שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בנקאות ומימון » מהו היקף האשראי שניתן בתקופת הקורונה?
המספרים נחשפים
המפקח על הבנקים הציג בכנסת את נתוני האשראי בישראל בתקופת הקורונה • 8.7 מיליארד שקל לדחיית 700 אלף הלוואות; ירידה של 5.6 מיליארד שקל במתן אשראי צרכני
יאיר אבידן | צילום: ללא קרדיט

יאיר אבידן נכנס לתפקידו כמפקח על הבנקים בתקופה הכי מאתגרת שיכולה להיות מבחינת היציבות הפיננסית של המשק ושל הבנקים עצמם – תקופת הקורונה. אתמול, שלושה חודשים לאחר שנכנס לתפקיד, הוא הופיע בפעם הראשונה באופן פומבי בכנסת וחשף את המספרים המלאים.

אבידן הופיע בוועדת הכלכלה בראשותו של ח"כ יעקב מרגי, בדיון מיוחד שעסק בהשלכות הקורונה על פעילות המערכת הבנקאית, במהלכו הוא הציג נתונים שהראו כי סכום דחיית ההלוואות הכולל בין מרץ לאמצע אוגוסט עומד על 8.7 מיליארד שקל, עבור כ-700 אלף הלוואות בהן נדחו תשלומים. מתוכן, דחיות בהיקף של 2.9 מיליארד שקל ניתנו לעסקים קטנים ושל 2.7 מיליארד שקל למשכנתאות, המהווים 25% מתיק המשכנתאות הכולל. בנתון המעודכן לימים אלו המספר הצטמצם והיקף המשכנתאות הדחויות ירד ל-11.5% מסך התיק.

בגזרת היקף האשראי שניתן מתחילת מרץ ועד סוף יולי, המספרים עומדים על 20.5 מיליארד שקל, המהווה עליה של 5% ביחס לשנה רגילה, אז עומד היקף ההלוואות על 40-50 מיליארד שקלים.

בפילוח מטרות ההלוואות עולה, כי 15.6 מיליארד שקל ניתנו למשכנתאות (עליה של 9% במונחים שנתיים), בעוד שירידה של 5.6 מיליארד שקל נרשמה באשראי הצרכני (ירידה של 9% במונחים שנתיים). "הקיטון באשראי הצרכני נגרם בגלל ירידה בביקושים", אמר אבידן. "מה שרציתי להציג זה את התוצאה. זה לא נבע מזה שהבנקים סגרו את מסגרות האשראי. ברור שרמת הסיכון עלתה והבנק פועל מול הלקוח בשום שכל", אמר.

לצד האשראי הצרכני והאשראי למשכנתאות, קיים אשראי רב שניתן תחת ערבות מדינה במסגרת קרנות הסיוע שפועלות בתקופת הקורונה, כאשר על פי הנתונים שהציג אבידן סך כל הקרנות בערבות מדינה עומד על 28 מיליארד שקל, מתוכן אושרו עד כה הלוואות בהיקף של 19.4 מיליארד שקל, המהוות 69% מגודל הקרנות הכולל.

הסכום מתפלג בין שתי קרנות. הראשונה היא הקרן המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים (שעל ההלוואות במסגרתה נותנת המדינה ערבות של 15%) במסגרתה ניתן עד כה אשראי בהיקף של 17.5 מיליארד שקל, המהווה ניצול של 97% מגודל הקרן. כאשר לפי הנתונים שהציג המפקח, המערכת הבנקאית קיבלה כ-80 אלף בקשות לאשראי במסגרת הקרן לעסקים קטנים ובינוניים בערבות מדינה, מתוכן אושרו כ-60%.

בגזרת הקרן המיועדת לעסקים קטנים ובינוניים בסיכון מוגבר (שעל ההלוואות במסגרתה נותנת המדינה ערבות של 60%) ניתן עד כה אשראי בגובה 600 מיליון שקל, המהווה ניצול של 16% בלבד מגודל הקרן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים