שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » "מבצע החיסונים בישראל – השראה לעולם"
הגרמנים מקנאים
שר החוץ הגרמני: "יש להפסיק כל פעילות בגבעת המטוס ולוודא שהסיפוח לא יחזור לשולחן". עוד הוסיף: "ההתנהגות של איראן מבהירה עד כמה חשוב למנוע ממנה נשק גרעיני"
הייקו מאס | צילום: paparazzza, שאטרסטוק

שר החוץ הגרמני, הייקו מאס, נאם בכנס השנתי הבינלאומי ה-14 של המכון למחקרי ביטחון לאומי. לדבריו, שנת 2020 היוותה עבור כולם “שנה בלתי נשכחת” כאשר גם בפתחה של 2021 “המאבק נגד נגיף קורונה רחוק מלהסתיים”. בצד אתגרי המאבק בנגיף, הזכיר מאס גם את אירוע ההסתערות על גבעת הקפיטול בארה”ב ימים ספורים לפני מינויו הרשמי של ג’ו ביידן לנשיאות ארה”ב: “ההסתערות ההמונית בגבעת הקפיטול הזכירה לכולנו את השסעים המסוכנים שבחלק מהחברות כיום".

בצד האתגרים של השנה החולפת, הזכיר מאס גם את רגעי התקווה בהתייחסו לחתימה ההיסטורית על הסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות. בהקשר זה, ציין במיוחד את הפגישה שנערכה לאחר החתימה ההיסטורית, שהתקיימה בינו לבין שר החוץ, גבי אשכנזי, ומקבילו האמירתי, השייח עבדאללה בן זאיד, בברלין. פגישה זו, אומר מאס, נערכה באנדרטת השואה לזכר יהודי אירופה הנרצחים בברלין ה”מזכירה לכולנו לעולמי עד את הפשע הנורא שביצעו הגרמנים ביהודי אירופה”. “במקום הזה”, אומר מאס, “הראינו לחברינו מהאמירויות- מהיכן מגיעה מדינת ישראל, ומדוע הסדרי הביטחון מהווים חשיבות כה רבה עבור ישראלים, אך גם עבורנו- הגרמנים”.

עוד טען מאס, כי הסכמי הנורמליזציה מהווים הוכחה כי פיוס ושיתוף פעולה – הינם ברי השגה. “אך לשם כך”, אומר מאס, “נחוץ אומץ”. המטרה אליה יש לשאוף הינה שלום ושיתוף פעולה בין ישראל לשכנותיה. אולם, שלום ושיתוף פעולה עם העולם הערבי לא יתממשו בלי פתרון לסכסוך הישראלי-פלסטיני, כך לטענת השר הגרמני. “הסכמי הנורמליזציה, הממשל החדש בארה”ב והבחירות העתידיות בישראל וגם בשטחי הרש”פ- כולם קוראים לחשיבה מחודשת.”

באשר לסוגיית ‘פתרון שתי המדינות’ אמר מאס כי “איננו עיוורים. אנו רואים כיצד הסיכויים לפתרון שתי מדינות מתערערים בשל אלימות והקריאה לאלימות, אך גם בשל המשך הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית”. זאת ועוד, סיפוח חלקים מן "הגדה המערבית" נתפס בעיניי השר כסכנה עבור כל הסכם שלום עתידי וגם מבחינת יחסיה של ישראל עם שכנותיה הקרובות. יש להבטיח, לדבריו, “שאפשרות הסיפוח לא תחזור לשולחן. ללא קשר לתוצאות הבחירות העתידיות בישראל.” על מנת להביא לחידוש המו”מ יש להימנע מצעדים חד-צדדיים הפוגעים בתהליך ולהתחיל בשיתוף פעולה יחד עם הפלסטינים במערכה משותפת בנגיף קורונה.

לסיום, התייחס שר החוץ הגרמני לסוגיה האיראנית. לטענתו, ההתנהגות “חסרת האחריות” של טהרן בשבועות האחרונים הבהירה נכוחה עד כמה חשוב למנוע מאיראן את מרוץ החימוש הגרעיני. “הכלי הטוב ביותר לשם כך”, לטענתו הוא הסכם ה- JCPOA“, מאחר והסכם זה מאפשר שקיפות גדולה ביותר. בנוסף לטיפול בנושא הגרעיני, יש לטפל בתכנית הטילים ובהתבססות האגרסיבית של איראן באזור.

באשר לממשל האמריקני החדש, ציין מאס כי “ג’ו ביידן וקאמלה האריס הבהירו כי צעדי פיוס נמצאים כעת בראש סדר העדיפויות, הן בתוך אמריקה אך גם אל מול חברות דמוקרטיות ברחבי עולם.

לסיכום, ציין מאס הצלחת פרויקט החיסון הישראלי המהווה כיום השראה עבור רבים ברחבי העולם, כמו גם את השקת הטיסות הסדירות בין ישראל לאבו דאבי, דבר שלא ניתן היה לחלום עליו עד לפני שנה. עוד הדגיש כי “כשבני אדם נפגשים ומתחילים לדבר- הכל אפשרי. הקדמה היא אפשרית, גם בזמני מגיפה…הדבר בידינו”.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים