שיתוף
תגובות
דעות » מעסיקים עוזרת בית? כך תעשו את זה נכון
פשט המשפט
מהנסיון לאורך השנים עוזרות בית ממעטות לתבוע את הזכויות המגיעות להן עפ"י החוק אבל כדאי ורצוי לבצע את הנדרש ובכך למנוע בעתיד נזק ועגמת נפש גדולה
מוצרי ניקיון | צילום: Ustynchenko Iryna, שאטרסטוק

אביב הגיע פסח בא ואיתו מגיעות גם עוזרות הבית והמנקים למיניהם שבלעדיהם בואו נודה, הפסח לא יהיה אותו פסח. 

ראשית, צריך לדעת שעוזרת בית היא כמו כל שכיר במשק ואדם ששוכר עוזרת בית הוא מעסיק לכל דבר ועניין, גם אם מדובר בהעסקה של מספר שעות מצומצם מידי שבוע.

ההגדרה של עובד במשק בית כפי שנקבע בביטוח לאומי הם כל מי שעוסק בעבודות שוטפות ורגילות. הגדרה זו כוללת גם מנקי בניין, בתי כנסת, מטפלת וכדו' אמנם יש אבחנה בין עובד המועסק מספר שעות מצומצם ובין עובד המועסק בהיקפים רחבים אך לרוב התנאים בין שניהם זהים. 

החובות החלות על מעסיקים עוזרת בית

  • שכר מינימום – אמנם במחירים של היום אין צורך להרחיב את הסעיף אבל בכל אופן צריך לדעת שאסור לשלם לעוזרת בית מתחת לשכר המינימום שעומד כיום ע"ס של 29.12 ₪. 
  • החזרי הוצאות – עוזרות בית זכאיות בנוסף לשכרן גם להחזרי הוצאות נסיעה שעומדות נכון להיום ע"ס של 22.60 ₪. ניתן כמובן לגלם את החזרי הנסיעה בתוך השכר המשולם לעוזרת הבית.
  • ביטוח לאומי – דמי ביטוח לאומי לעובד מתחת לגיל 18 הם 2% משכרו של העובד. דמי ביטוח לאומי לעובד מעל גיל 18 ועד גיל פרישה הם 7.25% (5.25% משולמים בידי המעסיק ו-2% משולמים בידי העובד). לדוגמא: עוזרת בית המועסקת במשך 5 שעות פעם אחת בשבוע בשכר של 50 ₪ לשעה, היינו 20 שעות חודשיות. שכרה הכולל הוא 1,000 ₪ בחודש. על המעסיק להפריש דמי ביטוח הלאומי בסך של 72.5 ₪ כש-50 ₪ ישולמו בידי המעסיק והיתרה ינוקה משכרה של העוזרת.
  • דמי הבראה – אם העוזרת הועסקה במשך 12 חודשים לפחות אצל אותו המעסיק עליכם לשלם לה דמי הבראה המחושבים עפ"י שנות הותק דהיינו עבור השנה הראשונה שכר של 5 ימי עבודה ועבור השנים השנייה והשלישית 7 ימי עבודה וכו'.
  • חופשה – עוזרת הבית זכאית לחופשה שנתית בהתאם לוותק שצברה כשהתשלום עבור יום חופשה יהיה בהתאם לשכר עבור יום עבודה.
  • דמי מחלה – עוזרת בית זכאית לתשלום ימי מחלה החל מהיום השני למחלתה ועל סמך אישור רפואי כשעבור היום השני והשלישי תקבל העוזרת 50% משכרה והחל מהיום הרביעי ואילך תקבל העוזרת 100% משכרה. העוזרת זכאית ליום וחצי דמי מחלה עבור כל חודש ולא יותר מ-90 ימים.
  • הודעה מוקדמת – לאחר קבלת ההחלטה על פיטורי העובדת יש לשלוח לה הודעה מוקדמת מספר ימים קודם לפיטוריה בפועל. ימי ההודעה המוקדמת יחושב עפ"י יום עבודה אחד עבור כל חודש בו היא הועסקה.
  • פיצויי פיטורים – במקרה של פיטורים זכאית עוזרת הבית לפיצויי פיטורים שיחושבו עפ"י השכר בפועל כפול מספר השנים שהועסקה. אך אם העוזרת עבדה פחות מ-12 חודשים היא לא זכאית לפיצויים. לדוגמא: עוזרת בית הועסקה למשך שנתיים בשכר של 50 ₪ בשעה ולמשך 5 שעות בשבוע. השכר שלה עמד על 1000 ₪ בחודש. הפיצויים לה היא זכאית יהיו 1,000 ₪ עבור השנה הראשונה וכפול מכך עבור השנה השנייה וכן הלאה.
  • פנסיה – עוזרת בית המועסקת לפחות 6 חודשים חובה להפריש עבורה כספים עבור ביטוח פנסיוני. שיעור ההפרשה עומד על 15% משכר העובד כש2/3 מתוכו מופרש ע"י המעסיק.
  • הפסקה בשעות העבודה – עוזרת הבית זכאית להפסקות בשעות עבודתה בהתאם למספר השעות בהן היא עובדת אך ההפסקה אינה חלק משעות העבודה והעוזרת אינה זכאית לקבל תשלום עבורה.

בתוך שבועיים מיום התחלת העסקה של העוזרת עליכם להירשם כמעסיקים בסניף המוסד לביטוח לאומי. לאחר הרישום תקבלו הודעה על פתיחת התיק ובהמשך תקבלו פנקס תשלומים. עליכם לדווח לביטוח לאומי 4 פעמים בשנה כשבתחילת כל שנה תקבלו פנקס תשלומים עבור אותה שנה.

מהנסיון לאורך השנים עוזרות בית ממעטות לתבוע את הזכויות המגיעות להן עפ"י החוק אבל כדאי ורצוי לבצע את הנדרש ובכך למנוע בעתיד נזק ועגמת נפש גדולה.

*אין באמור כדי להוות יעוץ משפטי

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים