שיתוף
תגובות
דעות » מה אתם מעדיפים, להרוויח או לצמוח?
מהון להון
הבועה בשוק ההון כנראה לא יכולה לקבל הסבר ברור יותר מזה שדניאל שבקס מסביר בטור שלפניכם • כך שינו עבורנו בתי ההשקעות את הכללים ועברנו מרווחיות לצמיחה
לא כל אחד הוא טסלה. אילון מאסק | צילום: shutterstock

שנת 2021 התאפיינה במספר שיא של הנפקות בבורסות העולם, מה שהוביל כמובן לחגיגה גדולה. אלא שעם כל השמחה שבדבר, יש לבחון נתון מדאיג שמסתתר מאחורי ההנפקות הללו.

נהוג לחשוב שחברות שמנפיקות לראשונה בבורסה הן חברות רווחיות, אבל בפועל לא ממש כך פני הדברים.

אם נחזור בזמן אל שנות השמונים והתשעים במאה הקודמת נראה שאחוז החברות הרווחיות שהנפיקו היה בסביבות ה-80% ואף למעלה מכך. היום לעומת זאת, האחוז צלל בחדות לסביבות ה-20%, מה שכבר מזכיר את שיא תקופת בועת הדוט קום.

הירידה בשיעור החברות הרווחיות שמנפיקות אמנם יורד כבר כ-15 שנה, אבל נקודת הזמן הנוכחית היא הקרובה ביותר לתחתית מבחינה היסטורית.

מגמת הנפקת החברות שאינן מייצרות רווחים התחילה באמצע שנות התשעים, עם ריבוי חברות ההזנק הטכנולוגיות, מאחר ובעוד חברות מסקטורים מסורתיים נדרשות להציג רווחים כבר מהיום הראשון, חברות טכנולוגיה לא נדרשות להציג רווח אלא מציגות פוטנציאל צמיחה. הרווח יגיע בשלבים מאוחרים יותר.

החברות הללו מוגדרות כחברות צמיחה ולא מצופה מהם להציג רווחים, אלא להשקיע את הרווחים בחזרה, כדי לפתח עוד מוצרים ולכבוש שווקים נוספים.

אחת הדוגמאות שניתן להביא היא חברת טסלה הידועה שלקח לה כעשור להגיע לרווחיות מאז ההנפקה שלה, ואף על פי שכיום הרווחיות שלה יחסית לחברות רכב אחרות נמוכה – היא מתומחרת הרבה יותר מהמתחרות.

מייסד אמזון, ג'ף בזוס | צילום: lev radin, שאטרסטוק

הנתונים הללו על החברות המונפקות מלמדים אותנו שיותר ויותר חברות פחות טובות מנצלות את הגאות בשוקי ההון כדי להנפיק. אמנם ישנם מקרים אשר הצדיקו את הגישה של ללכת על צמיחה והדוגמה הבולטת ביותר היא אמזון, שגם לה לקח לא מעט שנים להתחיל להרוויח, אבל כיום היא בהחלט כל שנה מפצה על השנים של ההמתנה לרווח.

בתקופה כמו בשנים האחרונות, שרוב הזמן אנו חווים עלייה מתמשכת בשוק ההון, קל למשקיעים לוותר על רווחיות ולהמתין לצמיחה (בדרך כלל לא כל ההשקעה נמצאת בחברה אחת – כזו או אחרת). אך במידה והשוק יתהפך ותקופת הגאות תגיע לקיצה, כנראה שהסבלנות של המשקיעים תתקצר, כמו שבאמת קרה לאחר פיצוץ בועת הדוט.קום – שאחוז החברות הרווחיות שהנפיקו עלה בצורה משמעותית עד לשנים האחרונות. הסיבה פשוטה: הרי לא כל החברות שמנפיקות הן אמזון ויתכן שהמשקיע ימתין שנים ובסוף עדיין לא יראה רווחיות.

לסיכום: ריבוי חברות ההזנק בשילוב עם עלייה מתמשכת בשווקים ועודף הנזילות מובילים אותנו למצב בו אנו כמשקיעים או חברות ההשקעה שאנו משקיעים דרכם נוטלים סיכונים גבוהים יותר ומתבססים על חלומות ופוטנציאל ופחות על רווחים ממשיים – והדבר בהחלט מחייב את תשומת ליבנו.


 
דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים