שיתוף
תגובות
כלכלה » כלכלה בארץ » מנכ"ל פייבוקס מזהיר: "המחיר יהיה גבוה"
בוועדת הכלכלה
הדברים נאמרו בדיון שמקיימת ועדת הכלכלה ברפורמת הבנקאות הפתוחה; עו"ד שטרום: "להפוך את מי שהוא 50% בנק או 100% בנק למשווים זה פשוט לבלבל אותנו"
אפליקציית התשלומים פייבוקס | צילום: Maor_Winetrob, שאטרסטוק

מנכ"ל פייבוקס, אריק פרישמן, התייחס לסעיף האוסר על ניגוד עניינים בהצעת חוק שירות מידע פיננסי הנדונה בוועדת הכלכלה לקראת אישורה במסגרת חוק ההסדרים. פרישמן הזהיר ממצב שבו חברה כמו פייבוקס לא תוכל לבצע השוואת עלויות ולתת תיווך למוצרים פיננסים של יצרנים אחרים. "אנחנו פה כדי לממש את תכלית החוק, אבל בגלל שאנחנו צד קשור לדיסקונט אנחנו לא נוכל לעשות את הדבר הזה. מה שצריך להטריד את הוועדה זה לא פייבוקס, אלא אם יקומו שחקנים כמונו ומתי יהיו ערוכים ויוכלו להגיע למסה קריטית של לקוחות, כי אם זה לא יקרה נישאר פה עם אחלה חוק אבל בלי שינוי", אמר.

הוא הסביר, כי "הבנקים, גם החדשים וגם הישנים, כבר ערוכים ורק מחכים לגונג של הוועדה להתנפל על הלקוחות ולמכור עוד מהמוצרים שלהם. הצד השני המיוחל הוא שיקומו שחקנים חדשים, שלא רוצים למכור מוצרים של עצמם, והם יסייעו לציבור להתמצא בג'ונגל הפיננסי הקיים. הציפיה שאלה יקומו מאפס ויביאו בשורה למאות אלפי לקוחות היא בגדר משאלת לב. אנחנו חושבים שזה לא יתרומם, כי זה מורכב, זה יקר, קשה להגיע למגוון גדול של לקוחות וקשה לצפות משחקני פינטק חדשים לאמון מהציבור. לא סתם אין בשום מקום בעולם איסור עיסוק כזה דרקוני.

"מהסיבה הזו ובהינתן חוסר הוודאות איך השוק יתפתח אנחנו מבקשים לעשות אבחנה בין מי שמוכר מוצרים של עצמו לבין מי שהוא רק צד להם. לקבוע תקופת מעבר בה תיבחן התפתחות השוק והצורך בהחלת כזה איסור. אם פייבוקס מציעה מוצר של הבנק הדיגיטלי החדש כי הוא הכי טוב ללקוחותיה אנחנו לא מבינים איך זה יוצר ניגוד עניינים? יגידו שבמקרה שלנו דיסקונט זה יחסום תחרות, אבל אנחנו לא בנק ויש בעל מניות חזק שלא ייתן לזה לקרות ויאזן. אם השירות לא יהיה טוב ממילא הלקוחות לא יבואו".

ח"כ לשעבר רועי פולקמן, מפורום מחוללי תחרות, אמר בתגובה כי "גם אין תקדים ברוב העולם המערבי לריכוזיות בנקאית כה חמורה, שבה 5 הבנקים הגדולים שולטים ב-95 אחוז משוק האשראי לעסקים קטנים ו-85 אחוז מהאשראי למשקי הבית. יש שחקנים שכבר מוכנים ויכולים לתת את השירות הזה ללקוחות. לא יכול להיות שגוף שנשלט 50% בידי הבנקים ייתן שירותי השוואת עלויות. בגלל המציאות הזו הלקוחות לא יקבלו שירות מחברות פינטק ולא מבנקים חדשים – אין לשנות את הנוסח. זה קריטי. אם זה יקרה מה שנראה פה זה תחרות בין חמש הבנקים הגדולים בישראלי".

מי שעמד בראש הוועדה להגברת התחרות בבנקים, עו"ד דרור שטרום, הצטרף לדברים ואמר: "הנקודה הזו היא נקודת הקריסה של המודל התחרותי הגלום בהצעת החוק הזו. הבנקים גובים מחירים לא תחרותיים, יש להם כוח שוק עצום כלפי הלקוחות שלהם, כי הם לא יודעים להשוות בעצמם את החבילה הפיננסית, וזה מה שבאה ההצעה הזו לעשות עבורם. אם לא יתאפשר לחברות פינטק אובייקטיביות, שהן לא באחזקת הבנקים, לצמוח כאן לא תהייה תחרות ולא תהייה השוואה".

"הבנקים יום אחרי ההצעה הזו יגידו ללקוחות שלהם 'למה לכם ללכת למתווך חדש, בואו אני אעשה לכם את השוואת העלויות' ויעכירו אפשרות לקבל שירות אובייקטיבי. אין לנו מה לצפות לאובייקטיביות מהבנקים הגדולים משם שיש להם פרנסה מחוסר האובייקטיביות. פרישמן אומר שזה לא יהיה דיסקונט, זה יהיה פייבוקס, הוא נותן שירות תשלומים מצוין ואף אחד לא רוצה לגעת בזה, אבל להפוך את מי שהוא 50% בנק או 100% בנק למשווים זה פשוט לבלבל אותנו ולהסיח את דעתנו מהמטרה העיקרית של הצעת החוק הזו".

ח"כ איתן גינזבורג, שמילא את מקומו של היו"ר, שאל אם אין דרך ליצר חיץ בין החברות הללו לחברות האם. שטרום השיב כי הדבר נבחן גם בוועדת בכר, שהמליצה להפריד את קופות הגמל מהבנקים, והמסקנה החד משמעית הייתה שכשיש רצון כלכלי להשתמש במידע שום חומה סינית לא תעצור את זה. פרישמן טען כי כנראה שאין אמת אחת, וחברי הכנסת צריכים לשקול סיכוי מול סיכון. ח"כ גינזבורג אמר בתגובה כי החשש הוא שהחברות האלה קשורות עדיין בעבותות לבנקים. פרישמן הגיב: "הדרת שחקנים כמו פייבוקס היא טעות והמחיר יהיה גבוה".

מנכ"ל רייזאפ, יובל סמט, אמר כי החברה שלו באמת נותנת שירות לאלפי לקוחות וכי היא מקבל פניות לשיתוף פעולה גם מהבנקים, שמבינים לאן נושבת הרוח. לדבריו, "ככל שיהיו שיתופי פעולה עם שחקנים קטנים כמונו יבואו עוד וניצור בנקאות פתוחה. הבנקים חייבים להיות שותפים וזה חייב להיות פתוח. אם הם ימכרו את המוצרים של עצמם זו תהייה בעיה. אי אפשר להיות נאמן ללקוח כשאתה עושה השוואת מחירים וגם מוכר את המוצר".

נציגת הבנק הדיגיטלי, רחלי בינדמן, הוסיפה: "תדמיינו סיטואציה שלקוח נכנס לפייבוקס או ביט, שלא מזוהה עם בנק ונחזית עוד יותר אובייקטיבית מבנק והיא תבצע השוואה – זה אבסורד שבנק יעשה את זה אבל אפליקציה שממותגת בשם אחר תגרום ללקוח להיות עוד יותר מבולבל ולחשוב שהוא מקבל שירות אובייקטיבי כשבפועל מי שעומד מאחוריה זה בנק".

משה קאשי, נציג לובי 99, אמר כי מה שפייבוקס עשתה, כשהתלבשה על מועדון הלקוחות של שופרסל, כל חברת פינטק אחרת יכולה לעשות עם כל מועדון לקוחות גדול אחר ולתת שירות השוואה אובייקטיבי.

רכז פיננסים באגף התקציבים באוצר, יובל טלר, אמר בתגובה כי "בתחילה הייתה מחשבה להחמיר יותר ולהגיד ששחקן פיננסי יוכל לתת ייעוץ זה מסוכן, כי יש לו אינטרס, אבל הבנו שזה הפעילות שלו לכן לא נכון לאסור אותה. קבענו שצד קשור הוא כזה שמחזיק 10% והעלנו ל-20%. ההסדר כרגע הוא מאוזן, נכון שזה לא קיים בעולם ורגולטורים אמרו לנו שלא חשבו על זה, אבל יש דוח שמדבר על חוסר האובייקטיביות של זה לכן ההסדר הזה הוא הכרחי. אם לא נקבע הסדר כזה לא נוכל לצפות להתפתחות של שוק ייעוץ אובייקטיבי".

ח"כ גינזבורג שאל האם אפשר לייצר מנגנונים שיבטיחו אובייקטיביות או פיקוח. על כך השיבה נציגת רשות התחרות, עו"ד טובי האריס, כי אם יש שליטה משמעותית בסוף היא תדבר. "אינטרסים מדברים יותר חזק מכל דבר אחר", אמרה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים