שיתוף
תגובות
כלכלה » נדל"ן » מומחים בשוק הנדל"ן: "דרוש קבינט חירום לדיור"
"צפוי זינוק במחירים"
"צופה שהשוק ישלים עליה שנתית של 10%" אומר יזם הנדל"ן יקי רייסנר, "הפער בין הביקוש להיצע הדירות הנמוך הוא בלתי נתפס, ובתוך עשור צפוי מחסור של מליון דירות"
אתר בנייה | צילום: rasika108, שאטרסטוק

עתיד יקר: מחירי הדירות בישראל רשמו זינוק חד במהלך השנה האחרונה, עלייה של 0.6% במחיר הדירות ביוני, שהשלימה עלייה שנתית של 7.7%, על פי נתוני הלמ"ס. החדשות הרעות הן שהמגמה רק תחריף ואף תגיע ל-10%. הסיבות לכך הן רבות, החל ממגמה עולמית של טירוף במחירי הנכסים בשל ריביות נמוכות והצפה של כסף מבנקים מרכזיים, אך בעיקר בשל ההיצע הנמוך מול הביקושים שרק הולכים וגדלים.

מחירי הדיור בישראל עלו ב-80% מתחילת העשור האחרון והסוף לא נראה באופק, "אני מקווה שבשנה לא נראה קפיצה דומה אבל לא אופתע אם כך יהיה", אומר היזם יקי רייסנר, בעלים חברת הנדל"ן 'רייסדור' ושם את האצבע על הגורם העיקרי לשוק הרותח: מעט דירות זמינות מול דורשים רבים. "במשך שנה וחצי לא יצאו מכרזים חדשים וזה משפיע מאד על השוק. ישנו חוסר הבנה גדול לרמת הקטסטרופה הקיימת בשוק הנדל"ן למגורים. הביקוש לעומת ההיצע הוא בלתי נתפס. יש כיום מחסור של 200 אלף דירות מול צורך של כ-70,000 דירות בשנה. ההיצע לא מצליח להדביק את הגידול הטבעי, וההערכה היא שבתוך עשור נגיע למחסור של מליון דירות", הוא אומר.

יקי רייסנר | צילום: באדיבות המצלם

משבר בסדר גודל כזה לא יכול להיפתר ברמה של צעדים נקודתיים. "דרושה כאן חשיבה אסטרטגית לטווח רחוק", אומר רייסנר, "כמו שהקימו קבינט חירום לקורונה, חייבים להקים קבינט חירום למצוקת הדיור. אין פתרונות קסם. אם לא מפעילים את כל התותחים הכבדים בתכנון מחדש של קרקעות המדינה והורדת בירוקרטיות לא נוכל לפתור מחסור של מליון דירות. הלא הקימו את הותמ"ל ויצאו בהכרזות על מתחמי ענק למגורים באשדוד וקריית גת עבור הציבור החרדי. היכן ההבטחות הללו? מדוע לא שומעים עליהם?".

בינתיים כוחות השוק ממשיכים להכתיב את המחירים בגרף עולה, מה שהופך את ההשקעה בנדל"ן למשתלמת ביותר. "יותר ויותר קבלנים מפנים דירות להשכרה בפרויקטים שלהם", מספר רייסנר, "יש אפילו תופעות של בניינים שלמים המיועדים להשכרה. הקבלנים עושים חישוב פשוט. הם מבינים שמחירי הדירות יעלו בחדות והם מעדיפים לשמור את הדירות אצלם. זו ההשקעה הכי טובה שלהם. מצד שני, דירות להשכרה מורידים עוד יותר את הציע הדירות למכירה".

בימים אלה מנסה הממשלה לסייע לזוגות צעירים ע"י סבסוד דירות ראשונות כמו "מחיר מטרה" ועוד. "אלו צעדים חשובים אבל לא מספקים", אומר רייסנר, "במחירים של היום, זוגות צעירים לא יכולים לקנות דירות אפילו בבאר שבע או בפריפריה. הכל התייקר בחדות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים