שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » לראשונה – רופא פסיכיאטר בוועדת סל התרופות
בשורה למתמודדים
ההחלטה התקבלה כחלק מהמדיניות המוצהרת של הורוביץ לקדם את תחום בריאות הנפש, ולצמצם את הקיפוח והאפליה התקציבית של בתי החולים הפסיכיאטריים ומרפאות בריאות הנפש
דיכאון ומתח נפשי | צילום: Aonprom Photo, שאטרסטוק

לראשונה זה יותר מ־20 שנות קיומה של ועדת סל התרופות הציבורי במשרד הבריאות, החליט שר הבריאות ניצן הורוביץ למנות כחבר ועדה רופא פסיכיאטר. ההחלטה התקבלה כחלק מהמדיניות המוצהרת של הורוביץ לקדם את תחום בריאות הנפש, ולצמצם את הקיפוח והאפליה התקציבית של בתי החולים הפסיכיאטריים ומרפאות בריאות הנפש. זאת על רקע ביקורת ציבורית נוקבת, על כך שהתרופות והטכנולוגיות בתחום מקבלות את העדיפות הנמוכה ביותר בוועדת הסל.

בד בבד, לכתב הבריאות של "ישראל היום" רן רזניק נודע כי בתחילת החודש הועברה לשר הורוביץ פנייה חסרת תקדים של ראשי שישה ארגוני מטופלי נפש ובני משפחותיהם, שמתריעים על התקצוב הזעום של תרופות חדשות ועל הצורך במינוי פסיכיאטר לוועדת הסל.

בפנייה, כתבו ראשי העמותות להורוביץ כי: "בהמשך לחלקן הזעום של התרופות הפסיכיאטריות בסל, תוך פגיעה בשירותי הבריאות הניתנים למתמודדי הנפש, אנו דורשים שיינתן משקל גדול לתרופות ולטכנולוגיות פסיכיאטריות בסל הבריאות ולפעול להסרת החסמים הקיימים".

עוד הם התריעו כי: "כל מתמודד שחווה דיכאון או מצב פסיכוטי הוא עולם ומלואו, והיעדר מענים פוגע קשות במתמודד ובמעגלים סביבו. את המדיניות בדבר סדר העדיפויות הראוי לבריאות הנפש, ובעת הזאת על רקע תוצאות הקורונה, יש לשקף גם בהרכבה של ועדת הסל ובהגדלה משמעותית של מגוון התרופות בתחום בריאות הנפש. התחלואה הנפשית פורצת בדרך כלל בגיל צעיר, וחיים שלמים יורדים לטמיון בשל ההשפעות החלקיות של התרופות הקיימות באיזון מצבם הנפשי של הסובלים מתחלואה נפשית קשה".

הפנייה של עמותות החולים מסתמכת גם על בדיקת נתוני משרד הבריאות, שערך גדי רוזנטל מעמותת "משפחות בריאות הנפש", ולפיה ב־12 השנים האחרונות אישרה הוועדה מספר זעיר מאוד של 18 תרופות וטכנולוגיות פסיכיאטריות חדשות, לעומת 1,115 תרופות שאושרו לשאר המחלות, וכי במשך ארבע שנים לא אושרה אפילו לא תרופה חדשה אחת.

העמותות שפנו לשר הבריאות הן עמותות "עוצמה", "אנוש", "איכות בשיקום", "משפחות בריאות הנפש", "לשמ"ה לשילוב מתמודדים וההעצמה בבריאות הנפש", וארגון משפחות נפגעי תחלואה כפולה.

ריבי צוק, שופטת בדימוס ויו"ר עמותת "עוצמה", אמרה כי: "העובדה שלא היה עד עכשיו בוועדה ולו פסיכיאטר אחד – ביטוי נוסף למצב מצער, שבו שירותי בריאות הנפש מוזנחים ביותר וזוכים ליחס מביש של בן חורג בחצר האחורית של מערכת הבריאות. מדובר במצב אבסורדי, שכן בהערכת חסר, מדובר ביותר מ־200 אלף חולים כרוניים במצב קשה, שההזנחה בטיפול בהם משליכה גם על ציבור גדול של יותר ממיליון בני המשפחה גרעינית שלהם".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים