שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » מזכיר המדינה בלינקן נחת בישראל
ביקור ראשון
הוא יפגוש בירושלים את ריבלין ונתניהו, וברמאללה את אבו מאזן וראש הממשלה אשתיה. סוגיה נוספת שתעמוד במרכז הפגישה: שיחות הגרעין בין המעצמות ואיראן
תגיות:
בלינקן נוחת בישראל | צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן נחת הבוקר (שלישי) בישראל. בנתב"ג קיבלו את פניו שר החוץ גבי אשכנזי ושגריר ישראל בארה"ב גלעד ארדן. הוא צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ וגורמים נוספים בישראל ובאזור.

בלינקן צפוי לדון הבוקר עם נתניהו בין היתר בהסכם הפסקת האש בין ישראל וחמאס, שהושג בתום מבצע שומר החומות. בממשל ביידן מבקשים לחזק את ההסכם, על רקע תמיכתם בישראל לאורך ימי המבצע. בשעות הערב הם יקיימו מסיבת עיתונאים משותפת במלון מצודת דוד בירושלים.

ב'חדשות 12' דווח כי בישראל מעריכים שבלינקן לא צפוי להתייחס בביקור הנוכחי לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. יחד עם זאת, הוא ככל הנראה יבקש לפעול לחיזוק מעמדה של הרשות הפלסטינית, ויצירת מנגנון מסודר להעברת הסיוע לרצועת עזה, על רקע הקשחת התנאים של ישראל בעניין.

סוגייה נוספת שתעמוד במרכז הדברים של בלינקן ונתניהו הן שיחות הגרעין בין ארה"ב ויתר המעצמות עם איראן. בימים האחרונים נכנסו השיחות בווינה לסבב החמישי והמשמעותי ביותר שלהן, כאשר ההנחה בישראל היא שהצדדים קרובים להגיע להסכמות.

אשכנזי, בלינקן, ארדן | צילום: שלומי אמסלם, משרד החוץ

ב'כאן חדשות' צוטטו גורמים בממשל האמריקני שמאמינים שניתן לייצר מנגנון להעברת כספים לרצועת עזה ולקידום פרויקטים ברצועה ללא מעורבות חמאס – כזה שיפעל באמצעות הרשות הפלסטינית, וגורמים נוספים כמו האו"ם מצרים וירדן – למרות התנגדות חמאס לרעיון שכזה. הגורמים מוסיפים: "מעורבות של הרשות הפלסטינית בשיקום רצועה עזה תחזק אותה גם בגדה וגם ברצועה, וזו אחת המטרות המרכזיות של אותו מנגנון".

בדרג המדיני-ביטחוני הדיעות חלוקות לגבי סיכויי ההצלחה של היוזמה האמריקנית. ישנם מי שחושבים שהסיכוי לכך כמעט אפסי לנוכח התנגדות חמאס. מצד שני יש שחושבים שהיוזמה האמריקנית דווקא ריאלית. שר החוץ בלינקן גם צפוי לדון עם הגורמים הישראלים והפלסטינים במהלך ביקורו בסיוע כלכלי לרשות הפלסטינית ובקידום פרויקטים של תשתיות אזרחיות.

עוד יבקשו בישראל לדון עם מזכיר המדינה האמריקאי בסוגיה האיראנית בצורה רחבה, ולברר האם ההבטחה האמריקנית להמשיך ולטפל באיומים מאיראן, ולא רק בנושא הגרעין, תקוים. הממשל האמריקני הבטיח לעסוק גם בהסכם ארוך יותר וחזק יותר, מעין שלב ב' של הסכם הגרעין, שיתמקד בנושאים נוספים כמו תוכנית הטילים הבליסטיים והפעילות האזורית של איראן. ההבנה היא שהמעצמות מתקרבות להסכם עם איראן בחודש הקרוב, כאשר היום יחל סבב הדיונים החמישי שנחשב למתקדם ביותר.

גבי אשכנזי וגלעד ארדן | צילום: משרד החוץ

גורם בכיר במחלקת המדינה אמר לקראת הביקור כי ארה"ב עובדת ללא הפסקה עם כל הגורמים באזור, בעיקר מאחורי הקלעים. במהלך הלילה נשיא ארה"ב ג'ו ביידן שוחח עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי והודה לו על המאמצים להשגת הפסקת האש.

בבית הלבן ציינו כי שני המנהיגים דנו בסיוע ההומניטרי שתושבי עזה צריכים לקבל בדחיפות באופן שיועיל לתושבים ולא לחמאס". בלשכתו של הנשיא המצרי מסרו כי בשיחה בין השניים הבהיר ביידן שארה"ב "תפעל על מנת להשיב את השקט לאזור, תוך תמיכה ברשות הפלסטינית וסיוע לשיקום הרצועה".

"אנחנו מכירים בתפקיד החשוב של מצרים בהשגת הפסקת האש, גם ירדן וקטאר מילאו תפקיד", אמר הגורם במחלקת המדינה שצוטט ב'ווינט'. עוד ציין כי "אנחנו חשים הקלה מכך שיש הפסקת אש. הדבר החשוב עכשיו הוא לוודא שהפסקת האש תחזיק מעמד. לא רוצים לחזוור לשפיכות הדמים. נחפש דרכים לשפר את החיים של הפלסטינים והישראלים".

לדבריו, הסיוע לתושבי עזה יועבר בעיקר דרך האו"ם ובעזרת הרשות הפלסטינית. "נחפש נוסחה להעברת הסיוע", אמר הגורם. "אנחנו לא מדברים עם חמאס ולכן אם יש סיוע שייכנס, זו תהיה הדרך. ארה"ב מנסה לבנות את הדברים כך שהמעמד של חמאס יצומצם".

בכיר במחלקת המדינה הדגיש לקראת ביקורו של בלינקן בישראל, כי למרות שמוקד השיחות יהיה על הפסקת האש, גם נושא העימותים האלימים בין יהודים לערבים בתוך ישראל צפוי לעלות. "אנחנו מודאגים ממה שקרה. גם אנחנו התמודדנו עם אתגרים דומים בארצות הברית ואנחנו מבינים את זה", אמר הבכיר.

השר אשכנזי כתב בטוויטר: "ברוך הבא לישראל המזכיר בלינקן. זהו כבוד גדול לארח אותך כאן בביקורך הרישמי הראשון. כל ביקור של מזכיר מדינה אמריקאי כאן בישראל הוא אירוע מיוחד, בעיקר כאשר זהו ביקורך הראשון. מודה לך על עמידתה האיתנה של ארה"ב לצד ישראל ולצד זכותה להגן על עצמה ועל אזרחיה. מצפה לפגישתנו בהמשך היום".

השגריר ארדן כתב בטוויטר: "שמחתי לקבל עם שר החוץ את פניו של מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן עם הגעתו לישראל. ארה״ב היא בעלת הברית הקרובה ביותר שלנו, נדון עם אנתוני היום על העמקת היחסים בין המדינות והרחבת שיתוף הפעולה, ולפני הכל במלחמה בגל ההתקפות האנטישמיות ובמניעת התעצמות החמאס בעזה. ברוך הבא אנתוני".

בלינקן ייפגש היום בשעה 10:00 בבוקר עם נתניהו בלשכתו בירושלים ולאחר מכן יקיימו השניים הצהרה משותפת. בשעה 14:00 ייפגש עם שר הביטחון גנץ, במשרד החוץ בירושלים, בנוסף לפגישה שתתקיים עם שר החוץ אשכנזי. כמו כן, ייפגש בלינקן ברמאללה עם ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים