שיתוף
תגובות
חדשות » צבא וביטחון » ממצאים ראשונים בתחקיר התרסקות המטוס
דו"ח ביניים
המטוס שהתרסק והביא למותם של שניים מלוחמי חיל האוויר חווה בתקופה שלפני ההתרסקות שתי תקלות טכניות – האחרונה רק שבוע לפני התאונה • כל הפרטים
זירת ההתרסקות. תמונת אילוסטרציה | צילום: שימוש לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המטוס שהתרסק והביא למותם של שניים מלוחמי חיל האוויר חווה בתקופה שלפני ההתרסקות שתי תקלות טכניות – האחרונה רק שבוע לפני התאונה. כך עולה מדו"ח ביניים שהוצג אמש למפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין.

מדובר בממצאים שהוגשו לאלוף נורקין במסגרת דו"ח ביניים ראשון של צוות תחקיר המומחים שהוקם בעקבות תאונת מטוס ה'סנונית' שהתרחשה ב-24 בנובמבר 2020, בה נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל') איתי זיידן ז"ל ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל.

צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א' הציג למפקד חיל האוויר את ממצאי דו"ח הביניים ממנו עולה כי בשלב זה עדיין לא ניתן לקבוע את סיבת התאונה.

צוות המטוס כלל את מדריך הטיסה, רב-סרן (מיל') איתי זיידן ז"ל, וחניך בטייסת המיון בבית הספר לטיסה, רב-טוראי ליהוא בן-בסה ז"ל, החניך היה בשלב המכין בקורס הטיס, כארבעה חודשים, בשלב הטיסות הממיינות וזו הייתה טיסתו התשיעית (צ'ק 9) על מטוס ה'סנונית'. למדריך הטיסה, ממלא מקום מפקד טייסת מיון, טייס קרב בהכשרתו, אלפי שעות טיסה, מהן מאות שעות על מטוס ה'סנונית'.

מתוך ממצאי דו"ח הביניים עולה, כי במטוס התאונה טופלה תקלה טכנית במנוע לפני כחודשיים וחצי ותקלה נוספת, בחומרה קלה, כשבוע לפני התאונה, במסגרתן בוצעו פעולות אחזקה מקיפות במטוס. בשלב זה לא נמצא קשר בין היסטוריית האחזקה של המטוס לתאונה.

על פי החוקרים, המטוס נבדק ואושר לטיסה על ידי הצוותים הטכניים באותו הבוקר, וטסו בו שתי טיסות נוספות עם צוותים שונים מבית הספר לטיסה באותו היום.

בשעה 10:43 בבוקר המריא מטוס ה'סנונית' מבסיס חצרים, מזג האוויר היה טוב והראות הייתה טובה. בטיסה תוכננו תרגילים קבועים מראש ותרגיל נוסף לשיקול דעתו של מדריך הטיסה בהתאם לצורכי המיון. במהלך הגיחה ביקש המדריך ממגדל הפיקוח להנמיך את גובה הטיסה, בהתאם לנהלים, ככל הנראה לצורך ביצוע התרגיל הנוסף. זה היה הדיווח האחרון למגדל הפיקוח, לא התקבלו בקשר דיווחים על מקרה חירום או על תקלה עד קרות התאונה.

המגע הוודאי האחרון של מערכות המכ"ם עם המטוס היה בשעה 11:12 בגובה 900 רגל מעל פני השטח.

הצוות קבע כי לא ניתן לקבוע בשלב זה איזה תמרון ביצע המטוס עד הפגיעה בקרקע. משך הזמן שחלף הוא לכל היותר כשתי דקות מאובדן מגע המכ"ם ועד הפגיעה בקרקע.

החוקרים ציינו עוד, כי מכשירי ההקלטה שהיו במטוס ניזוקו באופן קשה בתאונה ועל אף מאמצים רבים בארץ ובחו"ל ככל הנראה לא ניתן יהיה לשחזרם. עד כה לא נמצאו ממצאים המעידים על היפגעות של המטוס באוויר או פגיעה מציפורים או התנתקות חלקים באוויר ו/או התפתחות אש באוויר. לא בוצע ניסיון לנטישת המטוס.

מדובר צה"ל נמסר, כי צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א' ממשיך לחקור את נסיבות התאונה וכלל הכיוונים נבדקים, בין היתר חברת היצרן של המטוס תגיע לארץ. מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין קיבל את ממצאי דו"ח הביניים ואישר את כיווני החקירה להמשך.

עוד נמסר, כי המשפחות השכולות עודכנו בממצאי דו"ח הביניים, וכי חיל האוויר ימשיך ללוות את המשפחות ויעדכן אותן בהמשך התפתחות החקירה.

מפקד חיל האוויר התייחס לממצאי דו"ח הביניים ואמר כי "קרתה לנו תאונה קטלנית, צריך להמשיך בחקירה מקצועית ועמוקה". האלוף נורקין הוסיף וציין, כי "מאפייני התאונה המורכבים מפיסות מידע רבות, המקשות על הרכבת תמונה ברורה ועל אף זאת עלינו להבין מה קרה ואיך קרה".

בנוסף, החליט מפקד חיל האוויר שלא להחזיר את מערך מטוסי ה'סנונית' לטיסות אימונים בחיל האוויר. שאר מערכי הטיסה שבו לטיסות אימונים בסוף השבוע האחרון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים