שיתוף
תגובות
כלכלה » הכלכלה החרדית » ממשל טראמפ הסיר את המגבלות מדן גרטלר
במפתיע
בשבוע האחרון נחשף ניו יורק טיימס כי ממשל טראמפ הסיר סנקציות כלכליות מהמיליארדר החרדי ימים ספורים לפני סיום כהונתו, בצעד שהעלה תהיות רבות בקרב בכירים
דן גרטלר | צילום: אתר חב"ד, שטורעם נט

ממשלו של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, ביטל בימיו האחרונים סנקציות שהוטלו על דן גרטלר, המיליארדר החרדי מבני ברק שלכאורה היה מעורב בשחיתות במסגרת עסקאות שרקח עם מנהיגים ברפובליקה הדמוקרטית של קונגו. כך מדווח ה"ניו יורק טיימס".

עוד דווח כי אותן הקלות בסנקציות ניתנו בעקבות בקשה שהעביר גרטלר – תוך הבטחה לאפשר פיקוח על עסקיו ולהעביר דוחות על עסקאותיו.

כזכור, גרטלר ספג סנקציות קשות מצד ממשל טראמפ ב-2017, אז למעשה נחסמה גישתו למערכת הבנקאות הבין לאומית והוקפאו כספים שלו בבנקים אמריקאים. בעקבות עסקאות במכרות בקונגו שלפי טענת הממשל האמריקאי נחשדו בשחיתות.

מאז הוא ניסה, ללא הצלחה, לבטל את הסנקציות באמצעות לוביסטים ועורכי דין שונים – כולל אלן דרשוביץ, שייצג את דונלד טראמפ במשפט ההדחה הראשון שלו, וראש ה-FBI לשעבר לואי פרי.

כשכהונתו של ממשל טראמפ התקרבה לסיומה, וכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן לא בישרה טובות לגרטלר, הגיש המיליארדר הצעה נוספת: הוא יסכים שמפקחים חיצוניים יפקחו על עסקיו ויגישו דו"חות תקופתיים על עסקות פיננסיות שלו, אם ארה"ב תסכים להסיר את הסנקציות.

בתחילת החודש דווח כי שר האוצר לשעבר סטיבן מנוצ'ין אישר הסכם המאפשר לגרטלר גישה לכספיו שהוקפאו בארה"ב, ולביצוע עסקאות במערכת הבנקאות האמריקנית. הצעד לא פורסם מעולם על-ידי ממשל טראמפ ולא נמסר לו הסבר. עוד פורסם, כי הצעד הכעיס דיפלומטים אמריקנים ואפריקנים וארגוני זכויות אדם, שטוענים כי גרטלר תמך בשלטון מושחת שבזז את משאבי הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו.

מדובר במקרה אחד מתוך עשרות, בהם העניק טראמפ חנינה של הרגע האחרון לבני ברית אישיים ופוליטיים, שמדגיש גם את יכולתו של גרטלר להפעיל קשרים עם אנשים בעלי השפעה בישראל, כולל כאלו המקורבים לבנימין נתניהו, בניסיון לזכות בתמיכת שגריר ארה"ב בישראל.

ממשל ביידן עומד בפני אתגר – להבין כיצד הצליח גרטלר לשכנע את ממשל טראמפ להיעתר לבקשתו, ולבחון האם אפשר לבטל את ההסכם.

מדובר בהחלטה שמעלה תהיות מאחר וההחלטה המהירה להעניק לגרטלר את רוב מה שביקש עומדת בניגוד לנורמות של משרד האוצר, לפי שלושה עורכי דין שעבדו בעבר במשרד. הקפאת הסנקציות נעשתה ללא תיעוד פומבי המצדיק את המהלך, ובלי להתייעץ עם בכירים במשרד החוץ או במועצה לביטחון לאומי. רק בשנה שעברה כמה דיפלומטים אמריקאים וחברי קונגרס בשתי המפלגות רצו דווקא להרחיב את הסנקציות על גרטלר.

בנוסף, לחץ הגיע גם מצד ישראל, שבה מיוצג גרטלר על ידי עורכי דין בולטים כמו בעז בן צור, שרשימת לקוחותיו כוללת את נתניהו. דיוויד פרידמן, שגריר ארה"ב בישראל דאז, קיבל פניות והודיע למנוצ'ין ופומפיאו כי הוא תומך בהקלת הסנקציות נגד גרטלר, בהנחה שמשרד האוצר יוכל לדאוג לכך.

ממשרדו של דן גרטלר נמסר כי "החלטה בדבר הההקלות שניתנו לגרטלר התקבלה על ידי הדרג המקצועי באופ"ק בלבד, במסגרת הכרה במחוייבותו לפעול בשקיפות מלאה ותוך ציות לתנאים שהציב אופ"ק. לא היתה שום מעורבות פוליטית בקבלת ההחלטה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים