שיתוף
תגובות
דעות » מדריך לארנק השורד – כך תאמצו הרגלי קניה נכונים
יוקר המחיה
. כאשר החשבון שלנו יהיה בריא יותר, הבריאות הנפשית שלנו תהיה טובה יותר, המתח בבית יפחת ואנחנו נרגיש טוב עם עצמנו
חרדי בקניות. אילוסטרציה | צילום: Alexey Stiop, שאטרסטוק

כולנו כבר מרגישים היטב את עליית המחירים. חשבון החשמל שמגיע בימים אלו הוא אולי המסמר האחרון שיעזור להבין שאכן יקר לנו כאן.

ספקי המזון, רשתות השיווק והיצרנים מעלים מחירים כי הם משוכנעים שאנחנו נמשיך לקנות בכל מחיר, אמנם אוסם ודומותיה הקפיאו את העלאה, אבל הם העלו בדרך אחרת – שאלתם את עצמכם מתי ראיתם מבצע בזמן האחרון בסופר (מעבר למבצעי השבועיים האחרונים שבאו להחזיר את האמון ביצרנים היקרים), עצם העובדה שאין מבצעים זה עליה בפועל.

כעת אנחנו נבחנים כלפי עצמנו האם אנחנו יכולים להמשיך לשרוד ולא להעמיק את החור בבנק. בהרצאת הזום החינמית שאני אעביר במוצאי שבת הקרובה ארחיב על מגוון נושאים; החל מהתנהלות כלכלית נכונה בהווה – התנהלות מול הבנק, הלוואות, חסכונות, השקעות, משכנתאות, ועד חשיבה על העתיד – איך להגיע לגיל 60 עם מליון שקל בבנק, יכולת לחתן את הילדים בכבוד ולחיות את גיל הזהב ברווחה כלכלית.

אך בינתיים קיבצתי כאן כמה טיפים חשובים שיכולים לעזור לכל אחד לעבור את התקופה הקרובה עם כמה שפחות בזבוז מיותר של כסף:

  • תבחרו את הסופר – ישנם רשתות מזון שנראות פחות נקיות, פחות מרווחות ואולי פחות נוצצות אבל הרבה פעמים המחיר שלהם הרבה יותר זול. הרבה פעמים רשת השיווק תספר לנו על מוצרים במחירים מפתיעים, שהייתי מנהל בבנק היתה רשת גדולה שספרה לנו "כיצד היא עובדת על הלקוחות", הם עשו סקר וגילו שישראלי ממוצע זוכר 30 מוצרי מזון, אותם מוצרים פורסמו ברשת הזו במחירי בדיחה, אך שאר המחירים עלו בהרבה, הרשת הזו רשמה עליה ברווחיות של מאות אחוזים בשל המבצעים הללו .
  • נוחות – אתם קונים הביתה שניצל פרוס? או אולי לקט של חסה קצוץ או כרוב? על הנוחות הזאת אנחנו משלמים עשרות אחוזים יותר מהמוצר הגולמי, אנחנו יכולים לחסוך בקלות עשרות אחוזים במוצרים האלה.
  • תחליפים – אנחנו רגילים למוצרים היפים, אלו שממותגים היטב, אלו שמפורסמים בכל תחנת אוטובוס, אבל לכל מוצר יש תחליף – נייר טואלט, פסטה, חומרי ניקוי והרשימה ארוכה. לעיתים אני מבחין בסופר במחיר של נייר אפיה הפרשים של 4 שקלים בין חברה לחברה, תסכימו איתי שהנייר לרוב הוא אותו נייר, אבל המחיר שלו מגיע להפרשים של 50% בין היצרנים.
  • אפקט הפיתוי – יש הרבה דברים שמשפיעים על הקניה שלנו, לפעמים אנחנו רעבים, לעיתים אנחנו מתפתים למדפי השוקולד והמתוקים, הרבה פעמים מוצרי המזון קוראים לנו מהמדפים. זו הסיבה שאני אימצתי את מודל האון ליין, גם אם אני רעב אני לא קונה יותר כי זה יגיע אלי מחר, אני לא מתפתה למוצרים שלא תכננתי לרכוש כי אני לא נפגש בהם, אני לא משחית זמן ומתפתה למבצעי קופה שכולנו הרי לא צריכים. אני סבור שככה סל הקניות שלי זול יותר.
  • רשימת מוצרים – לאלו שקונים און ליין יש רשימה קבועה באתר, אבל מי שמעדיף לרכוש בסופר – לכו עם רשימה, תהיו ממוקדים, כך לא תשכחו מוצרים שיגרמו לכם לעוד ביקור מיותר בסופר. כך הקניה שלכם תהיה מדויקת ומתוכננת יותר.
  • השוואת מחירים – תנסו לחשוב על הסל שלכם איפה יהיה זול יותר, היום יש אתרי השוואת מחירים, בשבוע שעבר ישבתי על הספה להזמין את הסופר לשבת שראיתי שהוא גולש מעבר למה שתכננתי, החלטתי לפצל בין שני סופרים אחד שאני יודע שיתאים לכשרויות שאני צריך בפירות וירקות וכו' והשני רשת גדולה יותר שזולה בכל השאר, שהתחלתי להוריד מוצרים באתר של האחד ולהעביר לשני ראיתי שבכל מוצר חסכתי כמה שקלים. בסופה של קניה רכשתי בשתי רשתות אבל חסכתי הרבה כסף. ברשת הגדולה אני קונה פעם בחודש את הקניה הגדולה וברשת השנייה אני קונה את הקניה השבועית, פירות ירקות, חלבי וכו'.
  • המחיר משתנה ברשתות עצמם – מכוני המחקר מפרסמים את הרשתות שמשנות בתדירות גבוהה את המחירים שלהם, רשת שהיתה זולה השבוע לא בהכרח תהיה זולה בשבוע הבא. קחו את זה בחשבון.
  • המרחק לסופר – הדלק התייקר קחו בחשבון, אם אתם נוסעים לסופר קחו בחשבון את המרחק, הפקקים, הדלק ואת עלות החניה אם יש.
  • זמן הקניה – מחקרים קובעים כי הזמן האידיאלי לקניה זה ימי שני, המקום ריק וככה נחסך לנו המון זמן בסופר, המוצרים טריים והמדפים עמוסים. השעות בהם אנחנו מגדילים את הקניות הם בין 17.00 ל-19.00, אלו שעות שאנחנו מתחילים להרגיש רעבים ועייפים ואנחנו מנחמים את עצמנו עם פנטזיה על אוכל טוב ועל חטיפי אוכל מידיים.
  • מוצרי קופה – אתם באמת צריכים אותם? ותרו!
  • המדפים התחתונים בסופר – המוצרים שהרשתות מרווחיות עליהם הכי הרבה נמצאים בגובה העינים שלנו, המוצרים במדפים התחתונים הם הזולים ביותר. הם לא הלהיט התורן בפרסום אבל הם לרוב לא פחות טובים.
  • אופס האריזה התכווצה – שמתם לב למוצרים האלה שהאריזה שלהם התכווצה משמעותית. המוצרים האהובים שלנו, אותה אריזה הכמות פחותה, המחיר אותו הדבר. שימו לב לכמה כמות אתם קונים באריזה.

תזהרו מהמותג הפרטי – לרוב הוא לא באמת זול יותר. אם נצביע ברגלים הסופרים יבינו שאנחנו לא מתפתים לקנות מוצר של "רמי לוי" או אחרים בגלל השם, שאנחנו חושבים שזול שם אלא רוכשים לפי בחירה מה באמת זול.

אנחנו צריכים לאמץ לנו הרגלי קניה נכונים כאלה שיתחשבו בנו וירגמו לנו לקנות נכון ולחיות שהחשבון שלנו בריא יותר. כאשר החשבון שלנו יהיה בריא יותר, הבריאות הנפשית שלנו תהיה טובה יותר, המתח בבית יפחת ואנחנו נרגיש טוב עם עצמנו.

בהצלחה!


שחר וולף הינו כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך 12 שנים בבנק דיסקונט

הצטרפו ועקבו אחר
עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים