שיתוף
תגובות
בריאות » מאומן ועד לכנסת: פרופ' רוני גמזו מדבר על הכל
מתחסנים באיכילוב
הפרויקטור בדימוס רוני גמזו היה הבוקר הכוכב הבלתי מעורער של המרכז הרפואי בהנהלתו. בראיון מיוחד ל'בחזית' הוא עונה על כל השאלות ועל רגעי המשבר עם המגזר החרדי
פרופ' רוני גמזו | צילום: פישל רוזנפלד

בין אם מבצע החיסונים יצליח ובין אם לא, דבר אחד בטוח – השנה הזאת הייתה השנה של פרופ' רוני גמזו. הפרויקטור בדימוס אמנם הוחלף לאחרונה במשמר הנכנס בראשותו של פרופ' נחמן אש, אך הוא ללא ספק חתום על הכותרות הגדולות של משבר הקורונה.

מנכ"ל בית החולים איכילוב היה השם הפופולרי ביותר השנה בכל הנוגע לנגיף הקורונה, וממש לא בזכות עבודתו הקבועה. גמזו, שמונה להיות הפרויקטור של המדינה, הוביל את המשבר לטוב ולרע. זכה לנאצות האזרחים השבורים בעתות סגר ולימודי 'זום' חסרי קליטה, התמודד עם החלטות מגבילות שהפכו אותו לשנוא המגזר החרדי וגם קצר את הפירות כשססים את תפקידו עם כמעט אפס תחלואה.

טוב, לא ממש… זה רק היה עניין של זמן עד שהנגיף יתפשט מחדש בגל נוסף.

יש שיאמרו כי הסיבה לשינוי הגישה של גמזו נובעת מסיום התפקיד, אך מבחינתו הטענה מופרכת לחלוטין. "כשעשינו סגר עשינו אותו באופן טוטאלי, וזה דבר שהוא מאוד אפקטיבי. כשאתה עושה אותו חלקי ונוגע פה ושם, לא תמיד הוא אפקטיבי"

בשונה ממנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב (להלן "ברסי") שברח מהזירה כשהרמזור היה ירוק בוהק, ממציא הרמזור גמזו דווקא נשאר גם כשהוא הפך חזרה לכתום. הוא אמנם ידע להיות פוליטיקאי ולסנן את דבריו בצורה נכונה, אך גם מעד לא פעם.

על הדרך, צבר גמזו לא מעט אויבים, רובן אגב מהמגזר החרדי. המאבק הנחוש שלו בטיסות לאומן הפך אותו לדמות השנואה ביותר בקהל חסידי ברסלב, הסגרים על הערים החרדיות הוסיפו להעכרת האווירה ולבסוף הוא מצא את עצמו מתמודד עם מתקפות חדות כתער בכותרות העיתונות החרדית, כולל זו הרשמית והממוסדת, כאשר למקהלת הגינויים מצטרפים גם נבחרי הציבור החרדיים.

גמזו אכן כבר לא הפרויקטור, אך אם לשפוט לפי מספר המצלמות שכוונו לכיוונו הבוקר, הפרויקטור בדימוס בהחלט נשאר הסמל של ניהול המשבר.

הבוקר בשעה 7:00 זה קרה. בתי חולים רבים הכריזו רשמית על המתחסן הראשון שלהם, ובאיכילוב היה זה המנכ"ל גמזו שהתקבל ב"ריקוד החיסונים" של הצוות הרפואי שיתמודד בקרוב עם העומס הקשה ביותר, בשלב האחרון של הגל הנוכחי.

כעת, כש(כמעט)הכל מאחוריו, הרשה לעצמו גמזו להתראיין לראשונה בחופשיות לכלי תקשורת חרדי, ובעוד ההמולה ברקע לא פוסקת, הוא השיב לכל השאלות.

"אני עוד לא בטוח שזה השלב שאנחנו צריכים לעשות סגירה והגבלות", הפתיע האיש שהיה לסמל הסגרים, ברקע הזינוק הדרמטי בתחלואה. "אנחנו צריכים להמשיך להקפיד לכל הכללים, ובעיקר בעיקר לדעתי, זה הרבה יותר בדיקות. אנחנו נמצאים כרגע בארבעה אחוז של בדיקות חיוביות, אנחנו צריכים להגדיל את הכמות של הבדיקות משמונים אלף למאה עשרים אלף, הדבר הזה יעזור לנו לדעת על יותר נשאים ועל ידי כך לעצור את ההדבקה". לדברי גמזו, "לא בטוח שהדבר הנכון כרגע זה לסגור את המסחר ולא בטוח כמה זה יהיה אפקטיבי".

ולא, לא התבלבלתם, זה אותו גמזו שהיה הלוחם הגדול ביותר בדרישות שר האוצר ישראל כ"ץ, כאשר בעוד האחרון דרש לשחרר את המשק גמזו דרש דווקא הידוק נוסף. אז מה השתנה? יש לו הסבר ברור ומדויק – היכולות החדשות של מערך הבדיקות.

"המצב שונה לחלוטין", מסביר גמזו. "אז היו לנו עשרים-שלושים אלף בדיקות בלבד, היום יש לנו שמונים אלף ויכולת למאה עשרים אלף, זה לכשעצמו עוצמה שבנינו אותה לאורך אותם חודשים. בנינו את העוצמה הזאת כדי להתמודד הרבה יותר טוב עם המצבים הללו. אז לא תמיד הסגר הוא דבר נדרש".

אז אכן, יש שיאמרו כי הסיבה לשינוי הגישה של גמזו נובעת מסיום התפקיד, אך מבחינתו הטענה מופרכת לחלוטין. "כשעשינו סגר עשינו אותו באופן טוטאלי, וזה דבר שהוא מאוד אפקטיבי. כשאתה עושה אותו חלקי ונוגע פה ושם, לא תמיד הוא אפקטיבי".

הם ניגשו אליי ואמרו לי 'תודה, הצלת נפשות אצלנו בעיר ובכלל בקהילה שלנו. אנחנו רוצים להגיד לך תודה על כך שאמרת את האמת'. אז אני מצטער אם מישהו נפגע, אבל כוונתי הייתה ועודנה להציל חיים

פרופ' רוני גמזו

גמזו אמנם לא מגיע מהרחוב החרדי, אך ה'היתקלויות' שהיו לו, לטוב ולרע, עם הציבור החרדי בתקופת כהונתו כפרויקטור, הפך אותו לאחד המומחים למגזר החרדי בקהילת הרפואה. בעוד הציבור הכללי ניזון מערוצי התקשורת בתוכן המפריך את הקונספירציות נגד החיסון, במגזר החרדי אין התקשורת שתפעל נגדן. זו הסיבה לכך ששאלנו דווקא אותו מהי עמדתו בנושא.

"קודם כל, אני מכבד כל חשש, כל ספק, ואני חושב שהדרך לחזק את אמון הציבור בחיסון זה פשוט להסביר, לדבר, לתת כמה שיותר מידע. אני מזמין את עצמי לכל ישוב, לכל קהילה, לכל בית, כל מי שירצה לשמוע, כל מי שירצה לדעת, על כל שאלה אני ייתן את התשובות", משיב גמזו.

לראשונה מאז סיים את תפקידו כפרויקטור, מגיב כעת גמזו לטענות נגדו במגזר החרדי, בעקבות הגבלת הטיסות לאומן והסגרים בערים החרדיות. "הדבר האחרון שאפשר לומר עליי זה שאני אויב, אני אדם שהכי מכבד, חי, נמצא ומקיים כל יום קשרים עם העולם החרדי, אוהב את העולם החרדי, חלק מהמנהיגים של העולם החרדי הם אנשים שאני מדבר איתם ברמה היומיומית".

גמזו הוסיף וסיפר, כי בחג החנוכה הוא בילה בצפון ונתקל במשפחה חרדית שזיהתה אותו. "אתה רוני גמזו? שאלו אותי, ואמרתי כן", הוא משחזר. לדבריו, "הם ניגשו אליי ואמרו לי 'תודה, הצלת נפשות אצלנו בעיר ובכלל בקהילה שלנו. אנחנו רוצים להגיד לך תודה על כך שאמרת את האמת'. אז אני מצטער אם מישהו נפגע, אבל כוונתי הייתה ועודנה להציל חיים".

עם זאת, מודה גמזו כי היו לו מעידות כלשהן. "תמיד היו לי פליטות פה, גם לגבי האוכלוסיה הכללית וגם לגבי החברה הערבית, שם למשל גם אמרתי 'פיגוע המוני' וכל מיני דברים כאלו שבלהט האירועים אתה אומר. אבל הנפש שלי והלב שלי נתונה לעם ישראל, בכל הקהילות שבו".

גמזו גם התייחס לדיווחים לפיהם יתמודד לכנסת העשרים וארבע ברשימת "מקצוענים", והכחיש זאת. עם זאת, הוא הודה כי הוא לא שולל קריירה פוליטית. "אני לא אומר שאין לי כוונות פוליטיות", אמר גמזו ל'בחזית', "אבל ממש לא במפלגת המקצוענים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים