שיתוף
תגובות
דעות » מהי 'אינפלציה' ואיך זה משפיע עלינו?
גל עליות מחירים
במשק בריא, לאחר עליית מחירים כ"כ משמעותית, הבנק המרכזי מתערב על מנת לייצב את המחירים. נראה שבנק ישראל מתכנן להעלות את הריבית במשק
בנק ישראל בקריית הממשלה | צילום: אסתר ענבר

בחודשים האחרונים אנו עדים לגל עליות מחירים מכל כיוון, עלייה במחירי הדלק, המזון, החשמל, השירותים השונים ועוד. העליות הללו נקראות בשפה הכלכלית 'אינפלציה'. מסתבר שהעליות הללו הולכות להשפיע על כולנו בחשבון הבנק שלנו.

במשק בריא, לאחר עליית מחירים כ"כ משמעותית, הבנק המרכזי מתערב על מנת לייצב את המחירים. נראה שבנק ישראל מתכנן להעלות את הריבית במשק, הריבית שמכונה 'ריבית הפריים'.

'ריבית הפריים' נחשבת כריבית יציבה והיא המקור לעידוד השקעות או להפחתת כמות הכסף. הריבית כמעט ולא השתנתה ב- 12 השנים האחרונות, אך נראה כי בימים הקרובים, או לכל המאוחר בחודש הבא, נגיד בנק ישראל יחליט על העלאת הריבית.
הצפי כי הריבית תעלה בתוך שנה באחוז אחד. אך ההשפעה של העלייה תהיה משמעותית לכולנו. בין ההשפעות הצפויות:

התייקרות החזרי הלוואות והמשכנתאות – ריבית הפריים היא הבסיס לקביעת הריבית על הלוואות ומשכנתאות. עליה בריבית הפריים פרושה עליה בסכום אותו נשלם על המינוס שלנו, על המשכנתא שלנו, גם מי שלקח משכנתא לפני עשר שנים יפגע. אנחנו נשלם על ההלוואות שלקחנו ועל הלוואות שניקח יותר כסף . המשמעות הכספית של עליה ב-1% במחיר הכסף היא תשלום של עוד 250 ש"ח בשנה על 100 אלף ש"ח הלוואה. על משכנתא שמרכיב הפריים שלה הוא חצי מליון שקל נשלם עוד 1250 ש"ח בשנה.

שער הדולר – בתגובה לעלית הריבית שער הדולר נחלש, היום שער הדולר עומד על כ-3.2 ש"ח. אך צפוי לרדת כאשר הריבית תעלה.

שוק ההון – כאשר הריבית במשק עולה, הכדאיות להשקיע בשוק ההון יורדת, זה משאיר משקיעים שונאי סיכון להעדיף את הריבית בבנק ולכן שוק ההון צפוי להיחלש במידה מסוימת. יתכן שהצפי כבר מגולם בשוק ולכן זה לא ישפיע בצורה משמעותית.

חסכונות בבנק – החסכונות בבנק צפויים להניב קצת יותר כסף, אבל עדיין לא הייתי ממליץ לחסוך בבנק, התשואה שם היא עדיין נמוכה מאד (אם נפחית את המדד בשוק נראה שחיסכון בבנק הוא רווח שלילי).

כפועל יוצא מהדברים שכתבתי כאן אני ממליץ להחזיק יותר שקלים על פני מט"ח וכן לעשות חישוב סיכונים בעת נטילת הלוואות. לחשוב לאן הריבית עלולה לטפס, בכמה זה ייקר לנו את ההלוואות ובכך להיות מחושבים איזה הלוואות אנחנו לוקחים. בהצלחה!

שחר וולף הינו כלכלן ויועץ משכנתאות, ניהל במשך 12 שנים בבנק דיסקונט

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים