שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » מאיץ חסינות, מונע סרטן ומקדם ירידה במשקל
סודות המנגו
אז איך הכי מומלץ לאכול את המנגו? מה לא מומלץ לאכול אחרי המנגו? כל התשובות בכתבה שלפניכם
מנגו | צילום: SAM THOMAS A, שאטרסטוק

פרי המנגו מוכר אולי יותר בתור משקה בטעם מנגו, אחד הטעמים הכי נמכרים בעיקר בשוק הישראלי. אך מלבד המשקה, קיים גם פרי טעים, מתוק ועסיסי. הוא מגיע בשלל צבעים, אך אין לפסול את הפרי בגלל הצבע אם הוא לא כתום, גם המנגו הירוק הוא טעים ובריא.

סגולה ידועה למנגו היא – לאחר שנשרפים מהשמש ומקבלים מכת חום, ניתן לשתות מנגו סחוט כדי לאזן את חום הגוף. לגרעין המנגו יש גם סגולות רבות, מלבד כיבוד הורים להשליך לפח. אז איך הכי מומלץ לאכול את המנגו? מה לא מומלץ לאכול אחרי המנגו? כל התשובות בכתבה שלפניכם.

ראשית – הזן העיקרי של המנגו בישראל הוא: 'מאיה', זן שטופח בארץ, והוא הנמכר והנפוץ ביותר בישראל. פריו קטן ואיכותי והוא הראשון להבשלה. הוא מהווה 10 אחוז מהייצור הכללי.

מונע סרטן: מחקרים הראו כי תרכובות נוגדות חמצון אשר נמצאות בפרי המנגו נמצאו כתרופת פלא המגינות מפני סרטן המעי הגס, הלוקמיה והערמונית.

עוזר לחולי סכרת: לעלי המנגו יש סגולות רבות, ביניהם אפשרות לייצב את רמות האינסולין בדם. לפי התרופה הביתית המסורתית יש להרתיח את העלים במים, להשרות אותם לילה, ובבוקר לשתות את המים המורתחים (אגב הם ממש טעימים). לפרי מנגו יש גם אינדקס גליקמי (מערכת דירוג לפחמימות המבוססת על השפעתן על רמת הגלוקוז בדם) נמוך יחסית (41-60), כך שצריכת המינון הנכון לא יעלו את רמות הסוכר שלכם.

עוזר בעיכול: מנגו עמוס בסיבים, המונעים עצירות ושומרים על בריאות מערכת העיכול. מנגו מכיל אנזימים המסייעים לפירוק ועיכול חלבון, וגם סיבים, השומרים על פעולת מערכת העיכול ביעילות. מנגו ירוק מכיל כמות רבה יותר של סיבים מסוימים המסייעים בהורדת הסיכונים למחלות לב אצל אנשים.

מאיץ חסינות: מנגו מגנים עליך מפני מחלות רבות. הפרי מכיל ריכוזים גבוהים של ויטמין A ו- C וכן קרוטנים. זה משפר את מערכת החיסון של הגוף ועוזר לך להימנע ממחלות רבות. מנגו מרחיקים אותנו לא רק משיעול ושפעת שכיחים אלא גם מונעים מחלות שונות על ידי שמירה על חסינותנו גבוהה. פירות עשירים בוויטמין C מעניקים לנו גם עור יפה.

טוב לעיניים: המנגו עשיר בוויטמין A וכוס אחת של מנגו חתוך מספקת 25 אחוז מהצריכה היומית של ויטמין A, המונעת עיוורון לילה, נלחמת ביובש בעיניים ומשפרת את בריאות העין.

מקדם ירידה במשקל: הפיטוכימיקלים בעור המנגו פועלים כמפציפי שומן טבעיים. בשר המנגו מלא בסיבים תזונתיים. סיבים מעוררים תחושת שובע. לפיכך, כאשר אוכלים אותם במתינות, מנגו יכול לעזור לכם להכניס את הבטן פנימה.

פריטי טיאגי, מאמנת בריאות מובילה אומרת כי "מנגו הוא אוכל ספציפי לתקופת החום, זה נכון, אך יש דרך ראויה לצרוך אותם. יש לטבול מנגו במים במשך שעות, לפני הצריכה. זה נעשה כדי לשטוף את כל האנטי תזונה שהמנגו עלול להכיל, לפני הצריכה".

נתון מעניין שהביאה ד"ר פליציה שטרן מהאגודה לבריאות הציבור, בשאלה האם מנגו יעיל לדיאטה: בניסוי במודל בעלי חיים, אשר הושרתה בהם סוכרת על ידי הרס תאי בֶּטָא בלבלב, תוספת קמח מנגו לדיאטה (5% מהדיאטה), הורידה את רמות הגלוקוז בדם ב-66% בהשוואה לקבוצת ביקורת סוכרתית, וכמו כן, עלו רמות האינסולין, דבר המרמז על שיקום תאי הבטא בלבלב.

מנגנון נוסף, אשר באמצעותו מנגו מפעיל את השפעתו הנוגדת-סוכרת, הוא זירוז ייצור גליקוגן בכבד. לכמויות קטנות של פרוקטוז (סוכר פירות) עשויה להיות השפעה על זירוז ייצור גליקוגן בכבד, ובעקבות כך להביא לעליה בקליטת גלוקוז בכבד ולירידה בתגובה הגליקמית לצריכת פחמימות.

בבני-אדם נערכו 7 ניסויים קליניים, 2 באנשים שמנים בריאים, ו-5, בחולי סוכרת. בקרב הבריאים, תוספת אבקת מנגו מיובש בהקפאה (10 גרם ליום), הורידה אחרי 12 שבועות את רמות הגלוקוז בדם ב-4.5 מיליגרם וב-3.6 מיליגרם לדציליטר, בגברים ונשים בהתאמה, בהשוואה לרמותיו בתחילת המחקר, אך לא שינתה את משקל המשתתפים או את הרכב גופם, אם כי הגברים דיווחו על ירידה בהיקף המותניים.

ב-3 מחקרים בחולי סוכרת, מתוך החמישה, תוספת מנגו שפרה את התנודות החדות בגלוקוז בדם בהשוואה לקבוצות ביקורת, שקבלו 50 גרם גלוקוז, לחם חיטה או פרי אחר שווה ערך לפחמימה בת 25 גרם. שני המחקרים האחרים בחולי סוכרת דיווחו שלא היה הבדל ברמות הגלוקוז בעקבות צריכת מנגו ובננה, ורמות הגלוקוז היו גבוהות יותר בעקבות צריכת מנגו מאשר בצריכת לחם חיטה. החוקרים סוברים כי פער זה בין הממצאים נובע משוני בין האוכלוסיות שנחקרו, כיון שאנשים יכולים להיות בשלבים שונים של המחלה ויכולים להשתמש בתרופות שונות נגד המחלה. בנוסף, מדגמי המשתתפים היו קטנים באופן יחסי.

שני מחקרים אחרים לא מצאו הבדל ברמות האינסולין לאחר צריכת מנגו ולחם חיטה או פירות טרופיים אחרים, מלבד דוריאן אשר לאחר צריכתו רמות האינסולין היו גבוהות יותר מאשר לאחר תוספת מנגו. ככלל, מרמזים המחקרים כי בחולי סוכרת מנגו אינו גורם לעלייה בתגובה הגליקמית.

מיץ מנגו | צילום: Anna_Pustynnikova, שאטרסטוק

ישנם מומחים שממליצים להימנע ממאכלים מסויימים לאחר אכילת מנגו. כמו למשל

מים: יש להימנע משתיה מרובה של מים לאחר אכילת מנגו. לגימת מים מיד לאחר צריכת מנגו יכולה להשפיע לרעה. זה יכול לגרום לכאבי בטן, חומציות ונפיחות. מומלץ ללגום מים רק לאחר חצי שעה מהאכילה.

אוכל חריף: אכילת מאכלים חריפים או קרים לאחר אכילת מנגו יכולה לגרום לבעיות בקיבה ועלולה להשפיע לרעה על העור. זה יכול גם להוביל לאקנה.

שתייה קלה: על פי זי ניוז, אכילת מנגו עם שתייה קלה עלולה להתגלות גם כמזיקה. במנגו יש הרבה סוכר וכך גם משקאות קלים. זה יכול להגביר את רמות הסוכר בדם עבור חולי סוכרת.

אל תזרקו את גרעין המנגו

ד"ר מרדכי הוכברג, תזונאי ומחבר כתב העת 'תזונה פלוס' כותב נתון מעניין ומחדש: במנגו יש הרבה יותר ויטמין C מאשר בתפוזים. אם לדייק אז פי 20 יותר מאשר בתפוז. המנגו מכיל גם כמות נכבדה של ברזל וויטמין A.

גם גרעין המנגו משמש לריפוי. ניתן להכין ממנו מרתח שטוב למצבי שלשולים ותולעי מעיים. אם בורכתם בעץ מנגו שגדל אצלכם בגינה – מרתח מעלי העץ יהיה טוב למצבי שלשול, סוכרת, לחץ דם וחום. למרות שאת המנגו אין אוכלים עם קליפתו, מומלץ לשטוף אותו, שכן עם קטיפת הפרי יוצא מעט שרף שעלול לגרום לפריחה וגירוי בעור. אל תטעו בצבע המנגו. מנגו בשל יכול להיות גם ירוק לחלוטין. הריחו אותו ובדקו עד כמה הוא רך.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. מה שווה לקרוא את הכתבה בלי שתפנקו את הקוראים במנגו עסיסי?
    אחלה כתבה מגרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים