שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מכונית תופת, קרב יריות, איום וגינוי • כל הפרטים
חיסול פחריזאדה
האיראנים מבטיחים לנקום את חיסולו של המדען הבכיר • האצבעות מופנות לעבר ישראל • מזכ"ל האו"ם והאיחוד האירופי: "מדובר במעשה נפשע" • וגם: התזמון הנוח ביותר לנקמה
מוחסן פחריזאדה, אבי תכנית הגרעין האיראני שחוסל | צילום: צילום: רשתות חברתיות איראניות

חיסולו המסתורי של אבי פצצת הגרעין האיראני מוחסן פחריזאדה ביום שישי ממשיך לעורר סערה ברחבי העולם.

פחריזאדה, שנחשב ליעד מספר 1 של המוסד הישראלי וה-CAI, חוסל שעה קלה לפני כניסת השבת כשנסע במכוניתו בעיר אבסארד שממזרח לעיר טהרן.

לפי הדיווח, פחריזאדה נסע במכונית משוריינת עם שומרי ראשו כאשר פיצוץ רכב בסמוך לשיירה הביא לעצירתה – ואז החל קרב יריות בין שומרי הראש לחמושים שנמלטו מהמקום.

כלי תקשורת באיראן דיווחו הערב, כי את הפעולה ביצעו 12 מתנקשים שנתקלו בארבעה שומרי ראש של פאחריזאדה. שניים משומרי הראש נורו ומאושפזים במצב קשה.

בראיון לטלוויזיה הממלכתית באיראן, אמר שר ההגנה האיראני כי 2 המתנקשים במדען הגרעין פתחו באש לעבר הרכבים. כ-20 שניות אחר כך התפוצץ רכב התופת ולא ברור אם הירי נמשך אחרי הפיצוץ.

לאחר האירוע דיווח ה'ניו יורק טיימס', כי גורמי מודיעין במספר מדינות מפנות אצבע מאשימה לישראל בטענה כי היא שעומדת מאחורי החיסול המסתורי. יצוין, כי באיראן גורמי הממשל תמימי דעים כי ישראל היא שעומדת מאחורי החיסול ומבטיחים כי המילה האחרונה לא נאמרה.

נשיא איראן חסן רוחאני הגיב לחיסול ואיים בנקמה כואבת כשהוא מצהיר שהחיסול "לא ימנע או יאט את קצב התקדמות התכנית".

שר החוץ של איראן, מוחמד ג'וואד זריף, אמר אחרי החיסול כי "המדען הבכיר נרצח על ידי טרוריסטים, כאשר העקבות מובילים הישר לישראל. הפושעים מנסים לחרחר מלחמה, מדובר במעשה פחדני".

עלי חמינאי, המנהיג הרוחני העליון של איראן אמר, כי "הישגיו המדעיים של פחריזאדה גרמו לו לשלם על כך בחייו ולהפוך לשהאיד".

בהודעה שפרסם חמאס, מבכה הארגון את מותו של השאהיד כשהיא משגרת תנחומים לעם האיראני. בהודעה מטעם הארגון נכתב, כי ישראל וארצות הברית ישלמו את המחיר על המעשה הנפשע.

שר ההגנה האיראני, אמיר חתאמי, אמר כי המדען שחוסל היה בעיצומו של פיתוח חיסון לנגיף הקורונה. "ערכות בדיקות הקורונה הראשונות באיראן פותחו במרכז המחקר שבראשו עמד פחריזאדה", אמר חתאמי. "המרכז שבראשו עמד מדען הגרעין היה בעיצומו של השלב הראשון בניסוי קליני בפיתוח חיסון לקורונה", הוסיף.

‏סגנו של נסראלה, נעים קאסם, גינה את חיסולו של ראש תכנית הגרעין האיראני, ואמר כי "הפעולה הזו היא חלק מהמלחמה על איראן, על האזור ועל פלסטין". בהמשך הודעתו אף רמז כי חיזבאללה לא צפויה להגיב, "התגובה לפשע הזה היא בידי איראן. זה עניין של כבוד".

בכיר בקבינט צוטט הערב בגל"צ כשהוא מתייחס לחיסול ואומר שפחריזאדה היה אויב של מדינת ישראל. "הוא היה מהאויבים הגדולים של ישראל. בלעדיו האירנים לא היו משיגים את ההישגים אליהם הגיעו בגרעין ובטילים הבליסטיים הבין יבשתיים. לגבי העתיד – קשה לחזות האם המחליפים יגיעו לרמתו".

עם זאת, כאשר השר צחי הנגבי שהתראיין הערב ל'פגוש את העיתונות' נשאל בענין הוא השיב: "אין לי מושג מי התנקש אתמול במדען".

דברים דומים אמר שר האנרגיה יובל שטייניץ בראיון ל'כאן 11': "אין לי מושג מי עשה זאת, אבל אין ספק שזו פגיעה משמעותית בתוכנית הגרעין האיראנית".

יצוין, כי בישראל נערכים לתגובה איראנית אך משוכנעים כי הדבר לא יתרחש בזמן הקרוב. עם זאת, הוכרז על היערכות בשגרירויות ישראל בחו"ל. הערכות הן כי איראן לא תגיב באופן חריג בחודש האחרון לכהונתו של טראמפ ותעדיף ליטול את הנקמה בממשל הבא שיידע להכיל את מעשיה.

ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי, עמוס ידלין, התייחס לחיסול באיראן ואמר, כי "חיסול פחריזאדה יכול להביא את איראן לתגובה אלימה שתספק עילה לתקיפה אמריקנית על מתקני הגרעין האיראניים; בין אם איראן תתפתה לנקמה או תרסן עצמה, יקשה הדבר על ביידן לחזור להסכם הגרעין".

בתוך כך, האיחוד האירופי גינה את חיסול ראש תוכנית הגרעין באירן, ובהודעה שפרסם נכתב, כי "מדובר במעשה נפשע, קוראים לכל הצדדים להימנע מצעדים שיובילו להסלמה".

מזכ"ל האו"ם, אנטוניו גוטרש, התייחס לחיסולו של מוחסן פח'רי-זאדה באיראן, וקרא למדינות לנהוג באיפוק ו"להימנע מפעולות שעשויות להביא להחרפת המתיחות באזור".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים