שיתוף
תגובות
כלכלה » אנרגיה ותשתיות » הוועדה מבקשת לפסול את הצעת דלק ונובל
רשות התחרות
ועדת הריכוזיות ממליצה לממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה לפסול את הצעת דלק ונובל במכרז על רישיון חיפושי הגז "בלוק 72"
נובל אנרג'י | צילום: Dennis Gross, שאטרסטוק

הוועדה לצמצום הריכוזיות המליצה ביום חמישי האחרון לממונה על ענייני הנפט לפסול את הצעתן של דלק ונובל בהליך תחרותי על רישיון חיפושי הגז והנפט הימי "בלוק 72" משיקולי ריכוזיות כלל-משקית.

בלוק 72 הוא רישיון חיפושי גז ונפט, בשטח של כ-400 קמ"ר. תוואי רישיון בלוק 72 חופף ברובו לשטח רישיון אלון D שהוחזק על ידי דלק ונובל ותוקפו פג באפריל 2020, מבלי שבוצע בו קידוח. הבלוק מצוי בקצה הצפוני של מימה הכלכליים של ישראל ובסמוך לגבול המים הכלכליים של לבנון.

במסגרת ההליך התחרותי הוגשו שתי הצעות, הראשונה של דלק ונובל והשנייה של אנרג'יאן. דלק היא חלק מקבוצת תשובה שמהווה גורם ריכוזי בשל האשראי הקובע של הקבוצה שהוא בין הגבוהים במשק וכן משום שהיא שולטת ביותר ממחצית מתחום הפקת הגז הטבעי. לקבוצת תשובה החזקות נוספות במשק.

קבוצת תשובה היא בעלת כוח מיקוח והשפעה מול קובעי המדיניות. נוסף על החשיבות הכלכלית והאסטרטגית של החזקותיה, שיבוש או הפסקה של פעילות המאגרים או מערכות ההולכה שבבעלותה יהיו בעלי השפעה מידית וקשה על פעילותו של משק האנרגיה, הנשען על הזרמת גז טבעי לייצור חשמל.

הקצאת הרישיון על בלוק 72 לקבוצה עשויה להגביר את כוח המיקוח ויכולת ההשפעה שלה כלפי הממשלה בתחומים אחרים שבהם היא פועלת כיום. לאור כך, ממליצה ועדת הריכוזיות למנוע את זכייתה של דלק משיקולי ריכוזיות כלל-משקית.

בראש ועדת הריכוזיות עומדת עו"ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, וחברים בה פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ומר ערן יעקב, ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר וראש רשות המיסים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים