שיתוף
תגובות
יהדות » סיפור לשבת » מי מנע ממלאך המוות להשתולל?
סיפור לשבת
הצדיק הישיש ישב ללמוד בהתמדה, אך התרומם ממקומו עשרות פעמים כאילו הוא רוצה לקום. האברך שגרם לרב לקום, היה צעיר לימים…
ר' איסר זלמן מלצר מצד ימין | צילום: ויקיפדיה

מנחֶה האספה דפק על השולחן, הפסקה לצורך מנוחה ואכילה. הדיונים יתחדשו בעוד זמן מה.

הרבנים הנכבדים שהתאספו מכל רחבי ליטא לצורך תיקון מצב הדת ברחבי המדינה, התפזרו איש איש לדרכו. את הגאון רבי משה דנישבסקי, רבה של העיירה סלבודקה, מגאוני דורו – ליווה תלמיד חכם צעיר לימים שעתיד להאיר את שמי היהדות בגולה ובארץ ישראל כעבור מספר שנים: הגאון רבי איסר זלמן מלצר, שנודע על שם ספרו 'אבן האזל'.

רבי משה היה מזקני הדור, לכן הקצו לו מארגני האספה חדר במתחם בו נערכו הדיונים, כך יכול היה להגיע בנוחות לחדרו ולהמשיך ללמוד בלי לבזבז זמן וכוח על הליכה. בחדר התיישב מולו רבי איסר זלמן ויחד שקלו וטרו בדברי תורה.

הדיון המאיר והמשמח בעומקן של סוגיות, הופרע מעט. ה'אבן האזל' שם לב שאחת לכמה רגעים מתרומם רבי משה דנישבסקי מכיסאו כאילו רוצה לקום, אך חוזר לשבת וממשיך בלימודו.

הדבר חזר על עצמו עשרות פעמים, ורבי איסר זלמן פזל לעבר המסדרון, אולי שם ימצא הסבר מניח את דעתו. לאחר זמן מה היה רבי איסר זלמן כמעט בטוח בסיבה שבגללה מתרומם רבי משה הישיש ממושבו עשרות פעמים: במסדרון הסתובב הלוך ושוב הגאון רבי חיים לייב מסטאוויסק (כח בסיוון יום פטירתו). בכל פעם שחלף רבי חיים לייב על פתח החדר כשהוא שקוע בעיונו, התרומם רבי משה לכבודו, הגם שהיה מבוגר ממנו בשנים רבות.

לאחר זמן מה הבחין רבי משה בפליאתו של ה'אבן האזל' ונענה לקראתו: "אספר לך מעשה שממנו תבין מי הוא רבי חיים לייב סטאוויסקר".

וכה סיפר רבי משה: לפני שנים מספר – בימי אברכותו של רבי חיים לייב – פרצה מגפה גדולה באזור מגוריו. בערים רבות ביקר מלאך המוות וקצר חללים בכל מקום. רק עיר אחת לא נפגעה כלל. איישישוק. במהלך כל המגפה לא נפטר בה אדם.

באחד הימים קרא רבה של איישישוק לאחד מתלמידי החכמים והמתיק סוד באוזנו: "היודע אתה מפני מה פסחה חרבו של המשחית על עירנו? בזכותו של אותו אברך, רבי חיים לייב, שלומד כל היום בעמידה בהתמדה נוראה".

ימים ספורים חלפו, ואמירתו של רבה של העיירה הוכחה במלואה: חמיו של רבי חיים לייב, שהתגורר בלידא, הרחוקה מאיישישוק, שלח מכתב לחתנו ובתו, בו הוא מפציר בהם לעזוב את אזור הסכנה ולבוא להתגורר בלידא.

אך יצא צדיק מן העיר, ויציאתו עשתה רושם קשה. תושבי איישישוק שעד עתה לא טעמו טעם מיתה בשל המגפה, החלו מאבדים חיים של רבים מתושבי העיר באופן פתאומי וכואב.

"עכשיו לבטח תבין", סיים רבי משה דנשיבסקי הישיש את סיפורו לרבי איסר זלמן מלצר, "מפני מה בכל פעם שעובר רבי חיים לייב על פני כשהוא שקוע בעומק העיון, מתאמץ אני לקום מפניו הגם שאני מבוגר ממנו…"

לימים היה רבי איסר זלמן מספר סיפור זה ומדייק בו בדיוק כפי שסיפר אותו רבה של סלבודקה. כה עזה הייתה התרגשותו של בעל ה'אבן האזל' מכוח תורתו של רבי חיים לייב מסטאוויסק, עד שבכל פעם שחזר על המעשה זלגו עיניו דמעות…

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים