שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » דרוש גוף ממשלתי שירכז טיפול בילדים יתומים
יתומים על מלא
דו"ח של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מגלה כי בישראל חיים כ-30 אלף ילדים יתומים • מדי שנה בין כ-4,550 ל-4,750 ילדים עד גיל 18 מתייתמים
ילד בוכה | צילום: Red pepper, שאטרסטוק

מצוקתם של הילדים היתומים, כמו גם הוריהם שנותרו לטפל בהם, הגיעה היום לוועדה זכויות הילד של הכנסת. לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ מיכל שיר-סגמן מ'תקווה חדשה' "על הרשויות לתת ליווי, ייעוץ ותקצוב גם ליתומי אלימות במשפחה". עוד אמרה, כי "כשהורה נפטר האדמה נשמטת מתחת לרגליים, וכל ילד צריך פשוט להקים את עצמו מההריסות וללמוד ללכת בעולם הזה מחדש. משרדי הממשלה והממשלות לדורותיהן הזניחו את הטיפול בילדי ישראל ויש להקים גוף אחד שירכז את הטיפול ביתומים". היא דרשה מהביטוח הלאומי נתונים מלאים כמה מהיתומים פנו לאחר הזמן המיועד (12 חודשים מיום הפטירה) לבקש קצבה, וכמה מפניות הביטוח הלאומי לא נענו.

לדברי מריה רבינוביץ', חוקרת במרכז המידע והמחקר של הכנסת, טיפול פסיכולוגי, שיעורי עזר ומענק לימודים מוענקים ליתומי מערכת הביטחון אך לא ליתומים "אזרחיים", בנוסף היא הצביעה על היעדר מדיניות סדורה בעניינם ואף לא מאגר נתונים מובנה ומעודכן. כך, למשל, לא מעודכנים משרדי הרווחה והחינוך מול נתוני הביטוח הלאומי. בשנים האחרונות, מדי שנה בין כ-4,550 ל-4,750 ילדים עד גיל 18 מתייתמים.

הדר קס, מנכ"לית עמותת 'חמניות' קראה "לייצר בדחיפות מתווה טיפול בין משרדי למען יתומי ואלמנות ישראל. עד שמדינת ישראל תיקח אחריות על יתומיה אנחנו, אזרחי המדינה נמשיך לשלם והרבה על טעויותיה".

לפי ח"כ קטי שיטרית מ'הליכוד' הצוות הבינמשרדי שהוקם לפני כחמש שנים, המליץ לאבחן בין בגירים לקטינים, אך מתברר כי אין גוף אחד שמרכז את הטיפול והליווי בין משרדי הממשלה הרבים העסוקים בעניין כמו החינוך, הרווחה, הביטחון והמשפטים.

ח"כ יעקב אשר מ'יהדות התורה' הדגיש את הצורך להקדים בתור לרכיבה טיפולית או לכל ליווי ומיצוי זכויות – את הילדים היתומים. כל אלו, כמו זכויות כלכליות וחינוך – צריך להיות מעוגן בחוק מעמד הילידים היתומים. לדבריו, "לא יתכן שאין חוק שמסדיר את מעמדו של ילד יתום. ההתעלמות של המדינה מהיתומים לא חוסכת כלום, בהמשך משלמים על זה בריבית ובהצמדה כשמצבם מידרדר ואז קשה הרבה יותר לסייע".

ח"כ אשר דרש לדעת האם יש מי שפונה לאלמנים ואלמנות מטעם המדינה להציע סיוע, משנענה כי עליהם להגיש פניה, התקומם "לא יתכן שהם יידרשו לבקש את הסיוע, הם לא אמורים לדעת מה הזכויות שלהם, בשביל זה יש את המדינה שצריכה להנגיש את הסיוע, זו חובה שמוטלת עלינו".

ענת כהן, נציגת המוסד לביטוח לאומי, סיפרה על קצבה המשולמת ל-34,164 יתומים עד גיל 21, מתוכם כ-900 יתומים משני הורים ובנוסף משולמים דמי מחיה ומענק לימודים. לדבריה, המוסד יוזם את הענקת הקצבה ודמי המחיה. דניאל בלנגה, רכז ביטוח לאומי באגף התקציבים, סיפר על 1.5 מיליארד ₪ שהוקצו בתקציב האחרון לקצבת זקנה ושארים, ולכן אלמנה לא תקבל פחות מ-6,160 ₪, וכן הוגדלה משמעותית הקצבה ליתומי אלימות במשפחה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים