שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » "לפיד מוכן שבנט יהיה ראשון ברוטציה"
גורמים ביש עתיד
הגורמים הסבירו מדוע לפיד מתעקש כי ימליצו עליו: לפיד אינו מוכן להסתכן כי הגוש ימליץ על בנט כמי שירכיב את הממשלה הבאה ואז "בנט יקבל את המנדט ויברח לביבי"
יאיר לפיג | צילום: אתר הכנסת

גורמים ביש עתיד טענו אמש כי היו"ר יאיר לפיד מוכן לאפשר ליו"ר ימינה נפתלי בנט להיות הראשון ברוטציה לתפקיד ראש הממשלה והוא מוכן לוויתורים מפליגים כדי להחליף את שלטון בנימין נתניהו – כך דווח ב'ידיעות אחרונות'.

יחד עם זאת, לפיד אינו מוכן להסתכן כי הגוש ימליץ על בנט כמי שירכיב את הממשלה הבאה ואז "בנט יקבל את המנדט ויברח לביבי", כלשונם. "לפיד יהיה מוכן לוותר על הרוטציה, אבל בנט צריך להודיע שהוא מצטרף".

גורמים בסביבת לפיד הלכו אמרו שכדי להקים ממשלה הוא יהיה מוכן להיות שני ברוטציה. הם הסבירו מדוע לפיד מתעקש כי המפלגות ימליצו עליו: "אי אפשר לסמוך על בנט שירכיב ממשלה עם גוש השינוי. הוא יכול לקחת את ההמלצות של כולם ולחבור לנתניהו. בנט לא באמת רוצה להחליף את נתניהו".

בכירים בכחול לבן אומרים שהם על סף הרמת ידיים ממלאכת התיווך שהם מנסים לקיים בין לפיד לבין בנט – כך דווח בכאן רשת ב. לטענתם, כל צד מתבצר בשלב זה בעמדתו ואין כרגע קצה חוט לחידוש השיח בין הצדדים.

לדבריהם, בנט כלל לא מוכן לדון על שום דבר שקשור לגוש אנטי-נתניהו כל עוד לא יובטח לו מראש שהוא ראשון ברוטציה בתפקיד ראש הממשלה. ואילו מהצד השני, לטענתם, לפיד לא מוכן לוותר על כך שהוא יהיה ראשון ברוטציה בראשות הממשלה לאור ההבדל המשמעותי במספר המנדטים בין יש עתיד לימינה וכן לאור מספר הממליצים שאסף.

"אנחנו על סף ייאוש משניהם", אמרו הבכירים בכחול לבן. "אף אחד מהם לא מוכן לזוז במילימטר ואין כרגע אפילו התחלה של שיח. זה גם מסבך את ההחלטה שלנו על מי להמליץ אצל הנשיא לאור זה שקיווינו שיהיו כבר הסכמות בשלב הזה".

נפתלי בנט מכריז על מועמדותו לראשות הממשלה | צילום: אורי כהן

יו"ר תקווה חדשה גדעון סער שיגר אמש מסר פומבי ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד וכתב בטוויטר: "בליל הבחירות, לפני שבוע, הודעתי שנפעל, ללא אגו, להקמת ממשלת שינוי. היום מחובתי לומר: משחק איסוף ההמלצות לא יביא להקמת ממשלה אלא נסיון תכליתי ומהיר לביסוס רוב פרלמנטרי ריאלי. חלון ההזדמנויות מוגבל בזמן. יאיר לפיד, אני ויתרתי על האגו. עכשיו תורך".

לפיד הגיב אחרי זמן קצר וכתב: "כדי להקים ממשלת שינוי, נהיה מוכנים לויתורים כואבים. למול כל השמועות וההתרוצצויות של השבוע האחרון חשוב להבהיר: אין דבר שאני לא מוכן לבחון, אין אבן שלא נהפוך, אין אפשרות שלא נשקול כדי להקים את ממשלת השינוי ולהוציא את נתניהו מבלפור".

"אמרתי בזמן מערכת הבחירות, ואני אומר גם עכשיו –המדינה חשובה יותר מהשאיפות האישיות שלי, או של כל אחד אחר. המשימה של "גוש השינוי" לשבוע הקרוב היא למנוע את הסכנה שהנשיא יטיל על נתניהו את הקמת הממשלה. כדי שזה לא יקרה, כל מפלגות "גוש השינוי" צריכות להמליץ על יש עתיד, המפלגה הגדולה בגוש".

"מרגע שיתחיל התהליך, הכל יהיה על השולחן. נהיה מוכנים לויתורים כואבים, העיקר להקים ממשלת שינוי וללכת לעבוד כדי לרפא את המדינה משנתיים של משבר חברתי ופוליטי", דברי יו"ר יש עתיד.

סער מיהר להגיב: "הפוך, גוטה. שלב הויתורים הוא עכשיו. אחר כך עלול להיות מאוחר מדי". במערכת הפוליטית מעריכים שסער לוחץ שמלאכת הרכבת הממשלה תוטל על יו"ר ימינה נתפלי בנט, בו תומך גם ככל הנראה מאחורי הקלעים יו"ר כחול לבן בני גנץ.

סער רומז: בנט ראשון ברוטציה

המחלוקת העיקרית בין ראשי מפלגות הגוש המתנגד לנתניהו נוגעת כרגע לשאלת ההמלצות בבית הנשיא: לפיד הכריז במהלך קמפיין הבחירות כי יהיה מוכן לוותר על מקומו בראשות הממשלה לטובת החלפת נתניהו, אך מיד עם היוודע תוצאות הבחירות החל לפעול לגיבוש רוב של ממליצים עליו לראשות הממשלה, שוחח עם ראשי מפלגות, וקיבל את תמיכתן של ישראל ביתנו, מרצ והעבודה..

ב'וואלה' דווח כי בתקווה חדשה סבורים שרק בצירוף ימינה יש סיכוי להחליף את השלטון. לכן, הם מתנגדים למהלכים של לפיד ושל יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן שמקבעים את לפיד כמועמד המוביל לקבלת המנדט, ופועלים לגיבוש הסכמות סביב יו"ר ימינה.

מלבד העובדה שלפיד עומד בראש המפלגה הגדולה ביותר בגוש, הוא כבר איגד סביבו 39 ממליצים. חוץ ממפלגתו (17 מנדטים) הצהירו פומבית על תמיכה בו גם מפלגת העבודה (7 מנדטים), מרצ (6 מנדטים) וישראל ביתנו (7 מנדטים). קריאתו של סער הערב טומנת בחובה פתרונות שונים, כגון רוטציה בראשות הממשלה, אך המסר שלו ברור – בנט יהיה ראשון.

ב'ווינט' דווח כי בימים האחרונים הלכו והתרבו הקולות בגוש השינוי שלפיהם התוכניות של לפיד אינן אפשריות, ואם רוצים להקים ממשלה ולהחליף את השלטון באמצעות מפלגות ציוניות, הפתרון היחיד הוא לתת לבנט את ראשות הממשלה. בצד של לפיד אומרים כי "מדובר בסיפור עם" וכי אין תרחיש שלפיו בנט עם שבעה מנדטים ירכיב ממשלה.

גדעון סער | צילום: יואב דודקביץ', קמפיין תקווה חדשה

ב'חדשות 13' דווח כי בין נציגים של לפיד ובנט קיימת הסכמה עקרונית לרוטציה ביניהם, והמחלוקת היא מי מהם יהיה ראשון. זאת, למרות שלפיד עדיין מחזיק בעמדה רשמית לפיה הוא לא מתכוון לאפשר רוטציה עם ראש מפלגה אחר בגוש שלו, ויו"ר ימינה נפתלי בנט כלל לא הצהיר על כוונתו לחבור לגוש מתנגדי נתניהו.

השניים אומנם סומכים איש על חברו שהרוטציה לא תופר באופן בוטה, אך הם חוששים כי במקרה שנתניהו יעזוב את הזירה הפוליטית, יוכל השני להרכיב קואליציה אחרת, ולא יזדקק כלל לרוטציה. בשל כך, כל אחד מהם מתעקש להיות ראשון ברוטציה.

בנט צפוי להיפגש השבוע גם עם לפיד וגם עם ראש הממשלה נתניהו. זאת, ברקע חיזור שני הגושים אחר המלצתו של יו"ר רע"ם מנסור עבאס. בגוש להחלפת נתניהו חוששים שעבאס ימליץ עליו, מתוך הנחה שאיתו הוא יוכל לרשום הישגים שהרשימה המשותפת לא תהיה חלק מהם.

3 גושים ומי על הגדר?

על פי עמית סגל, תמונת המצב הפוליטית כפי שמשתקפת מהעדפות ראשי המפלגות השונים, היא שלמעשה ישנם שלושה גושים: גוש תומכי נתניהו מסתמן כגדול ביותר והוא כולל 52 ח"כים שצפויים להמליץ על נתניהו להרכבת הממשלה הבאה – 30 מהליכוד, 9 מש"ס, 7 מיהדות התורה ו-6 מהציונות הדתית.

הגוש השני בגודלו כרגע הוא של המפלגות שהודיעו שימליצו לנשיא על לפיד שכולל 43 ח"כים – 17 מיש עתיד, 7 מישראל ביתנו, 7 מהעבודה, 6 ממרצ וככל הנראה גם 6 הח"כים של הרשימה המשותפת.

הגוש השלישי בגודלו הוא זה של בנט וסער, שכולל כרגע 13 מנדטים: 7 מנדטים של ימינה שכמובן תמליץ על בנט ועוד 6 מנדטים של תקווה חדשה, שמסתמן שתמליץ אף היא על בנט להובלת גוש השינוי והקמת ממשלה חלופית בראשותו.

בני גנץ במליאת הכנסת | צילום: דוברות הכנסת – שמוליק גרוסמן

מי שנמצאים בשלב זה על הגדר הם כחול לבן של גנץ עם 8 מנדטים שצריכים להכריע אם להמליץ על לפיד ולקרב אותו מאוד למספר הממליצים של נתניהו – 51 ממליצים עבורו בהשוואה ל-52 של נתניהו, או שגנץ יצטרף לגוש של בנט וסער, וימליץ אף הוא על בנט – ואז לבנט יהיו 21 ממליצים.

בשלב זה עדיין לא ברור כיצד תנהג רע"ם של מנסור עבאס ו-4 המנדטים שלה – ואם תבחר להמליץ על מי מהמועמדים. ייתכן שבמפלגה יבחרו לא להמליץ על אף מועמד כדי לא לסגור את הדלת למשא ומתן עם כל הצדדים בשלב כה מוקדם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים