שיתוף
תגובות
בריאות » מה זה OCD? תסמינים, אבחון ודרכי טיפול ב-OCD
OCD היא הפרעה טורדנית כפייתית שבאה לידי ביטוי בהתנהגות אובססיבית כתוצאה ממחשבות טורדניות הפוגעות בתפקוד התקין של האדם ובמצבו
| צילום: FREEPIK

OCD היא הפרעה טורדנית כפייתית ((Obsessive Compulsive Disorder שבאה לידי ביטוי בהתנהגות אובססיבית כתוצאה ממחשבות טורדניות הפוגעות בתפקוד התקין של האדם ובמצבו הרגשי.

באופן כללי, הפרעת OCD פוגעת בילדים, במתבגרים ובמבוגרים במישור המשפחתי, החברתי, הלימודי והתעסוקתי וגורמת סבל לאדם עצמו אך גם לסביבתו הקרובה, כמו משפחתו, חבריו ומכריו למוסד הלימודים ולמקום העבודה. 

אילו תסמינים מציגים אנשים הסובלים מהפרעת OCD?

הסובלים מהפרעה טורדנית כפייתית עסוקים במחשבות הגוזלות מהם זמן ומשאבים נפשיים במהלך היום. לכל אחד יש לפעמים דאגות, מחשבות שמציקות ולא נותנות מנוח, אך לרוב האנשים מדובר במצב נקודתי וחולף. למי שסובל מההפרעה אין מנוח והוא עסוק בהתמודדות עם המחשבות ועם הפעולות שמיועדות להביא לרגיעה בחרדה, אך הפעולות האובססיביות חוזרות על עצמן והרגיעה זמנית בלבד. ישנם כמה סוגי פעולות כפייתיות שמאפיינות את ההפרעה, כשרוב האנשים סובלים מקבוצה אחת או יותר:

1. חרדה מלכלוך, חיידקים ומחלות, חשש מחיידקים הנמצאים בכל מקום ועיסוק תדיר בניקיון וחיטוי, שטיפת ידיים מרובה, שימוש רב בחומרי חיטוי, חשש לגעת במקומות או באביזרים שאחרים נגעו בהם וכו'. 

2. מחשבות טורדניות ובדיקות חוזרות ונשנות של פעולות, למשל האם הגז סגור, התנור כבוי, האם הדלת נעולה, האם פגעתי במישהו עם הרכב, האם שכחתי משהו חשוב, האם אני עלול לפגוע במישהו קרוב ועוד. חוסר הוודאות הופך להיות חזרתיות על פעולות ובדיקה אובססיבית שגוררת השקעה של זמן ואנרגיה על חשבון פעולות אחרות ולא מאפשרת להתנהל באופן רגיל. אדם הסובל מהפרעת OCD יודע שהבדיקות האין־סופיות אינן נדרשות אבל לא מסוגל להימנע מכך וחושש שאם לא יעשה זאת יקרה משהו נורא. 

3. טקסים ופעולות קבועות שאין בהן היגיון אך גם אין יכולת להימנע מהן, למשל צעידה בצורה מסוימת, דריכה על צבעים מסוימים במדרכות, הנחת אביזרים בצורה מסוימת, חזרה על מילים במחשבה ללא הפסק. אדם המתמודד עם הפרעת OCD חש סבל, מצוקה ומתבייש בפעולותיו, בעיקר אם הן נעשות בפרהסיה אך למרות זאת מתקשה להימנע מכך. 

4. סדר וארגון בצורה קיצונית, דחף בלתי נשלט להניח אביזרים ומוצרים בצורה סימטרית ומדויקת, וחוסר יכולת להירגע אם הסדר מופר.  

איך מאבחנים את ההפרעה והאם ניתן להחלים מ-OCD?

היכולת לאבחן את ההפרעה מתבצעת על ידי אנשי מקצוע בתחום הנפש בפגישה אישית או על ידי שאלונים הבוחנים מספר קטגוריות המאפיינות הפרעה טורדנית כפייתית.

המאפיינים יכולים להשתנות עם הגיל, ובמקרים מסוימים הפרעת OCD עשויה לחלוף במהלך השנים, אך היא גם עלולה להחמיר, ולרוב היא מצריכה טיפול מקצועי. 

איך מטפלים בהפרעה והאם OCD עובר עם הזמן?

בדרך כלל הטיפול ב-OCD כולל מפגשים מקצועיים עם מטפלים רגשיים, טיפולי CBT, טיפולים טבעיים מסוגים שונים ולפעמים גם שילוב של תרופות. תרופות אומנם מביאות לרגיעה ולהקלה בסימפטומים של הפרעת OCD, אך הן אינן מטפלות בבעיה עצמה ובגורמים לה, ולעיתים ישנן תופעות לוואי לתרופות הפסיכיאטריות השונות, דבר שמצריך שינוי הסוגים והמינון. עם זאת, ישנן שיטות נוספות לטיפול עצמי המיועדות להרגיע ולנסות להתגבר על הדחפים השונים באופן מודע ללא שימוש בתרופות. 

סוגי טיפול עצמי ב-OCD שיכולים לעזור גם לכם 

  • תוספי תזונה וצמחי מרפא – בשנים האחרונות יש עלייה גוברת בשימוש בצמחים ובתוספי תזונה לטיפול במצבי חרדה, ובהם גם OCD. ישנם סוגים שונים של צמחי מרפא מרגיעים, צמחים המחזקים את הגוף, מאזנים את מערכת העצבים וצמחים ותוספי תזונה אשר מספקים תחושה טובה והתרוממות רוח. לפעמים יש חוסר בוויטמינים מסוימים היכולים לגרום לתחושה של עייפות, חולשה, הפרעות שינה וקשיים בתפקוד. כמובן שמומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לפני נטילת תוספי תזונה או שימוש בצמחים, ובכל מקרה שאין הקלה בתסמינים של הפרעת OCD תמיד ניתן לפנות לייעוץ לגבי טיפול רגשי.   
  • מדיטציה – תרגול של מדיטציה יכול להביא לרגיעה ולהפחתת החרדה, וניתן לבצע את המדיטציה כמה פעמים ביום. ישנן שיטות שונות לתרגול, וכל אחד יכול למצוא את המינון והאופן שבו הוא מגיע לאיזון ורגיעה מחשבתית. ניתן ללמוד את הטכניקה לתרגול מדיטציה כדי להגיע ליכולת להתמקד ולשחרר את המחשבות, את הרגשות השליליים והפחדים. 
  • מיינדפולנס – קשיבות לכאן ולעכשיו, התבוננות רגועה, בלתי שיפוטית תוך שחרור משליטה וממחשבות. תרגול מיינדפולנס נמצא כיעיל בהגעה לאיזון, ביצירת חוסן נפשי, רוגע וחמלה. יש היום שימוש רב בטכניקה זו של חשיבה וראיית העולם, ולאנשים חרדתיים המתמודדים עם הפרעה טורדנית כפייתית התרגול יכול להועיל, להביא אותם לראות את העולם ואת עצמם בצורה יותר חומלת ולא שיפוטית.  
  • פעילות גופנית – בשנים האחרונות יש יותר ויותר הבנה לגבי היתרונות של פעילות גופנית לפעילות המוחית ולמצב הרוח בקרב אנשים הסובלים מהפרעת OCD. מלבד העלאת הביטחון העצמי, הרגשת המסוגלות והאנרגיה הכללית, פעילות גופנית יכולה לסייע גם בשיפור מצב הרוח. במהלך פעילות גופנית הגוף משחרר הורמוני נורואדרנלין, דופמין וסרוטונין, אשר גורמים לתחושת התעלות, עוררות ומשפרים משמעותית את מצב הרוח. בנוסף לכך, חשוב לוודא שיש מספיק שעות שינה ושהשינה רצופה ומאוזנת ומאפשרת לגוף להירגע ולהיטען באנרגיה מחודשת.
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים