שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » מדוע התעקש הרבי מסערט-ויז'ניץ לקבל כפול מכל יהודי?
סיפור לשבת
בחירוף נפש השיג הרבי מסקולען קמח לאפיית מצות, אותן חילק בחינם לכל יהודי האזור, תוך הגבלת הכמות לנפש. אך למול עקשנותו של בן הרבי מסערט-ויז'ניץ – לא יכל ונכנע
הרה"ק רבי ברוך הגר מסערט ויז'ניץ | צילום: ויקיפדיה

"אבא אמר שלא אזוז מכאן אם לא אקבל שש מצות!"

דרישתו הנחרצת של הנער משה, גרמה מבוכה רבה בבית כ"ק האדמו"ר רבי אליעזר זוסיא פורטוגל מסקולען. מלחמת העולם השנייה טרם הסתיימה, ובאירופה עדיין היו מקומות בודדים – כמו העיר טשערנוביץ, בה התרחש המעשה – חופשיים לנפשם, אך העוני והדחקות היו לאין שיעור.

לאחר מאמצים אדירים הצליח הרבי מסקולען, שנודע כל חייו כבעל חסד מופלג, להשיג כמות של קמח חיטה שמורה משעת קצירה לאפיית מצות. הפעיל הרבי את כל היהודים יראי השמים שהיו בחצרו, הם עבדו יום ולילה במרוץ נגד השעון והרבי מסקולען הכריז שכל יהודי באזור יכול להגיע ולקבל בחינם מצות לליל הסדר.

הכמות הייתה מוגבלת מאוד, ולא ניתן היה לדעת כמה יהודים יבואו. בנוסף, אי אפשר להעדיף יהודי אחד על פני יהודי אחר. לכן התקיימה החלוקה בשיטת כל הקודם זוכה והוגבלה לשלוש מצות לכל בית אב. לא משנה מהו גודלו או מידת חשיבותו: שלוש מצות ותו לא.

כעת, ממש לפני פסח, הגיע בנו של הרה"ק רבי ברוך הגר, הרבי מסערט-ויז'ניץ, שברח לטשערנוביץ בחוסר כל מטרנסניסטריה – לשם הוגלו יהודים רבים מרומניה – אל הרבי מסקולען בשליחות אביו, ואמר שאביו הרבי מסערט-ויז'ניץ דורש לקבל שש מצות. לא פחות.

הרבי מסערט-ויז'ניץ צפה אף את הנולד, שהרבי מסקולען יתנצל ויגיד שהכמות מוגבלת ואין באפשרותו להעניק יותר משלוש מצות. לפיכך ציווה את בנו, משה, שלימים היה ראש ישיבת סערט-ויז'ניץ בארץ הקודש, שיתעקש בכל תוקף לקבל שש מצות. בלעדיהן – מוטב שלא ישוב הביתה…

הרבי מסקולען נבוך מאוד. ידע היטב שכל מצה נוספת שייתן לרבי מסערט-ויז'ניץ תהיה על חשבון יהודי אחר, אולם כיצד אפשר לסרב לבנן של קדושים ששלח את בנו וציווה עליו לא לשוב הביתה ללא שש מצות.

לאחר לבטים מרובים החליט הרבי מסקולען לתת לרבי ברוך הגר שש מצות. אם יהודי קדוש כמותו מתעקש – כנראה יש דברים בגו.

חזר הנער משה אל אביו ובאמתחתו אוצר נדיר: שש מצות פסחיות טריות.

התקדש ליל הסדר ובא על טשערנוביץ החשוכה, בתי היהודים מורקו ונוקו מכל פירור חמץ. יהודים חזרו מבתי הכנסת לאחר תפילת ערבית כשהם מחישים פעמיהם ללכת לקדש על היין ולפתוח באמירת ההגדה כמצוות היום.

בביתו של הרבי מסערט-ויז'ניץ חיכתה לנער משה שליחות נוספת: "קח שלוש מצות", ציווה הרבי מסערט-ויז'ניץ את בנו, "לך אל ביתו של הרבי מסקולען והבא לו אותן". 

מיד כשהגיע אל הבית, נוכח הנער הצעיר לראות את חכמתו של אביו הקדוש: בני משפחתו של הרבי מסקולען עמדו אובדי עצות ותהו מה יעשו: לבו הטוב של אביהם לא מלאו להשאיר יהודים בלי מצות, וכאשר הגיע היהודי האחרון שהתחנן לקבל שלוש מצות מצווה – העניק לו הרבי מסקולען את מצותיו שלו ונותר ללא מצות כלל…

כעת, עם בואו של משה, בנו של הרבי מסערט-ויז'ניץ – אורו עיניהם. "אבא ידע שהרבי מסקולען יחלק את כל המצות ליהודים ולו עצמו לא יישאר מאומה", הסביר הבן. "לכן ציווה עלי להתעקש ולקחת שש מצות מראש. עתה – לאחר שקיבלו כל יהודי העיר את מצותיהם ואיש לא יבוא לבקש מצות – שלח אותי אבא עם המצות של הרבי מסקולען"…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים