שיתוף
תגובות
בריאות » חדשות הבריאות » הסימנים הראשונים לזיהוי אלצהיימר ודמנציה
טור מקצועי
הגורמים לדמנציה יכולים להשתנות, בהתאם לסוגי השינויים במוח שעשויים להתרחש. דמנציות אחרות כוללות LBD, דמנציה פרונטו-טמפורלית ודמנציה וסקולרית
אלצהיימר | צילום: Lightspring, שאטרסטוק

היכולת לזכור, לחשוב, להבין ולהתמצא במרחב, הן ללא ספק מהפעולות החשובות ביותר שאדם חייב לעצמו לאיכות חייו. המצב שבו תפקוד החשיבה נפגם ובכך משפיע על התפקוד היומי, נקרא דמנציה. הסיבה השכיחה יותר בגילאים מבוגרים יותר- היא אלצהיימר.

דמנציה היא אובדן התפקוד הקוגניטיבי – חשיבה, זיכרון, הסבר והנמקה. היכולות התנהגותיות משתנות במידה כזו שהיא מפריעה לחיי היום יום ופעילויותיו של האדם. דמנציה נעה בחומרתה מהשלב הקל ביותר, כשהיא רק מתחילה להשפיע על תפקודו של האדם, ועד לשלב החמור ביותר, בו על האדם להיות תלוי לחלוטין באחרים לעזרה בפעילויות בסיסיות של חיי היומיום.

הגורמים לדמנציה יכולים להשתנות, בהתאם לסוגי השינויים במוח שעשויים להתרחש. דמנציות אחרות כוללות LBD, דמנציה פרונטו-טמפורלית ודמנציה וסקולרית. מקובל שאנשים סובלים מדמנציה מעורבת – שילוב של שני סוגים או יותר של דמנציה. לדוגמה, אנשים מסוימים סובלים ממחלת אלצהיימר ודמנציה וסקולרית יחדיו.

במרבית המקרים, עבור בני משפחתם של האנשים הסובלים מאלצהיימר לוקח זמן רב לזהות את התסמינים המופיעים לראשונה באמצע שנות ה-60 לחייהם, אך יש תופעות אלצהיימר מוקדם המתרחש לבני 40 ומעלה, אך זה נדיר מאוד. בשלבים הראשונים של המחלה מסוגל החולה לטפל בעצמו ברמה מסוימת, אך עם התקדמות המחלה הוא יזדקק ליותר ויותר עזרה בתפקוד היומי.

להלן טיפים ועצות כיצד ניתן לזהות את תחילת מחלת הדמנציה/אלצהיימר:

• בלבול לפרקים – אדם שמתחיל לסבול מאלצהיימר, נעשה מבולבל במהלך היום, לא מפוקס ולא חד מחשבה.

• חוסר התמצאות במרחב ובזמן – התחלת איבוד ההתמצאות בסביבה הקרובה והמוכרת שלהם בשילוב איבוד תחושת זמן.

• חוסר קשב וריכוז – אדם שמתחיל לסבול בתדירות בחוסר ריכוז בפעולות פשוטות יומיומיות, תוך כדי ביצוע הפעולה שכח מה התכוון לעשות. תדיר תוך כדי שיחה, החולה מאבד את עיקר נושא השיחה. שואל שוב ושוב מה נשאל: "מה שאלת אותי"?.

• הפרעה בתפיסה – אדם שמתחיל לחלות בדמנציה לא תופס את המציאות ולא מתמודד איתה כפי שמצופה ממנו. לדוגמה: אדם גר לבד והוא מסרב לקבל עזרה חיצונית. בדרך כלל חולי הדמנציה יקשו מאוד על המטפלים בהם.

• אגירה – דפוס התנהגותי נפוץ בקרב חולי אלצהיימר. איסוף חפצים /רהיטים/ דברים מהרחוב.

• ירידה בזיכרון לטווח קצר – פעולות פשוטות יהפכו לפעולות מורכבות, ובאותה עת בביצוע יישכחו את המטרה לשמה התכנסנו. לדוגמה: ללכת למקרר וכשפותחים אותו לשכוח שרצינו חלב.

• הפרעה התנהגותית ללא מודעות למצב – החולים מתחילים לנכס לעצמם התנהגות "מוזרה", "לא תואמת גיל" "קיצונית במידת מה" , ללא מודעות. אחד המאפיינים הבולטים אצל החולים זה חיוג לאנשים בשעות לא שגרתיות וללא שום סיבה. גם אלימות ומיניות הם שני תסמינים שניתן לזהות אצל חולי דינמציה.

הכותבת היא ד"ר לאורה בודייב, רופאה ראשית בבית הדיור 'נורית' לתשושי נפש

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים