שיתוף
תגובות
לאישה » מי שלא יודע להעריך יהלום – שיסתפק בזכוכית
סיור בבורסה
'בחזית לאישה' יצאה לסיור בבורסה היהולמים אחרי ההיסטוריה בבחירת חרדי לסגן הנשיא, ופגשה את החרדית מ'השטייטעל' ותהתה על מה ולמה אנחנו משלימים כל כך יקר
יהלומים | צילום: Bjoern Wylezich, שאטרסטוק

כתוב 'חכמה בגויים תאמין', אז אי אפשר להתעלם מהפתגם המפורסם של מרלין מונרו: יהלומים מאז ומתמיד נחשבים לחבריה הטובים ביותר של האישה. אך האמת היא שהרבה לפני שהגויים הבינו את מהות היהלומים או האושר הטמון בהם, ביהדות הם נחשבו למשהו מיוחד. המילה יהלום הופיעה לראשונה בתנ”ך בספר שמות פרק כ”ח, פסוק י”ח: “וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי–נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם”. חושן הכהונה, שנענד על ידי הכהן הגדול, שובץ בעיקר באבני חן צבעוניות ובהן יהלום.

לא רציתי להתייחס ליהלומים במובן הפשוט של המילה, לא רציתי ללכת איתם למקום הסטריאוטיפי של יופי חיצוני ופשטני, רציתי להסתכל על יהלומים ממבט אחר.

לפני כשבוע התפרסמה ידיעה על בחירתו של אדם חרדי לסגן נשיא הבורסה ליהלומים, אשר אייזן שמו. פניתי אליו בבקשה לבוא לסיור במקום הכי מפורסם ליהלומים. אשר אייזן נענה בחיוב ובנעימות רבה ואני מצאתי את עצמי עם בתי בת ה-13, מגיעה ללמוד על עולם שלם שהתגלה כמדהים.

כשדובאי הגיעה לבורסה: "הקדמנו את הקשרים הדיפלומטיים של ישראל"

הכניסה לבורסה מזכירה מינימום בידוק ביטחוני בנתב"ג. לא, למעשה היא מאפילה עליו. אחרי שנכנסנו ונרשמנו כאורחות, השארנו פרטים מזהים וצילמו אותי תמונת פנים לא רעה כלל, יכולנו לעבור לשלב הבידוק הבא וסוף סוף נכנסנו. על אף שהסבירו לי להיכן אני צריכה להגיע, איבדתי את הדרך. טוב, חוש כיוון אף פעם לא היה לי.

אך אין ספק שאפשר ללכת לאיבוד. הבורסה היא כמו עיר גדולה ומדהימה. האמת שיש בה הכל, מסעדות, מספרה, חדר רופא, בית כנסת, וזה חוץ מחדרי ישיבות, ועדות, אולם מסחר ועוד אינסוף פרטים שתכלה היריעה. מכס, רישוי, ביטוח, מעבדה גמולוגית לבדיקת יהלומים, אפילו סכסוכי עבודה נפתרים במקום עם בוררים של הבורסה. בורסת היהלומים היא אחת מארבעה מרכזי הסחר המובילים ליהלומים ויש בה יותר מ-3100 חברי בורסה. ראיתי שם עשרות כיפות שחורות, לא מעט חסידים וחסידי גור, אבל בעיקר חיפשתי נשים.

ראשון רציתי לפגוש את נשיא הבורסה הנבחר, בועז מולדבסקי, אך הוא בדיוק נכנס לפגישה. מה חשבתי לעצמי כשלא תיאמתי מראש? בינתיים קיבל אותי ערן זיני, מנכ"ל הבורסה. שאלתי אותו איך הוא משרה סביבו תחושה של רוגע, כשבחוץ כה רועש וגועש, הוא חייך בצניעות ואמר שזה חלק מהעבודה שלו: לדאוג לכולם כמה שאפשר ובאווירה טובה ורגועה. זה מדהים בעיניי ואף מתכון נכון להצלחה.

כששאלתי על מקומם של נשים בבורסה, הוא הודה שמדובר בערך ב-90% גברים לעומת 10% נשים. אך יש מספיק דברים להתגאות בהם, כמו למשל הסכם שנחתם בין הבורסה לבורסת היהלומים בדובאי עוד לפני ההסכם הדיפלומטי של ישראל.

לדברי אשר אייזן, אחת הסיבות שיש יותר יהלומנים מיהלומניות, היא שמדובר בעבודה שמצריכה שהייה מרובה בחו"ל ונסיעות תכופות.

יהלומנית חרדית: "המסחר בתחום היהלומים הוא אחד המרתקים"

על אף שחרדים ויהלומים הולכים הרבה יחד, כמעט לא מוצאים יהלומניות חרדיות. "הן עוסקות יותר בתחום התכשיטים", מסביר אייזן והאמת, אני חושבת שהן צודקות. הן עוסקות בכיף ובריגוש, יותר נחמד ממסחר קשוח, לא?

בפרוזדור אני פוגשת אישה שנראית לי מתאימה יותר לשטעטל, במאה שערים. צנועה, אדוקה, פשוטה, היא לא ענדה ולו תכשיט אחד. כשביקשתי לראיין אותה, היא הסכימה לספר לי הכל – בעילום שם. "אני אף פעם לא אומרת שאני עובדת ביהלומים. אני אומרת שאני עובדת בעבודה משרדית". זיהיתי שיש DNA מעניין בקרב יהלומנים, הם מעדיפים לא לספר על העיסוק שלהם ומתחמקים מאוד מפרסום. אותה אישה מרתקת, עובדת בתחום כבר יותר מ- 30 שנה. חמיה רצה שבנו ימשיך את דרכו, אך זה העדיף להקים 'כולל' ולשקוע באהלה של תורה. האישה הצעירה, החליטה לסייע כפי יכולתה והחלה לעבוד בחברת היהלומים של חמיה בבורסה, כפקידה. "הייתי אמא לשני ילדים ורציתי עבודה שתאפשר לי להיות עצמאית, אז חמי הציע שאלמד את נושא המסחר ואוכל לעבוד בשעות שנוחות לי", היא מספרת. ומאז התאהבה בתחום. המסחר ביהלומים לא דומה לאף תחום אחר וזה ריתק אותי. אני אישית לא עונדת תכשיטים וחיה מאוד בפשטות, אני כן יכולה להגיד שיש לי את הפריווילגיה להחזיק בית של תורה ואף בתים נוספים של אברכי ה'כולל' וזה חלק מהאושר שלי.

ואחרי שמצאתי לשמחתי יהלומנית חרדית, המשכתי עם אייזן למקום המרתק ביותר עבור אישה, חנויות תכשיטי יהלומים. ביקרנו ב – LOVERE JEWELRY, חברת תכשיטים שיושבת בבורסה, שאייזן הוא מבעליה. שם שמעתי סיפורים מרתקים על אנשים שתכשיטים הם הרבה מעבר למשהו יפה לאישה. "יש לנו לקוחה שהגיעה מספר פעמים לבדוק דוגמאות של תכשיט עבור הבת שלה. היא רצתה משהו יפה והחליטה לחסוך כסף עבור יהלום מלכותי. כל פעם שהגיעה, היתה מצביעה על שרשרת מיוחדת ומשתפת אותנו כמה היא מיוחדת בעיניה. סוף סוף רכשה את התכשיט לבתה. יום אחד נכנסה מישהי וסיפרה שהיא הבת שקיבלה את התכשיט. יש לה הכרת הטוב גדולה לאמא שלה והיא רוצה לקנות לה משהו בחזרה, הבעיה שהיא לא בטוחה מה כדאי לקנות לה ובכל זאת מדובר בהשקעה גדולה. מיד סיפרנו לה שיש לנו שרשרת שאמא שלה מאוד אוהבת. הבת רכשה את השרשרת ומאז האמא לקוחה קבועה שלנו ולא מוכנה לקנות במקום אחר. היא הסבירה שכשיש מקום שאפשר לסמוך עליהם, הדבר מקל מאוד על רכישת תכשיט יקר כיהלום".

יהלומים מהבורסה: הדרך הכי בטוחה לרכוש יהלום או תכשיט

את תחושת הביטחון שתיארתי קודם, אשר אייזן מבין מאוד. "אנשים רוצים לרכוש את היהלום, שהוא אחד הדברים הכי יקרים, ברור שהם חוששים ורוצים להיות בטוחים שקנו משהו טוב, נקי, אמיתי. כסגן נשיא אני מקבל הרבה פניות מאנשים שרוצים לקנות יהלום, או תכשיט. הם פונים אלי כי הם יודעים שכאן יקבלו שקיפות מלאה. אמון הוא הדבר המרכזי והראשון שמוביל את כל מי שסוחר ביהלומים או בתכשיטים בבורסה. מעבר לכך שבבורסה יש לנו אפשרות למכור יהלומים ללא פערי תיווך, אנחנו בעיקר מוכרים אמינות. כל יהלום מכל סוג ובכל גודל, נמכר בשקיפות מלאה".

ככל שאני ממשיכה לדבר עם 'לובר', אני נחשפת לכל כך הרבה סיפורים מרגשים וסוגרי מעגל, שנדמה כי הרבה מעבר למכירת תכשיט או יהלום, הם עוברים שם חוויות מרתקות ומהנות. "כיף גדול לראות אנשים יוצאים מכאן בחיוך, מאושרים עם תכשיט ייחודי ויפה, זה פשוט עושה טוב על הלב", הם אומרים.

אז מה הטבעת הכי נחשקת בקרב נשים?

"ללא ספק טבעת או צמיד טניס, הם התכשיטים המבוקשים ביותר", אומרים ב'לובר'. "אין אישה שלא רוצה טבעת טניס מרהיבה. כמובן שהן יכולות לבוא במגוון גדלים, צורות, כמה כסף שיש להשקיע, כך יהיה גודל היהלום ואיכותו. אנחנו משתדלים לתת מענה כמעט לכל צורך. כמובן שיש אנשים שרוצים דברים מיוחדים, שילוב של יהלומים ואבני חן, שילוב אבנים נדירות ויקרות. אנחנו עושים להם הכל. טבעות, צמידים, שרשראות, עגילים, יש לנו את החדשנות הכי מתקדמת מבחינת עיצוב, חומרי גלם המשובחים ביותר והיופי הגדול הוא שכשאדם קונה אצלנו יהלום, הוא יודע שקיבל את המחיר הכי טוב בשוק, ללא פערי תיווך, ישירות מהבורסה, יהלום הכי אמין, בלי לחשוש ובלי לחשוב פעמיים".

ואי אפשר לסיים מבלי לשאול: מדוע יהלום כל כך יקר?

"יהלום הוא המינרל הקשיח ביותר בטבע. את יודעת עם מה מלטשים יהלום"? שואל אייזן ובת ה- 13 קופצת: "יהלום אחר". היא מקבלת צל"ש על הידע ואני לומדת שמדובר במשאב שהולך ונעלם. אנחנו כל כך אוהבות יהלומים, שהם הולכים ופוחתים, אז המחיר עולה בהתאם. בסך הכל נשים אוהבות יהלומים, נהנות מהתחושה, מהמראה, והיהלומים עוברים הרבה מאוד ידיים עד שהם מגיעים לתכשיט. כל ההתעסקות הזו עולה לא מעט כסף. אז כמה כל אחת תשלם על ההנאה שלה ועל הרצון ליהלום? זה כמובן משתנה מאחת לאחרת, אך בסופו של דבר כמעט כל אחת שרוצה תכשיט יהלומים, תמצא את ההזדמנות לקנות או לקבל מתנה בשלב כזה או אחר של חייה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים