שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מסתמן: הליכוד לא ימליץ להעניק את המנדט לבנט
המתח לשיא
מקורבי נתניהו: אפסו הסיכויים שנרכיב ממשלה, לא נבקש הארכה מהנשיא • דיווח: נתניהו שוקל להודיע לנשיא שעלה בידו להרכיב ממשלה • מה יקרה הלילה בחצות?
נפתלי בנט ובנימין נתניהו | צילום: אתר הכנסת

שעות ספורות לפני שהמנדט של ראש הממשלה בנימין נתניהו יפוג, בסביבתו עדיין מתלבטים הערב (שלישי) אם להמליץ בפני הנשיא ראובן ריבלין על העברת המנדט ליו"ר ימינה נפתלי בנט, למרות שהאחרון לא הסכים להתחייב שלא יקים מממשלה עם יו"ר יש עתיד יאיר לפיד – כך דווח ב'חדשות 13'.

ב'חדשות 12' דווח כי בליכוד עוד לא החליטו אם להמליץ על בנט מחשש שריבלין ימסור אותו ללפיד או מחשש שבנט ישתמש בו לטובת הקמת ממשלה עם לפיד. על פי הדיווח, מסתמן שהליכוד לא ימליץ על בנט כי הוא "סירב להתחייב שלא יקים ממשלה עם השמאל בימי המנדט".

יו"ר רע"ם מנסור עבאס אמר היום כי ימתין לראות מה יקרה ולא בהכרח ימליץ על מועמד מסוים בפני הנשיא ריבלין. על פי הדיווח, בנט נפגש הלילה עם עבאס וביקש ממנו להמליץ עליו בפני הנשיא בניסיון להגיע ל-61 ממליצים. בימינה הכחישו את הדיווח וטענו כי "לא היו דברים מעולם". גורמים במפלגה טענו שמי שמעוניין בהטלת המנדט על בנט זה בכלל הליכוד שגם פנה לעבאס בעניין.

מסתמן ששני חברי הכנסת של רשימת תע"ל ברשימה המשותפת, בהם אחמד טיבי, ימליצו על לפיד ובכך יהיו לו 47 ממליצים. כמו כן, עדיין ייתכן שגם תקווה חדשה בראשות גדעון סער תמליץ על לפיד, דבר שסירבה לעשות אחרי הבחירות. יו"ר יש עתיד יטען בפני הנשיא כי עלה בידו להרכיב ממשלה, יחד עם בנט.

ב'כאן חדשות' דווח כי מקורבים לראש הממשלה אמרו שאפסו הסיכויים שירכיב ממשלה, ושלא יבקש ארכה למנדט מנשיא המדינה. גורמים בליכוד אמרו שפחתו הסיכויים שנמליץ על בנט, חשש ש"יגנוב את המנדט".

בכיר בליכוד אמר היום שאפילו אם בנט לא יתחייב בפומבי שלא יקיים עוד מגעים עם לפיד – הם ישקלו להמליץ עליו. גם בשעות אלה לוחצים בליכוד על בנט לתת התחייבות, אחרי שאתמול בלילה נועד ארוכות עם יריב לוין בכנסת.

ב'וואלה' דווח כי נתניהו שוקל להודיע לנשיא המדינה כי עלה בידו להרכיב ממשלה. לפי מקורות במערכת פוליטית, נתניהו מקיים בשעות האחרונות התייעצויות על המהלך למרות שאין לו אף הסכם קואליציוני עם אף אחת מהסיעות ואין עדיין הסכמה של הציונות הדתית להקמת ממשלה בתמיכת רע"ם, כדי לקבל שבוע נוסף להרכבת הממשלה והצגתה בפני הכנסת – ולמנוע את העברת המנדט למועמד אחר. בלשכת ראש הממשלה מכחישים שיש כוונה כזו.

ריבלין נערך לימים שאחרי פקיעת המנדט ובכוונתו לקבל החלטה בהליך מזורז – ייתכן שאפילו מחר. הנשיא יבחר בין החזרת המנדט לכנסת ובין העברתו למועמד עם ממליצים, ככל הנראה בנט או לפיד. ריבלין לא יקיים התייעצויות עם ראשי המפלגות ומנכ"ל בית הנשיא ישוחח עמם טלפונית כדי לברר אם שינו את החלטתם או שהמלצתם נותרה זהה.

השיקול המרכזי שילווה את הנשיא בהתייעצויותיו לגבי הרכבת הממשלה בימים הקרובים יהיו אם יש מועמד שיש סבירות שירכיב ממשלה – ואם לא, אז הנשיא צפוי להעדיף להחזיר את המנדט לכנסת. אם המנדט יוטל על מועמד, הוא יוכל להציג ממשלה באמצעות רוב רגיל. אם המנדט יגיע לכנסת, העסק מסתבך, ומוריד משמעותית את הסיכוי להרכיב ממשלה, כיוון שצריך 61 תומכים.

על פי חוק יסוד: הממשלה, לחבר הכנסת עליו הטיל נשיא המדינה את מלאכת הרכבת הממשלה, נתונים 28 ימים להרכבת הממשלה מיום ההטלה. הנשיא רשאי להאריך את התקופה עד 14 ימים אך הוא אינו חייב להיענות לבקשה.

עם פקיעת המנדט עומדות בפני הנשיא שתי אפשרויות שעליו לממש בתוך שלושה ימים: להטיל את הרכבת הממשלה על ח"כ אחר שהודיע לנשיא שהוא מוכן לקבל עליו את מלאכת הרכבת הממשלה ולח"כ זה יהיו 28 ימים להרכבת הממשלה – אותם לא ניתן להאריך או להודיע ליושב ראש הכנסת שאינו רואה אפשרות להרכבת ממשלה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים