שיתוף
תגובות
חדשות » מפכ"ל המשטרה: "זה לא הופך אותי לאחראי"
מתנער מאחריות?
לאחר שהדיונים הקודמים חשפו התנהלות מטרידה מצד המפכ"ל לפני ההילולה, הגיע תורו למסור את גרסתו לוועדת החקירה לאסון מירון
מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי | צילום: דוברות המשטרה

שמונה חודשים אחרי שוועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון החלה את עבודתה, הופיע הבוקר (ב')  בפני הוועדה מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי.

לראשונה מאז האסון הנורא הגיע לוועדה מי שעומד בראש הארגון שמנהל בפועל את הילולת ל"ג בעומר הענקית במירון ולאחר שורת מחדלים שגרמו למותם של 45 מהבאים לציון – למה שהיה מאז לאסון האזרחי הכבד בתולדות המדינה, ומוסר לראשונה באופן רשמי את גרסתו לאירועים שקדמו להילולה. 

בפתח עדותו בחר המפכ"ל להקריא דברים שהכין מראש – ולא השיב לשאלות של חברי הוועדה. כשיו"ר הוועדה, דבורה ברלינר, ניסתה להשחיל שאלה בכמה הזדמנויות – התעקש שבתאי להיצמד לדבריו והבטיח להשיב לכל השאלות בהמשך.

בדבריו הוא הדגיש כי מבחינת ההיערכות המשטרתית לאירוע ההילולה, מדובר בהתנהלות ברמה מחוזית, ובתור השוואה הזכיר את התפילות בהר הבית כדוגמא.

המפכ"ל סיפר כי "זו הפעם הראשונה שאני מקבל את אירוע מירון לקבלת החלטות קונקרטית שלי, הבהרתי בדיון שאני רואה את הבטיחות באירוע כעניין מרכזי ביותר והעליתי דגשים אופרטיביים שלדעתי משפרים את ההיערכות", ציין.

בתגובה לדברי ניצב בדימוס אמנון אלקלעי, מי שהיה ראש אגף המבצעים במשטרה, ולפיהם התריע על החשש מהצפיפות הגדולה אמר כי "ניסיון להציג את הדיון כדרמטי וסוער חוטא למציאות. מדובר היה בדיון מקצועי וענייני. בישיבה הוא לא אמר שום דבר יוצא דופן אלא גיבה את התוכנית שהוצגה".

אולם לאחר שיו"ר הוועדה השופטת ברלינר עימתה אותו עם הפרוטוקול מהישיבה המכרעת שבה אלקלעי אכן מתייחס לנושא, השיב שבתאי: "הוא אכן הזכיר בישיבה את נושא הצפיפות, אבל לא היה מדובר בחידוש או בתוספת מיוחד. הנושא כבר עמד ביסוד התוכנית המקורית. הוא לא הציג תכנית חלופית לא בדיון ולא אחריו". והוסיף כי "גם ב-22 באפריל, בדיון הצגת תוכניות אצל שר הבט"פ, ראש אג"מ הציג את הדיון בדיוק כמו הדברים אצלי, הציג את התוכנית ולא הביע שום התנגדות אליה".

גם על הדרג המדיני מתח המפכ"ל ביקורת. בעדותו אמר כי "קושי בסיסי שמלווה את אירוע מירון זה מספר שנים, אולי חוסר רצון של הדרג המדיני להסדיר את האירוע והאתר מבחינה פיזית".

בשלב מסוים עלתה הצעה להטיל מגבלות תו ירוק על ההילולה, ושבתאי מעיד כי התנגד לה: "מבחינתי, ניסיון לאכוף מגבלות בכניסה היה עלול להוביל לאסון. במידה וייבדק תו ירוק עלול להיווצר צוואר בקבוק, והזהרתי מפני ועדת חקירה. בראש שלי ראיתי את אסון ערד".

עוד הוסיף המפכ"ל: "אני לא מתעלם מסוגיית הצפיפות, אבל הכשל מתחיל בכשל הנדסי, כמו באסון המכביה ובאסון ורסאי. בלי הכשל ההנדסי לא היה קורה אסון". לשאלת יו"ר הוועדה ברלינר כי "לא ידעתם את זה קודם?", השיב המפכ"ל: "אני לא מהנדס בטיחות, אני לא מומחה לחיזוק מבנים".

שבתאי ציין כי "זה שהמשטרה שימשה כמבוגר האחראי במקום שאליו אף אחד נכנס – לא הופך אותי לאחראי. מבחינתי, מי שאחראי על המקום הזה הוא המרכז הארצי למקומות הקדושים, כמו שהם אחראים על הכותל באירועים שמתאמים איתם… ידעתי שאף אחד מהם לא רצה לקחת אחריות בנושא… אני נכנס למקום כדי שהאירוע לא יתנפץ לפתחי… עדיף שאני אהיה ולא שהאירוע יתנפץ עלינו עם מאות אלפי אנשים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים