באשר לאמור בסעיף 5 למכתבך – כפי שוודאי זכור לך, באותו היום (4.5.2021), פנית אלי וביקשת לוודא עמי, שמקובל עלי, שכאשר מוקמת ממשלת חילופים, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה יכול לכהן כראש הממשלה החלופי בתקופה הראשונה (לפני מועד החילופים), זאת, בהתבסס על סעיף 13א לחוק-יסוד: הממשלה. השבתי לך שזוהי גם עמדתי המשפטית ואני מסכימה עמך".

"בתמצית אציין כי עמדה זאת מבוססת על לשון החוק, ועל תכליתו של חוק-יסוד: הממשלה הן בכלל והן של סעיף 13א לחוק זה – העוסק בכינון ממשלת חילופים – בפרט", לשון מכתב יועמ"ש בית הנשיא.

יועמ"ש הליכוד עו״ד מיכאל ראבילו פנה הבוקר ליועמ״ש של בית הנשיא אודית קורינאלדי סירקיס וליועמ״ש של הכנסת שגית אפיק בדרישה שח״כ לפיד יקיים את אותם התנאים להקמת הממשלה, שנדרשו בזמנו מראש הממשלה בנימין נתניהו.

לטענתם, לא ניתן להסתפק בהצהרה לקונית על הרכבת ממשלה כביכול אלא על ח״כ לפיד לפרט: איזו ממשלה עלה בידיו להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי.

בליכוד טוענים עוד כי לפי חוק יסוד הממשלה רק ח״כ לפיד יכול לכהן ראשון כרה״מ ואין לו שום סמכות להעביר את התפקיד לח״כ בנט, עליו לא הוטל תפקיד הרכבת הממשלה. היה ולא יתקיים תנאי אחד מהתנאים הללו אמורה להתחיל תקופת 21 הימים הקבועה בסעיף 10 לחוק יסוד הממשלה ביום 3.6.21 בשעה 00:00.

במכתב מפורט כי "סעיף 13 (ב) לחוק יסוד הממשלה קובע, כי אם חבר כנסת שהוטלה עליו מלאכת הרכבת הממשלה הרכיב ממשלה, עליו להודיע על כך לנשיא המדינה וליושב ראש הכנסת, על מנת שיו"ר הכנסת יקבע ישיבה לכינון ממשלה בתוך שבעה ימים".

"מלשון החוק ברור, שאין מקום להסתפק בהודעה סתמית, לפיה מלאכת הרכבת הממשלה עלתה בידי מרכיב הממשלה, אלא יש מקום להבהיר איזו ממשלה עלה בידי חבר הכנסת להרכיב, מהו הרכב הסיעות, האם מדובר בממשלת חילופים, ואם מדובר בממשלת חילופים מי יכהן כראש ממשלה חלופי".

"למותר לציין, שעו"ד קורינאלדי עצמה הודיעה לח"מ (בצדק) הן לאחר הבחירות לכנסת ה–21 והן לאחר הבחירות לכנסת ה–24, כי חבר הכנסת בנימין נתניהו לא יוכל להסתפק בהצהרה סתמית שעלה בידו להרכיב ממשלה וכי יש לפרט את פרטי הרכבת הממשלה".

"בטוחני, שאותו דין שחל בזמנו על ראש הממשלה נתניהו, חל אף על חבר הכנסת לפיד, ולכן אבקשכן להנחות את חבר הכנסת יאיר לפיד לנהוג בהתאם ל קבוע בחוק יסוד הממשלה, ואם לא ינהג בהתאם, אתן מתבקשות לקבוע, כי ביום 3.6.21 בשעה 00:00 החלה תקופת 21 הימים הקבועה בסעיף 10 לחוק יסוד הממשלה".

"כמו כן אתן מתבקשות להבהיר לחבר הכנסת יאיר לפיד, כי על פי חוק יסוד הממשלה, חבר הכנסת שהוטל עליו להרכיב ממשלה לא יכול להיות ראש ממשלה חלופי אלא עליו לעמוד בראשות הממשלה בתקופה הראשונה. ודוק: הקמת ממשלה בחוק יסוד הממשלה מתייחסת לרגע הקמת הממשלה. באותו רגע אין כל וודאות, כי ראש הממשלה החלופי אכן יעמוד בראשות הממשלה (והוא למשל לא יזכה לעמוד בראש הממשלה אם הממשלה תסיים את כהונתה לפני מועד החילופים). לשון סעיף 13 (ג) לחוק יסוד הממשלה, הקובעת, כי "חבר הכנסת שהרכיב ממשלה יעמוד בראשה" (דבר שלא ניתן לומר על ראש ממשלה חלופי) ודברי ההסבר להצעת חוק ממשלת החילופים הקובעים במפורש שמרכיב הממשלה יעמוד בראשה בתקופה הראשונה, אינם מאפשרים לנהוג בדרך אחרת", לשון המכתב.

מנגד, ביש עתיד מחזיקים בחוות דעת משפטית הפוכה לזו שהציגה הבוקר הליכוד, שנכתבה על ידי ד"ר אדם שנער, מומחה למשפט חוקתי, עוד לפני קבלת המנדט לידיו של לפיד. לפי חוות הדעת, התיקון לחוק יסוד: הממשלה שנעשה, כדי לאפשר את מבנה ממשלת החילופים בשנה שעברה, "משנה את התמונה. בעקבות חקיקת מנגנון ממשלת החילופים, נוצרה האפשרות שחבר כנסת פלוני יקבל על עצמו את מלאכת הרכבת הממשלה, ובראש הממשלה יעמוד, לפחות לגבי חלק מהתקופה, חבר כנסת אלמוני".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס לטענת הליכוד וכתב בטוויטר: "‏רק השבוע נתניהו הציע לסער ולבנט רוטציה משולשת כשסער יכהן ראשון. אז משום מה הוא לא חשב על המוקשים המשפטיים הללו. בושה או בדיחה?". יצוין כי ליברמן משקר ובליכוד כתבו בהצעה לסער כי 61 ח"כים יחתמו לו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים