שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » מדוע ציווה הרב לחפור קבר לאדם חי?
סיפור לשבת
סוחר יהודי מנסה להתחמק מהתייצבות בדין תורה בפני רבה של חאלב. הוא מצליח לשחד את השמש ובורח מן העיר
בית עלמין. הר המנוחות | צילום: Julius Bramanto, שאטרסטוק

"הנך מוזמן לדין תורה בבית הדין, בעוד שעתיים, בפני רבנו שיחיה". שמש בית הדין עמד בפתח הבית ומסר לנפתלי הזמנה בעל פה לדין תורה.

ידיו של נפתלי פשפשו בצרורו הקטן, ממנו שלה מטבע זהב ששווה סכום נכבד. "תגיד לרב שלא מצאת אותי בבית. בסדר?"

שמש בית הדין לא סירב להגדלת הכנסתו. נפתלי הרי יצטרך להתייצב בדין-תורה בין אם ירצה ובין אם לא. אם לא יגיע היום, יגיע מחר.

שב שמש בית הדין אל הגאון רבי רפאל שלמה לניאדו (יום פטירתו ז בטבת), ראש רבני ארם צובא, שכיהן כרבה של חאלב, ובישר לרב שנפתלי אינו בבית.

רבי רפאל שלמה חכם גדול היה. הבין מיידית שהסוחר – שנתבע לדין תורה על ידי חיים, סוחר יהודי שחש שנפתלי עשה לו עוול – חושש שמא יֵצֵא חייב בדינו ולכן אינו מתייצב לדין תורה בפניו.

"לך בשנית אל ביתו של נפתלי וראה אם שב לביתו", הורה הרב לשמש בית הדין. "אם לא יימצא האיש בביתו, אל תחזור לפה טרם שסבבת בעיר ובדקת מי ראה אותו לאחרונה והיכן הוא כעת!"

עתה ניחַם השמש על שנפתה להצעתו של נפתלי ונטל את הכסף מידו, אולם פחד לגלות זאת לרב. הוא שינס את מותניו והלך לביתו של נפתלי בשנית. מתברר שהסוחר ראה את הנולד והפעם באמת לא היה בביתו. הסתובב השמש כה וכה בעיר ושאל מי ראה את נפתלי לאחרונה.

לאחר זמן ארוך של חיפושים השיב אחד העגלונים שראה את נפתלי וצרורו על שכמו כשהוא יוצא מן העיר. לבטח רצה נפתלי לצאת מתחום סמכותו של בעל 'בית דינו של שלמה', כך שלא יצטרך לעמוד לדין תורה בפניו.

חזר השמש בשנית אל רבי רפאל שלמה ומסר לו את תוצאות החיפוש. נפתלי איננו בעיר.

לא נגמרו שליחויותיו של שמש בית הדין ליום זה. "לך אל חברי החברה קדישא בעירנו", פקד הרב על השמש, "ומסור להם שאני קורא אותם אלי".

לאחר שעה קלה התייצבו חברי החברה קדישא בפני רבי רפאל שלמה וחיכו למוצא פיו. "לכו לבית הקברות וחפרו חלקת קבר עבור נפתלי הסוחר", הורה להם הרב.

גם אם תהו חברי החברה קדישא על הוראתו התמוהה של הרב לכרות קבר עבור סוחר שלמיטב ידיעתם עדיין מסתובב בארץ החיים, לא שאלו דבר ולא ההינו להמרות את פיו. הלכו לבית החיים והחלו בחפירת הקבר כפי שהצטוו.

עוד לא סיימו את מלאכתם, והנה קול המולה נשמע מכיוון הכניסה לבית החיים. סוחרים יהודים שבו מעיר רחוקה אל חאלב, ומצאו על אם הדרך את גופתו של נפתלי, אותו הכירו היטב. נחש הכישו…

ערכו חברי החברה קדישא את הטהרה לגופו של נפתלי, ושלחו שליח להודיע לרבי רפאל שלמה לניאדו את שאירע.

במסע הלוויה ההמוני הגיע בעל 'בית דינו של שלמה' ונשא דברי הספד: "ופורץ גדר – יישכנו נחש", מי שמעז להמרות את פי גדולי התורה נענש על ידי נשיכת נחש. אמנם – הדגיש רבי רפאל שלמה – מחמת שמת נפתלי במיתה משונה ועל ידו התחזק הציות לקולם של גדולי ישראל, התכפר לו עוונו ומעתה הרי הוא מזומן לחיי העולם הבא…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים