שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בעולם » לקראת סוף השנה מחירי הנפט ירדו
בלאומי מעריכים
הרמה הגבוהה של תחלואה במדינות המתעוררות, בדגש על דרום אסיה, לצד המגבלות החלות בעקבות כך, מהווה סיכון לביקושים הגלובליים של שוק הנפט
חביות נפט | צילום: Maxx-Studio, שאטרסטוק

התפתחות מחיר הנפט – מחירי הנפט עלו במעט בשבוע האחרון, ונותרו בסביבה גבוהה יחסית. מחיר הנפט מסוג BRENT עלה לכ-73.70 דולרים לחבית בסיום יום המסחר ב-23/7/2021 ומחיר חבית מסוג WTI עלה לכ-72.27 דולרים. עלייה מתונה זו במחיר התרחשה לאחר שקבוצת OPEC+ הגיע להסכמות אשר יבטיחו את המשך שיתוף הפעולה עד לסוף שנת 2022 והסירו את החשש מהחזרת מלחמת המחירים בשוק.

ההיצע הגלובלי – חברי OPEC+ הגיעו להבנות וחתמו על הסכם שיתוף פעולה חדש עד לסוף שנת 2022, אשר יאפשר לחברי הקבוצה להגדיל את יצור הנפט בחודשים הקרובים, עד לסוף 2021, במטרה לספק מענה לביקושים הגבוהים בשוק. הסכם זה כולל גם סעיף של שינוי נקודת הייחוס לחישוב קיבולת הייצור של חלק מהמדינות החברות בקבוצה לטובת חישוב מכסות הייצור, מה שיאפשר להן בהמשך להגדיל את תפוקת הנפט שלהן לעומת החברים האחרים בקבוצה. ערב הסעודית ורוסיה הגיעו להסכמות על מכסות הייצור החדשות שיכנסו לתוקפן החל ממאי 2022. תפוקת הנפט של ערב הסעודית ורוסיה תגדל ב-500,000 חביות ביום ל-11.5 מיליון חביות ביום ותפוקת הנפט של איחוד האמירויות הערביות תעלה ב-330,000 חביות ביום, עלייה של 10% מרמת הייצור הנוכחית, ל-3.5 מיליון חביות ביום.

וונצואלה ייבאה לאחרונה Condensate מאיראן, על אף הסנקציות האמריקאיות שנועדו להחליש את כוחו של הנשיא במדינה והאוסרות על סחר זה. יבוא ה- Condensate צפוי לאפשר לוונצואלה לשלש את יצור הנפט שלה. זאת, מאחר והנפט הוונצואלי נחשב לכבד מאוד, מה שאף מקשה על בתי הזיקוק לעבד אותו, אך ניתן לדלל אותו יחד עם Condensate שהוא קל מאוד מה שיאפשר לוונצואלה להגדיל משמעותית את יצור הנפט שלה. וונצואלה מייצרת היום כ-529,000 חביות ביום והיא שואפת להגדיל את יצור הנפט שלה ל-1.5 מיליון חביות ביום עד לסוף השנה.

איראן מכינה את משלוח הנפט הראשון שלה שישלח דרך צינור הנפט Goreh-Jask החדש שלה המוביל נפט למפרץ עומאן. צינור נפט זה נפרש לאורך 1,000 ק"מ והוא מוביל נפט ממחוז בושהר המצוי במערב המפרץ הפרסי לנמל Jask במפרץ עומאן והוא נועד לאפשר לאיראן לעקוף את מצרי הרמוז מאחר והוא צר וניתן לחסום אותו בקלות ולמנוע מעבר של אניות המובילות נפט. צעד זה למעשה נועד להקשות על המעצמות להכביד את הסנקציות על סקטור האנרגיה של איראן ולהקל על יצוא הנפט שלה באופן שאינו חוקי.

מלאי הנפט בארה"ב עלה לראשונה מראשית מאי 2021, אך נותר נמוך מהרמה שהייתה בראשית החודש. בשבוע המסתיים ב-16/7/2021 נרשמה עלייה במלאי המסחרי של הנפט, בהיקף של כ-2.1 מיליון חביות. עלייה זו התרחשה על רקע עליית יבוא הנפט נטו שנבעה מירידת הייצוא לצד עליית יבוא הנפט ברוטו לצד שיעור הניצולת של בתי הזיקוק שנותר ברמה גבוהה של 91.4%.

מחירי הנפט הגבוהים מביאים להרחבת פעילות קידוחי בארות נפט בארה"ב, על מנת לשמר את רמת יצור הנפט הנוכחית לכל הפחות. חברת Halliburton שהיא ספקית מרכזית לשירותי קידוחי בארות הרחיבה את פעילותה בארה"ב ובעולם, לראשונה מזה שבע שנים, על רקע הגידול בהוצאות ההון (שהן השקעות בנכסים שמשך חייהם מוערך בלמעלה משנה) של חברות האנרגיה בעולם.

עם זאת, על פי הערכות בשוק, חברות קידוחי הנפט באמריקה הצפונית צפויים להאט את הקצב במהלך המחצית השנייה של השנה בשל העדפות המשקיעים לחלק את הרווחים כדיבידנדים, מה שצפוי להאט את קצב הצמיחה של חברות קידוחי נפט באזור זה. התפוקה מקידוחים קיימים עשויה להמשיך ולעלות לנוכח רמת המחירים הגבוהה. התפתחות כזו יכולה להביא להגדלת היצע הנפט העולמי במידה העולה על הצפי המוקדם של קבוצת OPEC+ להיות גורם המביא לבלימה של מהלך עליית המחירים.

צד הביקוש הגלובלי – הביקוש לדלק למכוניות בארה"ב עלה מעט בשבוע שהסתיים ב-16 ליולי, ונותר ברמה הגבוהה מ-9 מיליון חביות ביום. לעומת זאת, הביקוש לדלק מטוסים ירד מעט אך נותר בסביבה הגבוהה של מעל ל-1.4 מיליון חביות ביום. להערכתנו, הביקשים לטיסות ישארו ברמה גבוהה, בפרט על רקע הביקושים החזקים של עונת התיירות. כמו כן, הביקושים לדלקים בהודו, שהיא צרכנית נפט משמעותית, צפויים לעלות. זאת, על רקע האטת התפשטות המגיפה.

הביקושים הגבוהים לדלק ברוסיה הביאו לעליית מחירי הדלקים במדינה לרמת שיא של יותר מ-60,000 רובל לגלון. במידה ועליית המחירים תמשך, רוסיה עלולה לאסור זמנית על יצוא הדלקים, במטרה לתת מענה לביקושים המקומיים.

סין סיפקה החודש דלקים מהמאגר האסטרטגי שלה לבתי הזיקוק המקומיים שברשות המדינה, במטרה להביא לירידה מסוימת במחיר האנרגיה ובכך לאפשר את המשך צמיחת הפעילות הכלכלית ולהרגעת הלחצים האינפלציוניים. על פי הערכות, המאגר האסטרטגי של סין סיפק לבתי הזיקוק כשלושה מיליון טון נפט, המהווים כ-22 מיליון חביות. במידה ותמיכה זו של הממשלה בבתי הזיקוק תמשך, עשויה להיות לכך השפעה שלילית על הביקוש של סין לנפט מיובא.

אסונות טבע בסין עלולים להשפיע בטווח הקצר על שוק הנפט המקומי בדגש על צד הביקוש. סופת טייפון חזקה המצויה מול החוף המזרחי בסין עלולה לפגוע במאגר הדלק הגדול של המדינה המצוי באי Zhoushan ובאזור זה גם מצויים בתי זיקוק גדולים של סין. סופה זו מתרחשת רק מספר ימים לאחר שגשמים חזקים גרמו לשטפונות במחוז Henan.

משק הגז הטבעי – מחיר הגז הטבעי בארה"ב (Henry Hub) עלה בשבוע האחרון והגיע לראשונה מאמצע דצמבר 2018 ל-4.00 דולרים ל-MMBTU. שמירה על רמת מחירים גבוהה זו התרחשה על רקע שמירת מלאי הגז הטבעי במאגרים התת קרקעיים בארה"ב על רמה הנמוכה ב-16.6% מהרמה בתקופה המקבילה אשתקד ואף נמוכה ב-6.2% מהממוצע בתקופה זו בחמש השנים האחרונות. לצד זאת, מזג אוויר החם מעלה את הביקושים לחשמל, המיוצר בין השאר גם באמצעות גז טבעי מה שתומך במחירי הגז הגבוהים.

ארה"ב וגרמניה הגיעו להסכמות בנוגע להחלת הפעלת צינור הגז הרוסי Nord stream 2 המוביל גז מרוסיה לגרמניה, ודרכה אף למדינות אחרות, מה שהעלה את החשש מפני הגדלת השפעתה הפוליטית של רוסיה על מדינות אירופה לצד החלשת המדינות המרוויחות כעת מקבלת תשלום בגין הולכת גז דרך צינורות העוברים בתחום שיפוטם. במסגרת ההסכם הוחלט כי במידה ורוסיה תשתמש בכוחה הנובע מהגדלת השפעתה דרך סקטור האנרגיה ותגדיל את פעולותיה האגרסיביות כלפי אוקראינה, אזי גרמניה תפעיל לחצים אפקטיביים ברמה האירופאית, כולל חסימת יצוא הגז הרוסי לאירופה. הסכם זה יאפשר את התחלת יצוא הגז הרוסי לאירופה דרך צינור Nord stream 2, מה שצפוי להגדיל את היצע הגז הטבעי בשוק האירופאי ולהביא לירידת מחיר הגז הטבעי האירופאי (TTF) מרמתו הנוכחית של כ-35-36 אירו ל-MWh.

הצפי לטווח הבינוני – הרמה הגבוהה של תחלואה במדינות המתעוררות, בדגש על דרום אסיה, לצד עלייה תחלואה מסוימת בחלק מהמדינות המפותחות, והמגבלות החלות בעקבות כך, מהווה סיכון לביקושים הגלובליים של שוק הנפט. כנגד, ברוב המשקים המפותחים ישנה התקדמות משמעותית בתהליך ההתחסנות וחזרה לפעילות כלכלית, ניידות רבה יותר של אנשים, נסיעות ותעופה. אולם, קיים חשש –והנסיון בארץ מחזק זאת– להתפשטות מחודשת של הנגיף, בפרט במידה וההתפשטות תנבע ממוטציה קטלנית יותר, מדביקה, ועמידה במידה מסוימת לחיסונים, העלולה להביא להידוק המגבלות באופן גלובלי, ולא רק באופן נקודתי, ולירידה בביקושים לנפט. להערכתנו, הביקוש לדלק במדינות המפותחות צפוי לעלות בעונת הקיץ, בה הביקוש לדלק לתחבורה גבוה, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר סביב רמתו הגבוהה.

ההגעה להסכם בקרב חברי OPEC+ על הגדלת היצע הנפט, המאפשרת לחברי הקבוצה גם הגדלה נוספת של תפוקת הנפט במהלך 2022, הסירה את החשש המידי מפני שבירת הקרטל, מלחמת מחירים נרחבת, והצפת השוק בנפט. לעת עתה, הגדלת ההיצע עד לסוף השנה צפויה לענות על הביקושים הגוברים ואינה צפויה להביא לעודף היצע בשוק, מה שישמור על רמת המחירים הגבוהה יחסית. אולם, אנו מעריכים כי לקראת סוף השנה מחירי הנפט ירדו מעט אל מתחת ל-70 דולרים לחבית, זאת בדומה לחוזים העתידיים, הצופים גם כן ירידה מסוימת במחיר בהמשך השנה.

—–

הנתונים, המידע, הדעות והתחזיות המתפרסמים כאן מסופקים כשרות לקוראים ואינם משקפים בהכרח את עמדתו הרשמית של הבנק. אין לראות בהם המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הצעה או הזמנה לקבלת הצעות, או ייעוץ – בין באופן כללי ובין בהתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל קורא – לרכישה ו/או ביצוע השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן.

במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות המובאות בחוברת זו לתוצאות בפועל. הבנק אינו מתחייב להודיע לקוראים בדרך כלשהי על שינויים כאמור, מראש או בדיעבד.

לבנק ו/או לחברות בנות שלו ו/או לחברות הקשורות אליו ו/או לבעלי שליטה ו/או לבעלי עניין במי מהם עשוי להיות מעת לעת עניין במידע המוצג בחוברת, לרבות בנכסים פיננסיים המוצגים בה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים