שיתוף
תגובות
לאישה » מה יהיה, תגידי, מה יהיה?
מילה ממני
החוסר וודאות הזה, של מה עשוי לגרור מה, ומה הצעד הנכון ביותר לעשות, לפעמים משתק, אבל גם אם משהו נראה מאתגר או קשה מדי כרגע, הוא תמיד יכול להתגלגל לטובה
מלחמת רוסיה אוקראינה | צילום: Drop of Light, שאטרסטוק

בשבוע האחרון אני חווה קצת פלאשבקים משיעורי היסטוריה. אבל הפעם זה 'על אמת'. מדינה אחת פולשת, מדינה שניה נלחמת, פליטי מלחמה שדופקים על גבולות חסרי כל, ומדינות העולם שמתלבטות אם להתערב, לומר משהו, או לתת לשליט מטורף קצת לעשות מה שהוא רוצה, רק כדי לא להיגרר למלחמה עולמית, כי פעמיים הספיק. אבל אולי עכשיו זה הזמן להתערב, לפני שהעניינים ייצאו לגמרי משליטה?

החוסר וודאות הזה, של מה עשוי לגרור מה, ומה הצעד הנכון ביותר לעשות, לפעמים משתק. לא רק מדינות, לא רק בסיטואציה של מלחמה, אנחנו פוגשים את זה הרבה מאוד ביומיום.

לא מזמן קראתי את הספר 'הברבור השחור' שמדבר בדיוק על זה.

לפני גילוי אוסטרליה האנשים היו משוכנעים שכל הברבורים בעולם לבנים, זו היתה אמונה בלתי מעורערת, והיו לה מלא ראיות מתועדות, ברבורים הם תמיד לבנים. ויום אחד, כמו שאפשר להבין מתחילת המשפט, העולם גילה את אוסטרליה, וגילה ברבורים שחורים.

אם נחשוב על זה רגע, זה מדהים. קביעה כללית, שנובעת ממאות ואפילו אלפי שנות תצפית, מתפוגגת באחת מול ציפור אחת שחורה. יודעית מה? זה יותר ממדהים, זה מפחיד. 

יש דברים שאנחנו יודעים שאנחנו יודעים, יש דברים שאנחנו יודעים שאנחנו לא יודעים, אבל החסר האמיתי שלנו בידע נמצא במקום בו אנחנו לא יודעים שאנחנו לא יודעים. ואין לנו דרך לדעת.

אנחנו נוטים להתמקד במה שמוכר, במקום לנסות להבין מה עוד לא ידוע לנו, במקום להפנים שחלק מהפאזל תמיד יהיה חסר. הפסדנו את האוטבוס? זה באסה אמיתית. קנית מוצר חדש לבית? כיף לך, תתחדשי! ראיון עבודה התנהל בצורה לא מוצלחת? פספוס של משרה טובה.

מי אמר? אולי באוטובוס ההוא לא היו מקומות ישיבה, ולהגיע לחתונה ההיא עם רגליים כואבות היה מוריד לך את המצב רוח? אולי המוצר החדש יתגלה כבלתי יעיל, דורש תחזוקה מורכבת או יתברר כגורם מספר 1 לויכוחים בין הילדים בדיוק כשאת נכנסת קצת לנוח? וראיון העבודה ההוא, אולי הבוס שם קשה, וטוב שלא נכנסת לשם, כי אם היית מתקבלת החוזה היה כובל אותך?

מי אמר? 'הברבור השחור' הוא סמל, דוגמא לכך שאנחנו לא באמת יכולים לחזות את העתיד, גם כשנדמה לנו, אנחנו חיים בעולם של חוסר וודאות. המסקנה הראשונה בספר, היא קודם כל להפנים את זה, שאנחנו עושים את המיטב שלנו, אבל התוצאות תמיד עשויות להפתיע, הגזרה אמת והחריצות שקר. והמסקנה השניה? פחות לדאוג, לחשוש, להתאכזב, להתעצב. גם אם משהו נראה מאתגר או קשה מדי כרגע, הוא תמיד יכול להתגלגל לטובה.

תודה לכל המגיבות בפרטי, אני שמחה לקבל הארות, תובנות ופידבק. כדי להגיב אפשר ללחוץ כאן ומייל עם הכתובת שלי יפתח באופן אוטומטי. את מוזמנת למלא ולשלוח.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים