שיתוף
תגובות
דעות » מה היא "אזהרת רווח" ולמה היא נדירה בישראל?
מהון להון
לקראת סוף עונת פרסום הדו"חות הרבעוניים למשקיעים בבורסה, מסביר המתכנן הפיננסי דניאל שבקס למשקיעים החרדים מה היא אזהרת רווח (Profit Warning)
אזהרת רווח (Profit Warning) | צילום: shutterstock

מכירים את זה שהפושים מהאפליקציות הכלכליות לא מפסיקות לזרום עם צמד המילים "אזהרת רווח"? כן, זה קורה בתקופה הזו, שהיא למעשה עונת דיווחי הדו"חות הרבעוניים של החברות הנסחרות בבורסה.

אזהרת רווח (Profit Warning) שהחברות מפרסמות למשקיעים דרך הבורסה היא הודעה שבהחלט לא ניתן להתעלם ממנה. בפועל, החברה מודיעה למשקיעים שהיא לא תעמוד בתחזיות הרווח שלה לאותו הרבעון והדו"חות הקרובים לא יראו כפי שהיה מצופה.

במקרים רבים, התגובה של השוק לא נעימה בכלל ומתאפיינת בירידה חדה בשער המנייה או עלייה בתשואות האג"ח. עם זאת, ישנם מקרים בהם התגובה ממש לא חריפה, בדרך כלל מהסיבה שהמשקיעים כבר צפו את המגמה והאזהרה רק אימתה להם את הנתונים.

זה המקום לחדד כי במקרה והדיווח של החברה הוא לא לדו"ח הקרוב אלא להמשך השנה אזי ישנו הבדל קטן ולא מדובר באזהרת רווח אלא בהנמכת תחזיות.

להבדיל מהבורסה בארצות הברית, בבורסה הישראלית אזהרת רווח הוא תהליך לא נפוץ ואין דיווחים מוקדמים לגבי הדו"חות המכילים הנמכת ציפיות וכו'.

בגלל חשיבות הדבר כלפי המשקיעים, רשות ניירות הערך החליטה לגבש מתווה לפרסום אזהרת רווח, אבל בסופו של דבר הוחלט שאין חובת דיווח מראש, אלא רק במסגרת הדו"חות הכספיים ודוחות הדירקטוריון המתלווים אליו.

אף על פי שהרשות לניירות ערך מבקשת לדווח פרטים על כל אירוע או עניין החורגים מעסקי התאגיד הרגילים בשל טיבם, היקפם או תוצאתם האפשרית ואשר יש להם או עשויה להיות להם השפעה מהותית על התאגיד, ובכלל זה השפעה על הרווח. אין בארץ כמעט אזהרות רווח – מהסיבה שאין בארץ דיווחים על ציפיות, וממילא אין חריגה – ולכן אין אזהרות רווח.

שוק ההון מתנהג כמו שוק ההון, ולכן בהרבה מהמקרים מיד לאחר האזהרה ישנה ירידה בשער המניה, אבל הירידה לא תמיד ביחס האמיתי להודעה אלא מלווה בהמון פסיכולוגיה ואפקט העדר. זו גם הסיבה לכך שמשקיעים בעלי ניסיון רב מוצאים לפעמים בין שלל האזהרות כאלו שגורמות לעיוות במחיר ולהזדמנות השקעה.

אבל לפני שרצים לחפש את כל אזהרות הרווח כדי לנצל הזדמנויות השקעה, יש לזכור שלא תמיד אפשר להסתמך רק על הנתונים ויש לקחת מקדם ביטחון, מכיוון שייתכן שאזהרת הרווח הינה רק קצה הקרחון של משהו גדול הרבה יותר שמתקרב. ואכן, לאורך ההיסטוריה ניתן למצוא מקרים רבים בהם האזהרה רק היתה ההתחלה של הצרות.

דניאל שבקס הוא מנהל החטיבה הפיננסית ב’הירשוביץ פתרונות’. אין לראות באמור לעיל משום ייעוץ השקעות, המלצה או חוות דעת באשר לכדאיות השקעה במוצרים פיננסיים מכל מין וסוג שהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים