שיתוף
תגובות
חדשות » מיליארד שקל יושקעו במחלקות הפנימיות
חוזרים להשקיע
פרופ' נחמן אש, מנכ"ל משרד הבריאות בכנס האיגוד לרפואה פנימית בסוף השבוע: "מיליארד שקל יושקעו בארבע השנים הקרובות, החל מהשנה, בשיפוץ ובבינוי מחלקות פנימיות"
מימין פרופ נמרוד מימון, פרופ אבישי אליס, פרופ נחמן אש, דר שלומי קודש | צילום: שאולי לנדנר

אחרי שנתיים של התגייסות מלאה למאמץ הלאומי של התמודדות עם תחלואת הקורונה בבתי החולים ומאבק מתמשך נגד הזנחה מתמשכת של המחלקות ועומסים, הגיעו שר הבריאות, ניצן הורביץ, ומנכ"ל המשרד, פרופ' נחמן אש, לכינוס של מנהלי המחלקות הפנימיות. לכינוס גם הגיעו נציג מנהלי ביה״ח , מנהל המרכז הרפואי סורוקה, ד"ר שלומי קודש, מזכ"לית הר"י, עו"ד לאה ופנר ואחרים.

לדברי פרופ' אש: "המלצות דו"ח טור כספא (לשיפור הרפואה הפנימית), מאתגרות את מערכת הבריאות, שמתמודדת עם קושי תקציבי גדול, ונוכח התנהלות מורכבת מול האוצר. יש בדו"ח מרכיבי בינוי בבתי החולים, מרכיבי כוח אדם (תוספות תקנים לרופאים, לאחיות ועוד) ומרכיבי תקצוב כללי".

"אנו רוצים להפסיק לאשפז חולים בפרוזדורים ולהצליח לאפשר מיטות אשפוז לכולם. עשינו במשרד מיפוי. בסדר העדיפויות כעת, לשפץ מחלקות פנימיות, שניבנו לפני שנת 2,000, או שלא שופצו מאז. יש במשרד כבר תכנית מסודרת. תג המחיר גבוה: 1 מיליארד ₪ תוך 4 שנים".

השר ניצן הורביץ, שדיבר בכינוס ערב קודם, סיפר כי הועברו למספר מנהלי בתי חולים תקציבים ראשונים לבינוי ושיפוץ מחלקות. עוד עדכן כי בתקציב המדינה הבא, שטיוטה ראשונה שלו תגובש עד מאי, יוגדר מטעם המשרד, תקציב נפרד לבינוי.

"בענין כוח האדם במחלקות", התייחס פרופ' אש. "התקדמנו במהלך הקורונה, עם הפיכת תוספת התקנים הזמניים לקבועים. אני מודע לכך שהיעד הוא להגיע ל- 16 תקני רופא בכל מחלקה פנימית עד שנת 2025, לא כולל תקני תאגיד. האם נגיע לזה? אני מאמין שכן. לגבי תקני סיעוד במחלקות. גם צפוי שיפור. בענין תקני עובדי הפארא-רפואה במחלקות, זהו אתגר, כי התקנים בבתי החולים לא צבועים בבירור. מודל התמרוץ עליו הודענו השבוע למנהלי בתי החולים יקנה להם כסף, בתנאי שיעמדו בתנאים, שכוללים גם הפרדת תקני צוותים פארא-רפואיים במחלקות הפנימיות מנושאים אחרים".

לדבריו, "יש מתח. מנהלי בתי החולים פועלים תחת אילוצים. המדיניות שלנו במשרד היא לתת להם גמישות ניהולית. איננו רוצים להורות להם לאן ילך כל שקל, או כל תקן. אם היו לנו יותר משאבים, היה להם קל יותר".

בענין המתח עם משרד האוצר, אמר פרופ. אש ״יש לנו מחשבות שונות משל האוצר בהקשר למודל התמרוץ של המחלקות הפנימיות. איזה אחוז מהשיקול לתת כספים למנהלי בתי החולים יהיה למשל שביעות הרצון במחלקות? איזה אחוז יינתן לסוגיית כוח האדם במחלקות? האוצר שואף לכך שרק מחלקה פנימית, שבה יש תוצאות של שביעות רצון גבוהה, תקבל את הכסף במסגרת המודל".

עוד אמר בענייני תקציב: "הקורונה הוכיח שכאשר יש בישראל קטסטרופה, המדינה נותנת תקציבים. ככה עובד כל השנים משרד הביטחון, בא באיומים עם איראן. אז גם בתחום הבריאות יש קטסטרופות, לא פחות משמעותיות מפצצת אטון שעלולה ליפול על ישראל".

בענין קיצור תורנויות המתמחים, אמר פרופ' אש: "חייבים לקצר. הגענו למודל סביר. אמנם לא מושלם. אבל יש שני פילים בחדר: הראשון הוא נושא שכר המתמחים. ברור ששכר המתמחים לא יוכל להשאר אותו הדבר. הענין נתון למשא ומתן בין הממונה על השכר באוצר לבין הר"י. הר"י תצטרך להתפשר בענין. לגבי ההתמחות עצמה – עולות שאלות בענין השינויים הנדרשים בהתמחות. האם להאריך או לא? האם לגעת בפרק מדעי היסוד בתוך ההתמחות או בנושאים אחרים".

הוא הוסיף: "אנחנו חייבים להביט קדימה. לחשוב מה ימשוך את המתמחים המצטיינים להשאר במחלקות הפנימיות. אני מודע לכך שקשה מאוד היום לאתר מנהלים למחלקות הפנימיות וקשה לשכנע בסוף ההתמחות את המצטיינים לא לעזוב".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים