שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » מגעים להפסקת אש עם חמאס החל יום שישי
דיווחים
בכיר חמאס אבו-מרזוק: "מעריך שתהיה הפסקת אש בתוך יום או יומיים" • ישראל במסרים לארה"ב: "הלחץ הבין לאומי מחזק את חמאס ומרחיק את הפסקת האש"
תקיפה בעזה | צילום: Abed Rahim Khatib, שאטרסטוק

מצרים מנהלת מגעים אינטנסיביים להפסקת אש בין חמאס לישראל, ועל ניסוח טיוטת הסכם – כך דווח הערב (רביעי) בערוץ "אל-חדת'" של ערב הסעודית. עוד דווח שהפלסטינים מזהירים מפני כל הסלמה נוספת מצד ישראל.

ב'כאן חדשות' דווח כי בישראל מעריכים כי בגלל הלחץ של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, יש לסיים את הלחימה בעזה עד יום שישי. ישראל מנסה לגרוף עוד הישג במבצע שנמצא בישורת האחרונה שלו, אבל מאותתת – לא יגיעו היום להסכמות על הפסקת אש.

גורמים מדיניים שמעורים במגעים להפסקת אש אמרו כי גם אם תהיה הפסקת אש – זה לא יקרה מיד. חמאס עשוי לנקוט במטח סיום, ייתכן שלגוש דן, מה שיכול להביא גם לתגובה ישראלית. זה יכול להתגלגל לפינג פונג של כמה ימים גם מרגע שהחלטנו להסכים להצעה מצרית של הפסקת אש, אמרו הגורמים.

בד בבד, גורמים לא ישראלים שמעורים במאמצי התיווך, אמרו כי אם ישראל תרצה ללכת להפסקת אש – חמאס יסכים ללא תנאים כאלה ואחרים. לפי שעה אין סיכומים בעניין. הגורמים אמרו שבניגוד לסבבים קודמים, הפעם, מורכב יותר להשיג את הפסקת האש מכיוון שהאירוע לא מתמצה בעזה בלבד אלא בזיקות נוספות, כולל בתוך ישראל פנימה. לדבריהם, הקושי הוא בעיקר מול ישראל ופחות מול חמאס.

על פי הדיווח, התקיפות משני הצדדים לא הסתיימו אבל מאז ראשון לפנות בוקר צה"ל לא הפיל רבי קומות בעזה וחמאס לא ירה לגוש דן. על רקע המצב הזה לוחצים גורמים בין-לאומיים על ישראל לפתוח פרוזדור הומניטרי לרצועת עזה להעברת סיוע, עד שיוכרז על הפסקת אש.

ב'חדשות 12' דווח כי בדיון הערכת מצב שנערך הערב בהשתתפות כל הצמרת הביטחונית, העריכו כי יידרשו עוד 48 שעות להשלמת המבצע. בחמאס הודיעו כי הם נסוגים מהסכמתם לרגיעה בתיווך מצרי, אך ייתכן שמדובר בצעד טקטי, אחרי שהארגון הבין שישראל לא מתכוונת לנצור את האש כעת.

גורמים מדיניים אמרו כי השיחה בין המנהיגים הייתה מכבדת, והתנהלה כ"בין ידידים", וכן כי ברור לכל ש"המבצע לא נמצא בחלקו הראשון או בחלקו האמצעי". בישראל מבינים כי האשראי הבין לאומי ללחימה הולך ואוזל, אך נחושים שלא להיראות כמי שנכנעו ללחץ של ביידן – לא מול הבית הלבן, אלא בעיקר מול החמאס. על כן, מועבר בצינורות דיפלומטיים המסר לפיו הלחץ הבין לאומי מזיק למטרה, מחזק את חמאס ומרחיק את הפסקת האש.

עוד דווח כי בהערכת המצב שהתקיימה הערב אצל שר הביטחון שעסקה גם בלחץ הבינלאומי ובהישגי המבצע, הורה שר הביטחון גנץ לצה"ל לדחוס תוכניות מבצעיות משמעותיות בתחום שלילת יכולות ימיות ואוויריות, ולהתמקד במיצוי המאמץ של מבצע "דרום כחול" להשמדת מערך התת-קרקע.

גורמים המעורים במגעים עם הצדדים שצוטטו ב'ישראל היום' אמרו כי בהנהגת חמאס עזה וחמאס חו"ל התעוררה מחלוקת קשה בנוגע לדרישה הבסיסית של ישראל שארגון הטרור ינצור אש לכמה שעות, בטרם יישם גם צה"ל את חלקו בהפסקת האש.

ב'חדשות 13' דווח כי לקראת הפסקת האש שעומדת על הפרק ושככל הנראה תיכנס לתוקפה עוד לפני יום שישי, בצה"ל מעריכים כי חמאס שומר "מטחי סיום" לעבר גוש דן, וערוכים להפציץ עוד הלילה את כל המטרות שנותרו בעזה – בהן ה"מטרו", הכוח הימי והרקטות הכבדות של ארגון הטרור.

מקורות מצריים טוענים הערב כי הושגה טיוטת הסכם בין ישראל לחמאס, וייתכן שהצדדים יכריזו על הפסקת אש בתוך שעות ספורות. במצרים הודיעו כי בכוונתם לאכוף את הפסקת האש ברצועה, ואף לנסות ולעזור בשיקומה – אפילו הנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי אמר כי הוא מעוניין לגייס חצי מיליארד דולרים לשיקום עזה.

מקורות פלסטיניים סיפרו כי בכירי חמאס הודיעו הערב לפעילים שעליהם "להתכונן להפסקת אש שתיכנס לתוקפה בקרוב". עם זאת, יש לציין כי המתווך המצרי כלל לא הגיע עדיין לישראל ולא ידוע מתי הוא צפוי לעשות כן על מנת לסגור את פרטי ההסכם. מה גם, נתניהו לא יכריז על הפסקת אש מבלי שיקבל את אישור הקבינט – כך שעדיין אין צפי מדויק לסיום המבצע.

סגן ראש הלשכה המדינית שלארגון הטרור חמאס מוסא אבו מרזוק התייחס לדיווחים על מגעים להשגת רגיעה: "מתנהל כרגע משא ומתן להפסקת אש עם המתווכים. אני סבור שכנראה תהיה הפסקת אש במהלך היומיים הבאים. אלוקים יודע מתי המתווכים יצליחו להגיע להסכם".

הוא הוסיף: "אנחנו יכולים להילחם עוד חודשים, מה שמוסתר מהעיניים של ישראל גדול יותר. אם ישראל הייתה נכנסת קרקעית לרצועה, היא הייתה רואה דברים שלא ראתה מעולם. אחרי שבנק המטרות שלה אזל, ישראל פועלת במרץ בשביל הפסקת אש. מי שמדבר על כניסה קרקעית לא חלק מהקבינט ולא יודע דבר".

מנגד, בראיון לתקשורת הערבית אמר כי הם לא מתכוונים להפסיק בשלב זה את הלחימה בישראל: "הפסקנו את המגעים ודחינו את הצעת מצרים וקטאר להפסקת אש". עם זאת, אבו-מרזוק הוסיף בריאיון ל"אל-מיאדין": "אני מעריך שנגיע להפסקת אש תוך יום-יומיים".

לדברי אבו-מרזוק, "פעולות ישראל בירושלים ובשייח' ג'ראח הובילו לעימות". ל"אל-מיאדין" אמר: "ירושלים היא קו אדום מבחינתנו. הפסקת אש תהיה קשורה לרצועת עזה ולא תכלול את הגדה המערבית ואת שטח ישראל".

מנהיג ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחאלה אמר כי ארגונו מגן במסגרת המערכה על ירושלים מפני עלבונות וביזיון. "שהעולם השותק ידע שהנשק שאיתו אנו ניצבים מול הנשק האמריקני עשוי מצינורות מים. יצאנו למערכה תוך ידיעה שיש לה מחיר, אבל זו הדרך היחידה לחופש ולהגנה על ירושלים ועל העם הפלסטיני. הלוחמים בפלסטין ובעזה מחוללים נס. ההתנגדות מוסרת לאויב שזו מערכת ירושלים. הקרב הפוליטי עוד לא מתקדם והם רוצים לכפות הפסקת אש בשקרים".

בכיר פתח ג'יבריל רג'וב אמר כי "המאמצים של מדינות ערב בהנהגתה של מצרים וגורמים אחרים עשויים להביא להפסקת אש במהלך 24 השעות הקרובות. אנו מצפים לכך שהמערכה תגיע לסיומה במהלך מסגרת הזמן הזאת. לא תהיה חזרה למה שהיה טרם ההסלמה הנוכחית. הקהילה הבינלאומית הרימה כרטיס אדום לישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. הכלבים ממשיכים לנבוח. נראה מה ימצאו לאחר שיגיחו מהמערות והמרתפים. פחדנים הם היו ופחדנים נשארו. הגירושים על כבוד ירושלים הם בילבול מוח אידיוטי. לעולם פחות ופחות איכפת מהפלשתינאים כי הם מזוהים עם אירגוני טרור, הפרות סדר, שיגור טילים על גני ילדים בישראל והצתת שדות חקלאיים בישראל. אירגוני הטרור האלה מרעיבים ילדים בעזה!!! חלאות אדם!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים