שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות חרדים » עולם הישיבות » מגעים עם ראשי מערכת הבריאות לגיבוש מתווה
פתיחת היכלי הישיבות
גורם בסביבת דרעי ל'בחזית': "מתנהלים מגעים בין הרבנים למערכת הבריאות אך הדיווחים על איומים במרד אין להם בסיס" • גורם ביהדות התורה: "דרעי חושש להישאר מאחור"
ליצמן, דרעי וגפני בפגישה עם השר אדלשטיין ופרופ' גרוטו

האם עולם הישיבות עומד על מסלול התנגשות עם רשויות אכיפת החוק? אם לשפוט על פי אירועי השבוע החולף, אכן נדמה כי זהו המצב. מאז תחילת השבוע אין יום בו לא התקבלו דיווחים על תלמודי תורה לבנים, בתי ספר לבנות וישיבות שלחובתם נרשמו דו"חות בסך אלפי שקלים בגין פתיחת שעריהם והפרת הנחיות הסגר.

במרוצת השבוע החולף התנהלו שיחות בין דרגים מקצועיים במערכת הבריאות לבין הנציגות החרדית בכנסת וגורמים נוספים שניסו לגשר ולהוביל יוזמות מול בתי גדולי ישראל, שיאפשרו לפתוח את עולם הישיבות, בכפוף למנגנון מפוכח שייבדק ויעבור את משוכת מערכת הבריאות.

על פי דיווח של מיכאל שמש ב'כאן', במהלך שיחות שקיים יו"ר ש"ס אריה דרעי עם נתניהו ואדלשטיין, אמר השר דרעי כי באם לא יגיעו הצדדים להסדר המצב יחמיר עד כדי מרד. "אנחנו הולכים לפיצוץ, אם לא תגיעו אתנו להסדר – אני חושש מאוד ממרד של המגזר החרדי".

במקביל, דווח ב'מעריב' על פגישה שקיימו דרעי והרב יהודה סילמן עם גורמים בהנהגת קהילות חרדיות, בהם אדמו"רים, במטרה להגיע להבנות לפיהן יישארו מוסדות החינוך החרדיים סגורים בכפוף להחלטות הממשלה על הארכת הסגר.

בתוך כך ובצל היערכות מערכת הבריאות לתחילת יישום השלב השני בהטלת הסגר, באמצעות יישום סגר דיפרנציאלי על ערים אדומות, החלו להתפרסם דיווחים על מתווה הבנות בין ההנהגה החרדית בערים החרדיות האדומות לבין ראשי מערכת הבריאות האמונים על מיגור התחלואה. לפי המתווה המסתמן, מוסדות החינוך בערים החרדיות האדומות יפתחו את שעריהן, כאשר בתגובה ההנהגה החרדית מביעה נכונות להסכים לכך שיוטל עליה סגר נוקשה ככל שיהיה, בתמורה לפתיחת עולם התורה.

בהמשך השבוע צוטט דרעי כמי שמתייחס לגרירת הרגליים במגעים לפתיחת הישיבות, ובשיחה עם נתניהו והשרים אוחנה, אדלשטיין, הפרופ' גמזו והממונה נומה התריע מפני "הפרות גדולות במגזר שיגרמו לכך שיהיה קשה לאגוף את ההנחיות".

בשיחה עם 'בחזית', הכחיש גורם בסביבת דרעי את הדיווחים על איומים ב"מרד", ואומר כי אכן מתנהלים כל העת מגעים עם בכירי מערכת הבריאות וההנהגה החרדית, אך "שאר הדברים אין להם בסיס – לא מרד ולא נעליים".

עם זאת, יש מי שרואה בדרעי לא יותר ממכונת יח"צ לעצמו. כך לפחות לפי גורם ביהדות התורה, שמעורב במגעים מול משרד הבריאות. בשיחה עם 'בחזית' אמר הגורם, כי "אריה דרעי לא יעזור בשום דבר, הוא נכנס לדריכות כשזיהה את הנחישות ואת מסירות הנפש לפתוח את עולם התורה האשכנזי גם במחיר מאבק ציבורי ויהי מה, הוא חשש שהוא יישאר מאחור, כמו תמיד דרעי רואה משהו שהוא נותר מאחור ועלול לשלם על כך מחיר ציבורי הוא מצטרף ומציג כיוזמה שלו".

בהתייחס לאירוע אמש אמר הגורם, כי "בעוד דרעי אינו חדל בשבועות האחרונים להפנות אצבע מאשימה כלפי הציבור החסידי ולהציגו כמי שמזלזלים במודע בהנחיות הקורונה, העובדות בחתונה אמש טפחו על פניו".

זמן חורף: חופשות בחנוכה ובפורים בלבד

אתמול (רביעי) בצהריים התקיים תדרוך על ידי הממונה על הקורונה במגזר החרדי, אלוף במיל' רוני נומה במהלכו הוא התייחס למגעים עם החרדים בכל הנוגע לפתיחת מוסדות הלימוד, והצהיר כי "יש אפשרות עקרונית ולפיה תלמידי ישיבה שגרים בעיר אדומה, יוכלו לצאת לעיר אחרת – כדי להיכנס לתנאי פנימייה".

עם זאת, הדגיש האלוף נומה, כי טרם הושג סיכום סופי בעניין, מאחר ולא ברור האם ניתן יהיה לבצע את התיקונים הדרושים במתווה, כדי למנוע תחלואה בהיקפים גדולים, כפי שאירע בזמן הקיץ בחלק מהישיבות. "אנחנו לא רואים תלמודי תורה נפתחים בימים הקרובים בערים אדומות", אמר נומה לכתבים.

נומה ביקש להסביר את ההבדלים בין ישיבות עם פנימיות לתלמודי תורה, והדגיש כי "יש לעשת אבחנה בין חינוך בתוך קהילה, לבין ישיבות עם פנימיות. אם כבר רוצים לקחת סיכון, הרי שניקח אותו בישיבות שבהן קיימות פנימיות, אבל צריכים לראות שהלקחים שהפקנו מקובלים על הישיבות והרבנים".

עוד אמר, כי "צריך לראות שאת מה שנסכם יהיה אפשר ליישם בשטח ושלא כל אחד יעשה מתווה לעצמו. יש שיח וכרגע אין הסכמות – לא על תאריך פתיחה ולא על אופן הפתיחה. אנחנו דנים ומנסים להגיע להסכמות, וכחלק מהפתיחה של פנימיות בכל מערכת החינוך, תהיה גם פתיחה של ישיבות עם פנימיות".

עוד נמסר, כי על פי התווה הנרקם בימים אלה, בזמן חורף לא ניתן יהיה לצאת מהישיבות בכל שבועיים והבחורים יידרשו להישאר בישיבה במשך שבועות ארוכים, כאשר יהיו שתי חופשות ארוכות יחסית, בחנוכה ובאזור פורים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים