שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » מחלימי הקורונה סובלים מפגיעה נוירולוגית
מחקר
נגיף הקורונה מוביל להזדקנות המוח בעשר שנים • חוקרים מצאו כי ככל שהמחלימים דיווחו על תסמינים קשים יותר של הנגיף, תופעות הלוואי שבאו לאחר מכן היו בהתאם
נוירולוגיה | צילום: BlurryMe,שאטרסטוק

התופעות והסימנים בקרב מחלימי קורונה, שבועות לאחר שכבר חזרו לשגרה, מגוונים ובאים לידי ביטוי אצל כל אחד באופן שונה – אם כי קוויי דמיון, והמגמות שבהם משותפים לרבים מהמדווחים על תופעת הפוסט-קורונה.

אחת התופעות המדאיגות במיוחד עליהם דיווחו מספר לא קטן של מחלימים, הוא החשש מפני נזקים נוירולוגיים.

במחקר שנערך בבריטניה בהשתתפות 84,000 מחלימי קורונה, כמו גם כאלה שפיתחו תסמינים אך טרם אובחנו כחיוביים לנגיף, העלה כי רבים מהם דיווחו על כך שהם סובלים מבעיות קוגניטיביות.

משתתפי המחקר התבקשו להשיב על רשימה ארוכה של שאלות שנועדו להעריך את כישורי החשיבה שלהם, כאשר בין היתר אובחנו אצלם בעיות זיכרון, הפרעות קשב וריכוז, זיכרון מרחבי ועוד.

בין שלל השאלות נדרשו המשתתפים להגדיר את משך הזמן בו אובחנו כחיוביים, ממתי החלו לצוץ התסמינים, חומרת המחלה שחוו וכן האם הם שייכים לקבוצות סיכון. תשובות המשתתפים הושוו לתוצאות מבחנים שנערכו למשתתפים בריאים במסגרת קבוצת ביקורת.

התוצאות הקשות והפחות מרנינות התקבלו בקרב מי שאושפזו וחוברו למכונת הנשמה גם בקרב גילאים צעירים יותר. תוצאות הבדיקות של מחלימים בגילאי 20-70 שהיו במצב קשה והונשמו (לאחר שהחלימו) הצביעו על ליקויים קשים בחשיבה שהיו שווים לאנשים המבוגרים מהם בעשור. משמעות הנתון הוא שאדם בגיל 50 שהחלים מהנגיף ולפני כן היה במצב קשה, קיים סיכוי שהמוח שלו יזדקן בעשור.

באופן כללי, מחלימי הקורונה קיבלו תוצאות פחות חיוביות ביחס למשתתפים אחרים במחקר, במסגרת קבוצת הביקורת. הפגיעה הקוגניטיבית בלטה במיוחד בקרב מי שסבלו מתסמינים קשים. המעניין הוא, שבקרב מי שדיווחו על תסמינים קלים התופעות האחרות היו נמוכות בהתאם.

בראיון ל'ניוזוויק' שפרסם את המחקר, אמר אדם המפשייר, מהמחלקה למדעי המוח באימפריאל קולג' בלונדון, שהיה בין עורכי המחקר, כי זוהה מכנה משותף חזק בקרב כלל משתתפי המחקר – שבא לידי ביטוי בתחומים הקשורים לתפקודי הריכוז וההיגיון של המשתתפים ובמיוחד עם היגיון מילולי.

לדבריו, "עיבוד הנתונים העלה ששני הגורמים היחידים שנמצאו אחראיים להתדרדרות הקוגניטיבית שנצפתה במחלימים היתה חומרת מחלתם ובדיקה חיובית מאומתת לקורונה. לעומת זאת, קיומן של מחלות רקע לא הוכחו כבעלי השפעה על התפקוד המוחי של המשתתפים".

החוקרים ציינו, כי הנתונים מצטרפים לשורה של מחקרים שונים ולגוף ראיות מדעי הולך וגדל שמראים שחולי קורונה סובלים מבעיות נוירולוגיות שונות עקב סיבוכים כמו שבץ ועלייה בדלקתיות עקב תגובה מופרזת של המערכת החיסונית.

בשלב הסיכום קוראים החוקרים לקיים מחקרים נוספים באשר לפגיעה הקוגניטיבית בקרב מחלימי קורונה. "התוצאות הללו הן קריאת השכמה לקיומם של מחקרים מפורטים יותר באשר לפגיעות קוגניטיביות", כתבו החוקרים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים