שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מפלגת רע"מ נגד מבצע 'חוק וסדר'
גיס חמישי
ועדת המעקב של ערביי ישראל מאשימה: "הממשלה רוצה להביא לעימות נוסף". ברע"ם דורשים: "הפסיקו את מדיניות המעצרים כנגד צעירי החברה הערבית"
תגיות:
מנסור עבאס | צילום: אתר הכנסת

מפלגת רע"ם פנתה היום (שלישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון פנים אמיר אוחנה, היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ומפכ"ל המשטרה רנ"צ קובי שבתאי בדרישה להפסקת "מדיניות המעצרים כנגד צעירי החברה הערבית".

חברי רע"ם טוענים כי מבדיקה שלהם את נתוני המעצרים של הימים האחרונים, "מתברר כי רובם של המעצרים ככולם בוצעו נגד צעירים מהחברה הערבית", לשון המכתב. "כל כתבי האישום, למעט שניים, הוגשו נגד צעירים ערבים בלבד", הסבירו. "חרף העובדה שמאות יהודים התפרעו, נהגו באלימות קשה, ביצעו לינצ'ים והסתובבו עם כלי נשק ורימונים, המשטרה לא עשתה דבר ולא חצי דבר נגדם, אלא בחרה לנקוט ביד קשה אך ורק כנגד צעירים ערבים", טוענים חברי הסיעה.

"למיותר לציין כי אנו מגנים כל תופעה וכל פעולה של אלימות, וכל פגיעה ברכוש הציבורי או סיכון שלום הציבור", כתבו חברי רע"ם. "ואולם, לא נוכל להשלים עם מדיניות הפחדה מכוונת, חד לאומית, של מעצרים כנגד צעירים ערבים, הגם שהזכות להפגין היא זכות יסוד בסיסית במשטר דמוקרטי גם אם היא אינה לרוחו של הרוב השולט. הדברים מקבלים משנה תוקף לאור האפליה הבוטה והדוקרת עין בכמות המעצרים ובכמות כתבי האישום, כאשר ברור כי גל המעצרים מופנה אל ורק כנגד צעירי החברה הערבית בלבד".

עוד טענו חברי רע"ם כי צעירי החברה הערבית הם בגדר "קבוצת ילידים אשר זכאית להגנה מיוחדת לפי עקרונות המשפט הבינלואמי" ועל כן המבצע המשטרתי הוא לא ראוי ומהווה בעיקר לדבריהם ענישה קולקטיבית שכן רבים מהעצורים לקחו חלק בהפגנות אך לא בפרעות. "המהלך של המשטרה אשר מבוצע בהנחיותיכם וברכותיכם הוא מהלך מפלג", כתבו לבכירים המכותבים. "אנו דורשים כי המבצע הנ"ל יופסק לאלתר, וכי יופסקו ההליכים כנגד הצעירים הערבים בגין ההשתתפות בהפגנות, ורק מי שהוכח שעבר על החוק יובא למעצר".

במקביל, גם וועדת המעקב העליונה דורשת הפסקת מסע המעצרים נגד ערבים, ראשי רשויות מאיימים לנתק מגע עם תחנות המשטרה המקומיות. "הודעת משטרת ישראל על פתיחת מבצע נרחב של מעצרים בחברה הערבית לא צמחה בחלל ריק. מה שהחל כדיכוי של המדינה נגד אסיפות של פלסטינים במזרח ירושלים – כולל מניעת חגיגות הרמדאן ברחבת שער שכם ודיכוי ההפגנות נגד גירוש פלסטינים משכונת שייח ג'ראח – עלה מדרגה לשרשרת של אירועים אלימים".

"כוחות ישראליים פשטו על מסגד אל-אקצא ותקפו ופצעו מאות מתפללים במהלך תפילת הרמדאן; המשטרה הגבילה את הגישה של פלסטינים אזרחי ישראל לירושלים ולמסגד אל-אקצא. וזמן קצר לאחר מכן, הפגנות של פלסטינים אזרחי ישראל נגד המדיניות המדכאת במזרח ירושלים ובעזה התפשטו ברחבי ישראל".

"משטרת ישראל דיכאה ופיזרה באלימות הפגנות לגיטימיות אלה, ופצעה ועצרה עשרות אנשים בערים שונות כגון חיפה, נצרת, יפו, עכו ולוד. מאות רבות של מפגינים נעצרו, ורבים מהם הובאו להארכות מעצר בבתי המשפט. האלימות האכזרית של המדינה נגד מפגינים רק העצימה את ההפגנות, ובסופו של דבר הסתיימו בכמה עימותים אלימים עם כוחות המשטרה".

"לאחר חדלונה של המשטרה, והגיבוי שהיא נתנה לכנופיות של פשיסטים שתקפו אזרחים ערבים, ולנוכח מעצרי מנע, חקירות שב״כ ומעצרים ללא עילה שמוארכים ללא הצדקה, ההנגה הערבית דורשת את הפסקת מבצע המעצרים לאלתר".

עוד נמסר כי "וועדת המעקב העליונה דורשת הפסקת מסע המעצרים עליו הודיע השר לביטחון פנים אמיר אוחנה". יו"ר הוועדה מוחמד ברכה שכינס מסיבת עיתונאים במרכז מוסאוא דרש את "הפסקת גל המעצרים והגשת כתבי האישום הסיטונאית שעושה המשטרה והפרקליטות בשירות נתניהו ואוחנה". הוא הוסיף כי "מתוך אלפי המתפרעים היהודים שביצעו לינץ' ותקפו בתים הוגשו פחות מעשרה כתבי אישום לעומת זאת הוגשו יותר מ 250 כתבי אישום נגד אזרחים ערבים. כל כתב אישום נגד יהודים מופץ לתקשורת בניסיון לייצר סימטריה שבפעול לא קיימת".

וועדת המעקב הודיעה במסיבת העיתונאים ש"במידה וגל המעצרים הפוליטיים יימשך בשירות נתניהו יגיעו מנהיגי הציבור הערבי ומשפחות העצורים לתחנות המשטרה ביישובים הערבים ויקימו אוהלי מחאה בכניסות לתחנות. משטרת אוחנה מנסה להטיל אימה ושולחת מאות שוטרים לבצע מעצרים ליליים. אנחנו אלה שמאשימים את נתניהו וממשלתו בחירחור מלחמה. הם סגרו את ירושלים בפני המתפללים, הם שלחו שוטרים לפזר בכוח הפגנות שקטות".

וועד ראשי הרשויות הערביות הצהיר: "אנחנו אלה שהרגענו את הרוחות למרות הפרובוקציות של אנשי הימין הקיצוני וחלק גדול מהשוטרים שתקפו עוברים ושבים. אנחנו מקווים שהמשטרה לא תדחף את הציבור הערבי לצאת שוב לרחובות בגל מחאה נוסף".

מנכ"ל מרכז עדאלה, עו"ד חסן ג'בארין מסר: "התנהלותה הגזענית של המשטרה והחלטותיה המפלות של הפרקליטות מובילים לחשד עמוק באשר לכוונותיה של מערכת אכיפת החוק ולחלקה בדיכוי הפוליטי של האזרחים הערבים. החל מן הפריצה האלימה למסגד אל אקצא והנסיון למנוע הגעת מפללים אליו, דרך הגיבוי במחדל ובמעשה שנתנו לקבוצות מאורגנות של ימין קיצוני שתקפו ערבים, ועד למעצרי השווא ההמוניים של הימים האחרונים – ברור שהמשטרה והפרקליטות גויסו, תוך שימוש לרעה בסמכותם, כדי למנוע מחאה פוליטית לגיטימית ולהנציח את היחס אל האזרחים הערבים כאל אויב. מעצרים המוניים ללא עילה ובקשות הארכת מעצר חסרות יסוד, מהוות ראייה חותכת למדיניות של ענישה קולקטיבית שמעלה שאלות כבדות באשר לתכליתם של המעצרים".

ג'עפר פרח מנהל מרכז מוסאוא התייחס לגל הפיטורים של עובדים ערבים שנעשה בעקבות שביתת וועדת המעקב העליונה: "אנחנו רואים גל של פיטורי עובדים במיוחד בעיר לוד. עובדים שלא יכלו לצאת לעבודה בעקבות הסגר שהוטל על העיר מושעים מהעבודה, והם נדרשים להגיע לשימועים לקראת פיטורים. לא נהסס לתבוע מעסיקים על אפלייה בתעסוקה. בקבוצות הואטסאף של מקומות עבודה רבים היו אמירות גזעניות קשות. מנהל בית ספר יהודי ומורות הסיתו לגזענות ולא הושעו מתפקידם. לעומת זאת מי ששיתף פוסט על השביתה נקרא לשימוע. טרם פירסמנו רשימת המעסיקים. יש לנו פצועים מאלימות שוטרים ואזרחים יהודים ואנו מתכוונים להגיש תביעות אזרחיות".

מסאמר סויד, מנכ"ל המרכז הערבי לתכנון אלטרנטיבי שמרכז את חדר המצב בחברה הערבית, מסר: ״יש בידינו תיעודים מצמררים לאלימות המופרזת של המשטרה ביישובים הערביים, אספנו גם את כל האינפורמציה על כ-1500 מעצרים, מאות פגיעות ברכוש, ועשרות פגיעות בבני אדם. התמונה האמיתית היא שונה מאוד ממה שמנסה הממסד להראות באמצעות כלי התקשורת המגוייסים״.

עוד נמסר כי "וועדת המעקב ומשפחות העצורים יחלו מחר ביום רביעי להקים אוהלי מחאה מול תחנות המשטרה המעורבות בביצוע המעצרים. חברי הכנסת, ראשי הרשויות ונציגי החברה האזרחים יקימו אוהלי מחאה מול תחנות המשטרה ויתלו שלטים בהם יאשימו את המשטרה באלימות גזענית ואכיפה בררנית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים