שיתוף
תגובות
כלכלה » פיננסים » בורסה ושוק ההון » "מעריך שערך הביטקוין יגיע למיליון דולר"
ראיון ל'בחזית'
מהו הביטקוין? על מה הוא מתבסס ואיך המדינות מתייחסות אליו? האם הוא יהפך לקונצנזוס בשוק החופשי או לא? אלי בז׳רנו – מנכ״ל חברת Bit2C עושה סדר
ביטקוין | צילום: Momentum Fotograh, שאטרסטוק

בתקופה האחרונה ההייפ סביב עולם המטבעות הקריפטוגרפיים הולך וגובר, הכותרות הראשיות באתרי הכלכלה פותחות שערים עם סיקור צמוד אחר מדדי הביטקוין ומטבעות נוספים אחרים, זאת בשל העובדה כי השנה האחרונה התאפיינה בעליות דרמטיות בשוק המטבעות הקריפטו, כך למשל הביטקוין עלה במאות אחוזים, ויש מטבעות שאף עלו באלפי אחוזים.

יש הטוענים כי שוק הקריפטו הוא הדבר הבא ומי שישקיע בו יגזור רווחים פנומנליים, מנגד, ישנם שאומרים כי המשקיע במטבעות קריפטוגרפיים שם את כספו 'על קרן הצבי', וכי מדובר בלא פחות מסתם הימור.

אז אחת ולתמיד רצינו לחקור ולהבין מהו הביטקוין?, על מה הוא מתבסס ואיך מדינות העולם מתייחסות אליו? האם הוא יהפך לקונצנזוס בשוק החופשי או לא?

כזכור, בשנה האחרונה, הביטקוין חווה עדנה, לאחר שחברות ענק כמו 'פייפאל' ו'טסלה' של המילארדר אילון מאסק, הודיעו כי הם יחלו לקבל ביטקוין בעבור מוצריהם (מאסק הסתייג וחזר בו לאחר זמן מה, משום שטען כי הכרייה דורשת אנרגיה רבה שמזהמת את הסביבה, ולפני ימים ספורים הוציא הודעה שוב כי הוא יחזור לקבל תשלום בהינתן וכריית הביטקוין תהיה באנרגיה ירוקה), מהלכים שכמובן תרמו רבות לתנודות בערך המטבע.

פנינו לאלי בז׳רנו, מנכ״ל חברת Bit2C, שמציעה פלטפורמת מסחר ומאפשרת קניה ומכירה של מטבעות קריפטוגרפיים מול השקל, לצד ניהול ושמירת מטבעות דיגיטליים ומימוש עסקאות בהיקפים גדולים, שישפוך קצת אור על המטבע החם.

אז ככה, מהו הביטקוין?

"הביטקוין הוא המטבע המבוזר הראשון, כלומר הוא החלוץ בתחום המטבעות הקריפטוגרפיים , ויש שיאמרו שכל שאר אלפי המטבעות האחרים, הם סוג של מחקים את הביטקוין, 'מעין מעמדו של הדולר אל מול המטבעות האחרים'". אמר בז'רנו.

"הגרסה הראשונה של הפרוטוקול והתוכנה פותחה בנובמבר 2008 על ידי אדם או קבוצת אנשים המכנים עצמם סאטוֹשי נַקאמוֹטוֹ (Satoshi Nakamoto) כשהם נשארו אנונימיים, הביטקוין קם לאחר משבר 2008, ובא לפתור את חוסר השקיפות בנוגע לכמות המזומנים שהממשלות מדפיסות, וכמה מהמטבעות הלאומיים כמו הדולר, או היורו הם אכן כנגד נכסים ממשיים. כך למשל, בתקופת הקורונה הפד האמריקאי נקט בשיטה של הדפסת מילארדי דולרים והזרימו אותם לשוק, בניסיון לייצב את השוק".

"בנוסף, הדולר היום משמש כמטבע המרכזי בעולם לפיו כל מדינה משתמשת בו ביחס המרה למטבע שלה, למשל אם חברה ישראלית מונפקת בנאסד"ק והדולר באותה העת ירד, החברה עלולה להפסיד הרבה כסף, למרות שהיא חברה ישראלית. והביטקויין מתיימר לשנות את המשוואה וליצור מטבע מרכזי בינל' חדש שלא יוכלו לשחק בערכו ולהדפיס כמויות ממנו, אומר בז'רנו. "בסופו של דבר ביטקוין זה מטבע שקם מהעם, אנשים פשוט החלו להשתמש בו וכך זה צבר תאוצה".

אלי בז'רנו מנכ"ל Bit2C | צילום: באדיבות המצלם

אבל איך ניתן לסמוך על מטבע שלעת עתה, ערכו נע ונד כרכבת הרים, וכל ציוץ בטוויטר עלול להשפיע דרמטית על ערכו?

"זה תוצאה של 'חבלי לידה', המטבעות הדיגיטליים, דורשים את אמון המשקיעים, וזה לא קורה ביום אחד. למשל, אם נסתכל על ההיסטוריה, בשנות ה-30 באנגליה שכלי רכב עלו לראשונה על הכביש , הם לא הורשו ליסוע יותר מ-5 קמ"ש, מחשש לאמינותם ומעוד כל מיני סיבות כמו למשל 'זה פוגע בפרנסתם של מגדלי הסוסים' וכו'. כמו כן, לפני 20 שנה חששנו גם אנחנו לרכוש מוצר דרך האינטרנט, ולהזין את נתוני האשראי במכשיר החכם, ולאט לאט האמון הלך וגבר כי נוכחנו לראות שהטכנולוגיה הוכיחה את עצמה, כך גם במקרה הזה, אני מאמין שזה עניין של זמן עד שהציבור יווכח לראות כי מדובר בנכס לכל דבר ועניין, וגם הסקפטיים יסמכו עליו".

ברמת הרגולציה, יש נטייה לחשוב שהיא מגנה בעיקר על הממסד, או על הבנק ולא על המשקיע הפרטי, וזה לא בהכרח נכון, מאחר והאינטרס הציבורי והפרטי כאחד, הוא לשמור על ביטחון המשקיע הפרטי מפני הונאות, שוק אפור, פשיעה וכו', ואת זה הרגולציה אמורה לעשות

"דווקא בשנה האחרונה בתקופת הקורונה, אנשים נשענו יותר ויותר על פתרונות טכנולוגיים כאלו ואחרים, ומכורח המצב החלו להשתמש בפלטפורמות טכנולוגיות נוספות וצברו אמון הרבה יותר חזק בטכנולוגיה ובצורך בה, וכך גם בביטקוין".

"המלעיזים אמרו בהתחלה 'אף אחד לא משתמש בביטקוין', לאחר מכן אמרו 'רק הפושעים משתמשים בביטקוין', כעבור זמן אמרו 'משתמשים בזה רק ספקולנטים', עכשיו אומרים 'משתמשות בזה רק מדינות קטנות ולא משמעותיות כמו אל – סלבדור' (שכזכור, הודיעה לא מזמן כי היא מאשרת קבלת תשלומים בביטקוין), אם תשים לב, לאט לאט אבל בטוח זה עושה את הדרך הישירה אל לב הקונצנזוס החברתי".

אם זה רק עניין של זמן עד שהמטבע יהיה קונצנזוס בשוק הכלכלי, אז איך לדעתך הוא יתמודד עם גופים חיצוניים שמשפיעים על ערכו כמו המילארדר אילון מאסק או ממשלת סין שיצאה כנגד המטבע?

"אז קודם כל סין היא דיקטטורה ודי ברור למה היא לא רוצה שום שוק חופשי שאי לא יכול לשלוט בו".

"בנוסף יש עניין פוליטי הנוגע לתחנות כרייה בסין. ישנן תחנות אנרגיה מושבתות, במקומות נידחים ברחבי סין – שיצרני ביטקויין ניצלו את התשתית, הגיעו לאותם מקומות והקימו חוות כרייה מאוד גדולות, וסין לא אוהבת זה, השמועה אומרת כי סין מתכוונת להשתמש במשאבים הללו למטבע שלה. (כזכור, סין מרגישה מאויימת מהמטבעות הדיגיטליים, מאחר והיא מעוניינת להקים מטבע דיגיטלי משלה, 'היואן הדיגיטלי') אבל אני לא רואה באמת הפסקת מסחר בסין".

והוא לא יפגע מהרגולציה שתחול?

"ברמת הרגולציה, יש נטייה לחשוב שהיא מגנה בעיקר על הממסד, או על הבנק ולא על המשקיע הפרטי, וזה לא בהכרח נכון, מאחר והאינטרס הציבורי והפרטי כאחד, הוא לשמור על ביטחון המשקיע הפרטי מפני הונאות, שוק אפור, פשיעה וכו', ואת זה הרגולציה אמורה לעשות".

"בנוסף, ההערכה היא שהמדינות ירצו להוביל רגולציה על הביטקויין כדי לאסוף מסים מרווחים על המטבע, דבר אשר עשוי להוות הכנסה משמעותית לקופת המדינות". לבינתיים ניתן להבחין כי דווקא במדינות עם כלכלה חלשה, כמו טורקיה שלא מצליחה להתמודד עם האינפלציה הגבוהה במדינה, הם אלו שמוציאות הודעות שהן הולכות להילחם בביטקוין".

סוחרים רבים מנתחים את הביטקוין בניתוח טכני על גבי גרף, האם זה בכלל אפשרי? או שהביטקוין לא מתנהג טכנית כמו מטבעות לאומיים?

"זה עניין של דעה, איך מתייחסים לניתוח טכני, הרי לא באמת לצפות מה יהיה עוד חודש, אבל זה כן עשוי לסייע בניהול סיכונים בהשקעה במטבע".

לאיזה צפי נראה לך ערך הביטקוין יגיע בשנים הקרובות?

בז'רנו זורק פצצה ואומר: "אני מעריך שהביטקוין יגיע בשנים הקרובות למיליון דולר".

אז איך האדם הפרטי יכול לקנות ביטקוין?

"אנחנו בחברת Bit2C, שפועלת מ-2013 בתחום הנגשת המטבעות הדיגטליים, משמשת בעצם גוף שנמצא בצומת בין 'העולם הכלכלי המסורתי', חשבונות בנק, תעודות זהות, ובדיקות להלבנת הון, לבין 'העולם החדש' פרוטוקולים, מטבעות דיגיטליים, ארנקים, והפלטפורמה שלנו משמשת כארנק לכל דבר, תחת רגולציה מחמירה ומאובטחת, וכל לקוח יכול להירשם באתר, ולקנות ולמכור מטבעות דיגיטליים, אנחנו רואים בחודשים האחרונים נהירה גדולה וזה מאוד מרגש אותנו".

"בנוסף, בסוף השנה אמור להיכנס תקנות חדשות של רשות ההון שאמורה לתת עוד נדבך לבטיחות במסחר, וזה יקל עלינו מאוד מול הבנקים". סיים בז'רנו.

\כל האמור אינו המלצה להשקעה או כל היוצא בזה.

הצטרפו ועקבו אחר

6 תגובות

  1. I am extremely impressed along with your writing
    abilities and also with the format on your blog.
    Is that this a paid theme or did you modify it your self?

    Anyway stay up the excellent quality writing, it
    is uncommon to look a great weblog like this one these days..

  2. I have been browsing online more than three hours nowadays,
    but I by no means found any interesting article like yours.
    It is beautiful worth sufficient for me. Personally, if all webmasters and bloggers made excellent content material as you
    did, the internet will be much more useful than ever before.

  3. Hey! I know this is somewhat off topic but I was
    wondering which blog platform are you using for this site?

    I'm getting sick and tired of WordPress because I've had
    problems with hackers and I'm looking at alternatives for another platform.
    I would be fantastic if you could point me in the direction of
    a good platform.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים