שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » מאות משפחות נתקעו בישראל בלי אשרת שהייה
מעקב 'בחזית'
לפני שלושה חודשים הודיע שר הפנים אריה דרעי כי משרדו מאריך באופן אוטומטי בשלושה חודשים את תפוגת הדרכונים ואשרות השהייה לתושבי חו"ל – השבוע הסתיים המועד
דרכון ישראלי | צילום: gmstockstudio, שאטרסטוק

הכתבה שפורסמה בשבוע שעבר ב'בחזית' על אפליית משרד הפנים האוסר חזרתם ארצה של תלמידי ישיבות רווקים המתגוררים בחו"ל אל מול סטודנטים חילונים, עוררה הדים רבים בקרב הציבור.

בדיווח שהובא במדור זה בשבוע שעבר, דיווחנו על גזירה חדשה שהנחית המשרד הפעם על ראשיהם של אברכים נשואים המתגוררים בישראל, אך תושבי חוץ במקור, שיצאו מהארץ למטרות שונות, ונאסר עליהם לשוב ארצה עד שיחלפו 30 יום מתאריך היציאה מהארץ.

מי שעוסק רבות בנושא הוא הרב פסח פרידמן, יו"ר ארגון 'חיים וחסד', ששם לו למטרה לפשט את הבירוקרטיה עבור 'חוצניקים' המתגוררים בישראל ונתקלים בקשיי התאקלמות או בחוסר ידע במיצוי זכויות, משפחות שאחד מבני הזוג הנו תושב חו"ל במקור, אך עם אשרת שהייה בישראל, תלמידי ישיבות הלומדים בישראל ועוד.

"בתחילת הקורונה, עוד בטרם הוטל הסגר וניתן היה לצפות את ממדי המגיפה, יצאו רבים לביקורי משפחות בחו"ל וכשביקשו לשוב בחזרה ארצה, נתקלו בשערים נעולים", מספר פרידמן.

"מדובר במשפחות המתגוררות בישראל מזה שנים, שמסיבות שונות טרם עשו עלייה. ילדיהם לומדים בבתי ספר בארץ, יש להם דירה ונכס משלהם ברמת אשכול או בגני גאולה, ובמשך חודשים ארוכים נאלצו לחיות על מזוודותיהם בבית ההורים או השווער, בשל השמים הסגורים".

"הבעיה הגדולה שלנו היא", כך לדברי פרידמן, "תקופת האיש הישר בעיניו יעשה, כאשר כל פקידה נוטלת לעצמה סמכויות ושודדת מערכות". ב"ה הצלחנו להגיע למתווה מוסכם עם הרשויות בישראל, שיאפשר לבעלי אשרות התקועים בחו"ל לחזור ארצה לביתם. הבעיה היא שאין יום שהפקידות לא משחררת גזירה חדשה או הנחיה שתכליתה סרבול הבירוקרטיה".

לדבריו, "כאשר נדרשנו לנושא, התשובה המקוממת שקיבלנו מהפקידות במשרד הפנים הייתה כדלהלן: 'הענקנו להם אישור ללמוד בארץ. אם הם לא לומדים, אנחנו לא רוצים שתהיה כאן טיילת, זה לא זמן עכשיו לטייל'".

"אנחנו תוהים: מישהו מדבר על טיולים? אם לאדם יש זכות חוקית לשהות בארץ, מי זאת הפקידה שתחליט על 30 יום, ולמה 30 אולי 40, אולי פחות? דרשנו לדעת מה הפרמטרים להחלטה האטומה והמקוממת, אלא שתשובות לא קיבלנו", כך פרידמן. 

פרידמן מוסיף ומציין כי הוא הגיע להבנות עם המשרד, לפיה אם סיבת היציאה מהארץ תונמק במסמך הבקשה לאישור יציאה, ובהינתן שמדובר ביציאה לצורך 'סיבה מוצדקת' (מקומם לכשעצמו ז.א.), כגון לצורך ביקור הורים מבוגרים, חתונה וכדו', הרי שהחזרה ארצה תאושר בהקדם. "אלא שבפועל עד עכשיו 'המחווה' המקוממת הזו, לא עמדה במבחן המציאות. ברגעים אלו שאנו משוחחים,  רבים רבים עדיין תקועים בחו"ל מבלי יכולת חזרה ארצה", הוא מציין.

חידוש דרכונים

עם פרוץ משבר הקורונה לפני כשלושה חודשים, כאשר המדינה הייתה עדיין תחת סגר מלא, נתקלו תושבים רבים בבעיה, לאחר שהיה עליהם להאריך את תוקף הוויזה שלהם ולצורך כך לחדש את הדרכון  הישראלי שפג תוקפו. שר הפנים דרעי, כמחווה הומניטרית, האריך באופן אוטומטי את כלל האישורים עד לתאריך ה-30 ליוני שהסתיים ביום שלישי האחרון. 

תמונת המצב הנוכחית היא כזאת, שאלו שפג תוקף הדרכון שלהם יכולים תיאורטית להיכנס למשרד הפנים ולחדש את אשרת השהייה שלהם בישראל. הבעיה היא עם תושבי חו"ל שתוקף הדרכון שלהם עומד לפוג, ואלו עומדים בפני חוסר ודאות בשל העובדה כי השגרירות עודנה סגורה. 

אם זה רק תוקף ויש לו דרכון ביד הוא יכול לחדש את זה, שכן בניגוד למצב לפני שלושה חודשים, כרגע משרדי הממשלה פתוחים, אך בדרך כלל מי שפג תוקף הוויזה שלו זה בגלל שפג תוקף הדרכון שלו, בדרך כלל, וכאן נוצרת בעיה מאחר ולא ניתן להנפיק דרכונים.

"פנינו לשר הפנים בבקשה שיאריך פעם נוספת את תוקף הדרכונים", אומר פרידמן ל'בחזית', "אם כי אנחנו כלל לא בטוחים שבקשתינו תיענה. מבחינתם משרד הפנים פתוח. אין להם בעיה עם זה שלאנשים יש בעיה עם דרכון".

בארגון מציינים, כי "עד לפרוץ הקורונה עמד מספר הפניות לארגון על כ-100 פניות בממוצע ליום, בשלושת החודשים האחרונים מספר הפניות פשוט הכפיל את עצמו ונושק ל-200 פניות. "ישנם אלפי חוצניקים המתגוררים בישראל ונדרשים לסיוע", הם אומרים ל'בחזית'.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים