שיתוף
תגובות
משפחה » טיפים לטעימות הראשונות של התינוקות
עוברים למוצקים
חשיפת תינוקות למזונות וטעמים חדשים עלולה להיות שלב מעט מלחיץ. יש לבצעו בהדרגה, בזהירות ותוך שימת לב
מזון לתינוקות | צילום: Africa Studio, שאטרססטוק

חשיפת תינוקות למזונות וטעמים חדשים עלולה להיות שלב מעט מלחיץ. בעוד שהנקה והאכלה בבקבוק הן פעולות טבעיות עבור התינוק שנעשות כבר מגיל אפס, מעבר למזון מוצק הוא שלב מעט מסובך יותר שיש לבצעו בהדרגה, בזהירות ותוך שימת לב.

זאת על מנת להבטיח עיכול נכון, לבטל חשש לסכנת חנק ואף אלרגיות שונות העלולות להופיע כבר מינקות. אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת אחות ויועצת הנקה מוסמכת MA למותג התינוקות NUBY, עוזרת לדלג מעל החששות ומעניקה מידע וטיפים פרקטיים שיעזרו להורים ולילדים לעבור ולהתרגל לתזונה החדשה ולשלב החדש בחייהם.

מתי מתחילים ואיך להציג לתינוק מזונות מוצקים

ההנחיות המעודכנות של משרד הבריאות בנוגע להצגת מזון מוצק לתינוק, מדברות על התחלת שלב הטעימות כאשר התינוק מגיע לגיל חצי שנה, כאשר התזונה של התינוק אמורה להתבסס על חלב אם או פורמולה במהלך זמן זה באופן בלעדי.

מה הם הסימנים שעלינו לחפש המעידים על מוכנותו של הילד למוצקים:

  • הפעוט יושב באופן עצמאי ללא תמיכה או עם תמיכה מינימאלית.
  • הפעוט מסוגל שלוט היטב במנח הראש (יציב בישיבה).
  • פותח את הפה שלו כאשר המזון מתקרב.
  • אין דחיקה של המזון חיצונית, אלא בליעה ברגע הכנסת המזון לפה הפעוט.
  • התינוק אוחז ומרים חפצים וצעצועים ומקרב אותם אל הפה.
  • התינוק מעביר מזון מלפנים לחלק האחורי של הפה לבליעה.

בתחילת התהליך אין צורך להציג את סוגי המזון בסדר מסוים, ניתן להתחיל מפירות או ירקות אף לערבב ביניהם בהנאה רבה. ההמלצה בדרך כלל להתחיל ממזון שהוא מרוסק, ורך כדי שיהיה לפעוט קל יותר להתמודד עם האכילה הראשונית. באזור גיל 8-7 חודשים ניתן לשנות את המרקם, לפעמים גם לפני, על פי הסימנים שמראה הפעוט בהתקדמות באכילה.

באזור גיל 7 חודשים ניתן לעבור למזון מרוסק על ידי מזלג, כך שיש בו גושים גדולים יותר. במהלך התהליך נוכל לראות אם הפעוט מעוניין להתקדם במידת המרקמים ונעבור בשלב הבא אזור 8 חודשים. בשלב זה נעבור לאוכל אצבעות רך, כאשר החיתוך מבוצע באורך של אצבע ורוחב של שתי אצבעות, למניעת חנק. דוגמאות מצוינות למתן התנסות עבור הפעוט הן: בטטה או תפוח אדמה מבושלים או אפויים במצב פרוס, לחם שהוכנס לטוסט וחומם מעט כדי למנוע חנק.

ההמלצה היא להתחיל את החשיפה בהדרגה, בכדי לבודד מצבים של אלרגיה למזון. נתחיל בחשיפה של פריט מזון אחד לאורך שלושה ימים, ולאחר מכן נוכל להוסיף פריט נוסף. כך לדוגמא, מתחילים מקישוא ומוסיפים אליו גזר. בהתחלה המאכלים צריכים לעבור בישול או אידוי כדי להיות רכים עבור הפעוט. בתהליך האידוי נשמרים טוב יותר הערכים התזונתיים של המזון והוא עדיף על תהליך הבישול. את האידוי ניתן לבצע באמצעות רשת אידוי מעל לסיר (אין צורך לרכוש מכשיר חשמל ייעודי לאידוי).

בתחילת התהליך רצוי לחשוף את התינוק למאכלים חדשים במהלך שעות היום, כך במידה ותתעורר תגובה אלרגית נוכל לגשת למוקד רפואי כדי לטפל בתגובה או לבקר אצל הרופא. פריחה, אודם באזור הפה ומפושט בגוף, הקאה, שלשול/עצירות והחריפה ביותר ״שוק אנפילקטי״ עד איבוד הכרה, הן תגובות המחייבות הפסקה מיידית של החשיפה למזון ולגשת לרופא!.

השאיפה היא לתת לפעוט לטעום את הטעמים הטבעיים של המזונות (לא להוסיף מלח שלא בריא לקטנים אף לא בכמויות קטנות ולא סוכר). כמובן שבהמשך האכילה נשלב מזונות שאנו מבשלים לעצמנו ולא יהיה צורך להכין לפעוט מזון בנפרד על פי ההתקדמות שלו באכילה. המטרה היא שבגיל שנה יאכל שלוש ארוחות מאוזנות ושלושה נשנושים בריאים לאורך היום, כדוגמת פרי.

בזמן האכלה נאפשר לפעוט לחקור את המזון בחשיפה של מגע עם הידיים, כדי שיוכל להנות מהמרקמים, לחוש אותם ואף להכניסם עצמאית לחלל הפה. ניתן לו כפית נוספת לאחיזה כדי לקדם למידה וגם הנאה בזמן אכילה. חשוב כבר מההתחלה לבסס הרגלים בריאים, אכילה ליד שולחן, בכיסא ייעודי, עם שאר חברי המשפחה וללא מסכים. נסתייע בצלחת סיליקון עם שוליים מוגבהים כדי שיהיה לפעוט קל יותר לגרוף את המזון בכפית בהמשך הדרך לקראת אכילה עצמאית. נבחר כפיות שטוחות וקטנות שמתאימות מבחינת גודל המנה שנכנסות לפעוט לפה.

נחשוף את הפעוט בהדרגה לכל סוגי המזון, כאשר נתחיל עם פירות וירקות שאינם ידועים כמעוררי תגובה אלרגית. לפירות טרופים למשל נחשוף לאחר שסיימנו את החשיפה לפירות רגילים. המחקרים מראים כי דווקא חשיפה מוקדמת למזונות המעוררים אלרגיה יכולה למנוע התפתחות של תגובה בהמשך.

למעט חלב ניגר ודבש שלא ניתן עד לגיל שנה, אפשר לתת הכל. חשוב לבחור מזונות עשירים בברזל כיוון שהמחסנים של התינוק מדלדלים לקראת גיל חצי שנה. כאשר מתחילים את החשיפה רצוי לתת לתינוק את המוצקים כשעתיים אחרי הארוחה האחרונה שלו, זאת על מנת שיגיע רגועה להתנסות החדשה, אבל עדיין יהיה מעט רעב כדי לנסות את המזון החדש. חשוב לא לתת את המזון בכוח אלא להקשיב לתינוק. ברגע שהתינוק סיים, מסובב את הראש, סוגר את הפה או מאבד עניין לסיים את הארוחה.

חשוב להבין שהתהליך שונה בין התינוקות וכל תינוק יתקדם בקצב שונה. הקשיבו לתינוק שלכם ובצעו את התהליך בהנאה משותפת.

——-

הכותבת היא אנה קוגן, אחות ויועצת הנקה מוסמכת MA למותג התינוקות NUBY

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים