שיתוף
תגובות
בריאות » מחקרי בריאות » מחקר מפתיע: סכיזופרניה, לא מה שידעתם
בריאות הנפש
מחקר יפני מקיף ויסודי מגלה דרכי התמודדויות חדשות מפני סכיזופרניה • "אין פריצת דרך – אך בהחלט יש כיוון"
סכיזופרניה | צילום: StunningArt, שאטרסטוק

מחלת הסכיזופרניה ידועה ומוכרת לרבים באוכלוסייה. המחלה מתויגת לתחום בריאות הנפש, שכן היא עלולה לגרום לתסמינים כגון שמיעת קולות, מאבק בארגון המחשבות, הזיות ותעתועים.

קיימים דרכים מגוונים להתמודד עמה. בין היתר באמצעות תרופות אנטי-פסיכוטיות, המהוות את הטיפול בקו ראשון סטנדרטי, אלא שאלו אינן יעילות אצל רבים מהמטופלים וגורמות לתופעות לוואי שרק מעצימות את מכלול הבעיה של מי שנוטלים אותן – שכן הן מתבטאות בעלייה ניכרת במשקל, עייפות, כאבי שרירים, חוסר מנוחה ועוד.

אלא שמחקר חדש ממרכז RIKEN למדעי המוח ( CBS) ביפן שנחשף לאחרונה, מציג תיאוריה אחרת מזו שהייתה מוכרת עד היום בנושא.

המחקר מתמקד בחומר לבן – חלק במוח הכולל אקסונים הנושאים דחפים עצביים בין-נוירונים. מחקרים זיהו ירידה בחומר הלבן בקרב אנשים עם סכיזופרניה.

החוקרים ניתחו את רמות המולקולות ברקמת המוח בקרב 15 אנשים עם סכיזופרניה. הם ביצעו את אותו ניתוח במספר שווה של ביקורת בהתאמה בין גיל ומין.

החוקרים השתמשו בספקטרומטריה המונית, טכניקה המוכרת יותר לכימאים. טכניקה זו מזהה את החלקיקים הקיימים במדגם על ידי מדידת המסה שלהם, אותה היא עושה על ידי הפצצת הדגימה באמצעות אלקטרונים.

הצוות מצא כי רמות של ספינגוליפיד המכונה S1P (הספינגוליפידים מצויים בעיקר ברקמות עצבים והם בעלי תפקיד חשוב בהעברת אותות ובזיהוי התא), היו נמוכות יותר בקרב אנשים עם סכיזופרניה מאשר באלה ללא מצב זה.

כדי לקבוע אם מנגנון זה נפוץ בכל הפרעות נפשיות, החוקרים ניתחו גם את מוחם של אנשים הסובלים מהפרעה דו קוטבית והפרעת דיכאון קשה. הם מצאו שרמות ה- S1P אצל אנשים אלה היו תקינות, מה שמצביע על כך שהמחסור הוא ספציפי לסכיזופרניה.

לדברי ד"ר טאקו יושיקאוו, "מכיוון שאין לנו זווית נוספת בסיבות הגורמות לסכיזופרניה, חברות תרופות רבות מוציאות את התפתחות התרופות הקשורות לסכיזופרניה. יש לקוות שממצאינו יכולים לספק לזווית החדשה יעד חדש לפיתוח תרופות".

יצוין, כי החוקרים אומרים כי יתכן כי הטיפול בטרשת נפוצה קיימת fingolimod) Gilenya) – המכוון לקולט S1P – עשוי להיות יעיל, ובכך לבטל את הצורך בתהליך פיתוח תרופתי ממושך.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא עשה טעות לא ניסה שום דבר חדש

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים