שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » מעלים משפחות על המסילה
כלכלה נבונה
עזריאל מנס, מנהל פיתוח במסילה – לכלכלה נבונה. בשיחה מאירת עיניים על תוכנית הליווי למשפחות שעוזרת להם להתייצב ולעלות על המסלול
כלכלה נבונה | צילום: shutterstock Andrey_Popov

מה זה בעצם מסילה?

"לפני 23 שנה הוקם ארגון מסילה – לכלכלה נבונה כמיזם ראשון בתחומו בארץ, מטרתו היא להעניק הדרכה כלכלית למשפחות חרדיות וללוות אותן בדרכן אל התנהלות כספית נבונה ועצמאות כלכלית" מספר מנס "במשך השנים בעקבות ההצלחה הביקוש הלך וגבר, פתחנו מאז סניפים ב- 8 מדינות ברחבי העולם: אנגליה, אמריקה, שוויץ, אוסטרליה ועוד. במשך כל השנים מסילה כל הזמן במגמת שיפור והתייעלות, אנחנו לומדים מהניסיון ומאלפי המקרים שטיפלנו בהם, איך לקצר תהליכים ולתת מענה טוב יותר למשפחות. לדוגמא בהתחלה הארגון פעל ללא תשלום וכל היועצים עבדו בהתנדבות. אבל לאחר מכן הבנו שצריך לדרוש דמי רצינות, על מנת שתהליך הליווי יצליח בצורה מקסימלית. כיום בתור עיקרון אנו לא מעסיקים מתנדבים אלא רק אנשי מקצוע מהשורה הראשונה.

וראיתם תוצאות? "אכן כן" אומר מנס "ברוך ה' תהליכי הליווי ותוצאותיהם הלכו והשתפרו מאד, כי השינוי כלל גם מעבר מייעוץ כלכלי נטו לתהליך אימוני. הכנסנו גם יסודות של כלכלה התנהגותית כי למדנו שהשינוי לא נמצא במספרים אלא בשינויי חשיבה, הרגלים ותפיסות. לעיתים אדם גדל במשפחה שהתנהלה בצורה לא נכונה, דבר שמקשה עליו לנהל שגרה כלכלית בריאה ואנחנו עוזרים לו לצאת מהמוסכמות שנטבעו בו".

מה ההבדל בין מסילה לבין הארגונים האחרים שעוסקים בנושא כלכלה נבונה?

"ישנם הרבה ארגונים ועמותות שמספקים שירות ייעוץ כלכלי למשפחות" מספר מנס "חלקם אף צמחו מתוך מסילה שהיה הראשון בארץ לעסוק בנושא חשוב זה ובזכותו הענף הזה פורח. בעינינו זו תופעה מבורכת וכן ירבו אנשים צדיקים שעוסקים במלאכת קודש זו. הייחודיות שלנו מתבטאת בכך שכפי שאמרתי היועצים שלנו לא עובדים בהתנדבות, הם אנשים מקצועיים שהשקיעו ולמדו כלכלה בצורה מסודרת והם מלווים משפחה אחרי משפחה בעקביות ולאורך זמן. כך הם צוברים איתם ניסיון וידע שהם מיישמים הלאה. יש לנו מערכת בקרה שבנינו בדמים מרובים והשקעה מתמשכת, תפקידה לעקוב אחרי כל נתון ולתייק אותו לצורך הבנה של סיטואציות מורכבות. בעזרת המערכת אנו לומדים כיצד להתמודד עם מגוון רחב של מצבים שונים ומאתגרים. מהרגע שמשפחה נכנסת למערכת, כל פגישה מתועדת וההתקדמות נמדדת ובהתאם לתוצאות אנו מחליטים על אסטרטגיית המשך. נקודה נוספת וחשובה מאד שגם היא ייחודית לנו, היא השימוש במתודות אימוניות. בעזרת שיטות קואוצ'ינג המותאמות לנושא הכלכלה הנבונה, אנו מעודדים את המשפחות לשנות הרגלים רעים ולקבל את ההחלטות הנכונות בעצמן, מתוך הבנה עמוקה ופנימית שזה הדבר הנכון לעשות. כלומר אנחנו לא אומרים למשפחה מה לעשות, אין פתרונות קסם כי הפתרון צריך לבוא מתוך המשפחה עצמה. השיטה הזו הוכיחה את עצמה פעם אחר פעם כאפקטיבית ויעילה לחולל שינוי מהשורש".

איך תהליך הליווי משפיע על המשפחות?

יש לנו נתוני הצלחה מדהימים של 4,000 ₪ רווח חודשי ממוצע למשפחה" חושף מנס. "הסכום הזה מורכב משני פרמטרים: 1. הגדלת הכנסות, כ- 2,000 ₪ 2. התייעלות בהוצאות, כ- 2,000 ₪. חשוב להדגיש שהתייעלות בהוצאות אין הכוונה ירידה ברמת החיים, אלא צרכנות נבונה. למשל, מעבר לקניה שבועית במקום הרבה קניות מזדמנות, בדיקה של חשבונות שוטפים המשולמים סתם ללא שימת לב, כמו טלפון, כפל ביטוחים ועמלות בנק מיותרות. אנו מלמדים את המשפחות מתי לשלם במזומן, בצ'ק ובאשראי שלמרות התדמית השלילית שיש לו כמדרון חלקלק, אפשר להשתמש בו אבל בצורה חכמה".

מדוע בעצם אתם לוקחים כסף מהמשפחות אם המטרה היא לגרום להם לפחות הוצאות?

מנס מחייך: "התשובה היא מאד פשוטה, לנו עולה ללוות משפחה כ- 3,500 ₪. שזה כולל מלווה צמוד, חומרי הסברה, תפעול מערכת בקרה מקצועית. כל הדברים הללו עולים הרבה כסף, מי שמכיר מערכות ארגוניות בוודאי יודע. אנחנו לוקחים מהמשפחה 1,890 ₪ בלבד ואת השאר אנו מגייסים באמצעות תרומות. כך שאם נחשב את החיסכון החודשי הכולל כפי שאמרתי, ההשקעה חוזרת באופן מיידי ומצטברת לכדי סכומי ענק עם השנים".

על אלו עוד פרויקטים מסילה עובדת בימים אלו?

"אחד הפרויקטים שאני מאד גאה בו ומרגיש תחושת שליחות לסייע בהפעלתו הוא החדרת תכני מניעה לדור הצעיר. אנו מפעילים כבר חמש שנים תוכנית מיוחדת בישיבות מהשורה הראשונה של הציבור החרדי על כל גווניו, אם זה חברון, אור ישראל, פוניבז', בית מתתיהו, בעלז, גור, בואין, עמלה של תורה ועוד ועוד. בתוכנית נמסרים שני שיעורי הדרכה כלכלית לחתנים, בעצם המטרה שלנו זה ליצור מצב שכמו שכל חתן חרדי הולך להדרכת חתנים רגילה טרם החתונה, כך גם הוא יקבל הדרכה שתכין אותו לניהול כלכלי נבון של משק הבית. מדובר בנושא מאד מאד חשוב כי שלא כמו בימים עברו, שלאדם היה את הרכוש שלו והוא ידע שאם הוא מבזבז אותו אז לא יהיה לו ממה לחיות. היום כל אחד יכול להיכנס לאתר הבנק ולהוציא הלוואה בסכומים גדולים מאד, פריסות נוחות ותשלומים דחויים יכולים לתת את האשליה שאפשר לעמוד בזה. כך ניתן להיכנס לסחרור של חובות חלילה, שאחריתו מי ישורנו. מלבד התוכנית הזו אנו מעבירים לחתנים גם שיעורים מתומצתים בהלכות ריבית, שמאד רלוונטיות לנושא המשכנתאות וההלוואות השונות. בהזדמנות זו אני רוצה להודות לרב אברהם מלאכי – מנהל פרויקטים במסילה שנותן את הכל על מנת להרים את התוכניות הללו, מתוך דאגה כנה לעתידם של הזוגות הצעירים".

"לסיכום" חותם מנס "מי שמרגיש שהמצב הפיננסי שלו מתחיל להיות גדול עליו, המינוס מעמיק יותר ויותר וההוצאות עולות על ההכנסות באופן קבוע. אני ממליץ לו מאד, לא לחכות רגע נוסף אלא לפנות אלינו. תמיד יש פתרון ותמיד אפשר לצאת מהבוץ. צריך רק רצון וצוות מיומן ומנוסה שמכיר היטב את הנושא".

לקבלת שיחת ייעוץ ראשונית בחינם>>>>>>>

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים