שיתוף
תגובות
לאישה » אופנה וסטייל » ממה נגרמים פצעונים ואיך להתמודד איתם?
מדריך לעור בריא
בחרו בתכשיר המנקה את העור ביסודיות, מכווץ נקבוביות, מונע פגמי עור ומעודד יצירת תאי עור חדשים
תגיות: ,
סבולוגי תמיסה טיפולית לפיצעונים של ליראק פריז | צילום: אסף לוי

לכולנו מופיעים פצעים מדי פעם, זה קורה בכל גיל ויכול להיגרם מסיבות שונות, במקומות שונים בגוף וכן ישנם סוגי פצעונים שונים הדורשים טיפול מותאם.

ד"ר סילבי פואניונק, מומחית ברפואה ושיקום עור שמייעצת לחברת ליראק פריז, מונה את חמשת הסיבות המרכזיות להופעת פצעונים: 

  • מתח נפשי וסטרס – עשויים להוביל להופעת פצעונים, ייצור מוגבר של שומן עורי ולהאטה בתהליכי שיקום העור.
  • גיל – ככל שצעירים יותר העור לרוב שומני יותר ובעל נטיה להתפרצות פצעונים, אם זאת הוא משתקם מהר יותר וביעילות, לעומת עור בוגר שהחלמתו איטית יותר ולעיתים הוא לא מחלים לגמרי ונשארים "סימנים".
  • גנטיקה – נטיה לפצעונים ובייחוד אקנה (גם אצל מבוגרים) היא גנטית, אצל הסובלים ממנה העור מייצר פי כמה תאים מתים בעלי בלוטות שומן עם פעילות יתר וקיימת נטייה של הנקבוביות להיסתם.
  • סגנון חיים וגורמים סביבתיים – לתזונה ולשגרת החיים השפעה רבה על בריאות העור. צריכת יתר של מזון שומני או מעובד, זיהום אוויר ועוד  עלולים לעודד יציאת פצעונים. כמו כן, חוסר היגיינה, אי הקפדה על הסרת איפור וכו' השפעה שלילית לבריאות העור.
  • שינויים הורמונליים – בעיקר אלו המתרחשים בגיל ההתבגרות, בעקבות היריון, טיפולי פוריות, נטילת גלולות ועוד.

סוגי הפצעונים

  • קומודונים – "ראשים שחורים"- מתפתחים בתוך זקיקי השערות כתוצאה מהצטברות שומן, חיידקים, תאים מתים או חמצן. לרוב עוברים או שניתן להסירם בקלות אך כאלו שגדלים בתוך העור יכולים להתפתח למצב של אקנה חמור עם זיהום ודלקתיות.
  • פפולות –  קומדון (ראש שחור) שהפך לדלקתי ויצר גבשושית קטנה ואדומה.  עשוי להיות רגיש למגע או כואב. כל ניסיון לגעת או "לפוצץ" את הפצע עלול להחמיר את הדלקת ולהוביל לצלקות בעור. ריבוי פפולות עלול להצביע על תחילת אקנה.
  • פצעי שומן לבנים – "ראשים לבנים"-  קומדונים סגורים שלא עברו התחמצנות.  בד"כ משתחררים ונעלמים לבד אך עשויים גם להוביל למצב של אקנה דלקתי.
  • ציסטה שומנית – גוש תת עורי (ניתן לעיתים לחוש במישוש). מתפתח כתוצאה מזיהום בזקיק השערה החודר לשכבה העמוקה יותר של העור (דרמיס).
  • מיליומים – ציסטות קטנות שפירות ולבנות הבולטות מעל העור ולא ניתן להוציאן. נוצרות כתוצאה מחסימה של תאי עור מתים או בלוטות שומן (או קרטין)  ע"י תאי עור שגדלים מעליהם.
  • פוסטולות – גבשושיות בעור הנגרמות בעקבות זיהום בזקיק השערה, זהו  פצעון דלקתי המכיל מוגלה. 
  • נודולות – מתפתחות כאשר זיהום בזקיק השערה עובר גם לזקיקים שכנים. ריפוי העור בשלב זה יהיה צלקתי.
  • אקנה – מחלת עור שכיחה ולרוב גנטית, שפוגעת בעיקר במתבגרים, אך גם במבוגרים. נגעי האקנה מתפתחים סביב זקיקי שיער, ונגרמים בין היתר כתוצאה משינויים הורמונליים, חסימת פתח זקיק השערה, קילוף לא תקין של תאי עור מזדקנים, עלייה בפעילות בלוטות החלב, זיהום שיוצר חיידק ספציפי המוביל לאקנה ועוד.

אז מה עושים?

כעזרה ראשונה דחופה (ועד שייקבע במקרה הצורך תור לקוסמטיקאית /רופא עור) ד"ר פואניונק ממליצה להחזיק בכל בית תמיסה לטיפול נקודתי בכל סוגי הפצעונים בכל גיל. "בחרו בתכשיר המנקה את העור ביסודיות, מכווץ נקבוביות, מונע פגמי עור ומעודד יצירת תאי עור חדשים. שימו לב כי הרכיבים הפעילים בתמיסה שרכשתם פועלים לייבוש מהיר של פצעונים ופגמי עור, וכן מסייעים במניעת כניסה של לכלוך וזיהום, מה שימנע דלקתיות והצטלקות של העור.  ודאו שהרכבים העיקריים בתמיסה הם: אבץ גלוקונט – לאיזון סבוריאה, חומצה סליצילית – בעלת פעולה קרטוליטית, אבקת קלאמין – פעילות אנטיספטית, וחמצה אזלאית – מפחית צמיחת חיידקי אקנה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים