שיתוף
תגובות
משפחה » מפלס החרדה שעלה בעקבות הקורונה
זווית משפחתית
בעיות כפייתיות וילדים שרוחצים ידיים באלכוג'ל כל 3 דקות • עליה במספר הפונים לבקשת עזרה נפשית • ילדים שחזרו להרטיב בלילה • אז מה עושים?
חרדה מקורונה | צילום: Pearl PhotoPix, שאטרסטוק

בתוכניתי האחרונה, בואי בשלום, ביום חמישי ברדיו קול ברמה, שוחחתי עם הרב אריה מונק, מנכ"ל עמותת בית חם, רציתי להבין האם השלכות הקורונה עדיין פוגשות אותנו בחיי היום יום.

שאלתי אותו האם מציאות משבר הקורונה יצרה לנו עוד קונפליקטים?

הרב אריה מונק השיב: במשבר הקורונה יש את המחלה הפיזית, שייתכן ויש סיום גל ראשון, תחילת גל שני, הווירוס עבר מוטציה, הוא פחות מפחיד. אך ההשלכות של גל ראשון נמצאות לא רק בהיבט הפיזי, אלא בהיבט נפשי. אנשים נמצאים בבית, סגורים במשך שלושה חודשים כל בני המשפחה, והדבר יוצר קונפליקטים ואתגרים.

ישנם אנשים שנכנסו למעגל חרדה, כפייתיות, שוטפים ידיים כל 3 דקות עם אלכוג'ל, נכנסו לסטרס מטורף. ועכשיו על מנת להוציא אותם, יש אתגר גדול. הקורונה ותוצאותיה נשארות לתקופה מאוד ארוכה. הגיעו 22 אלף פניות חדשות לעמותת בית חם, בבקשה לקבל עזרה.

הטריגרים אצל המטופלים הוותיקים עלו, והפניות מהמון העם, לא כאלו הסובלים בנפשם, הגיעו. כך לדוגמה נער בן 15 שפוחד ללכת לישיבה, ילד בחיידר שחושש ללכת, חוזר להרטיב בלילה, מפתח טיקים ועוד תופעות קשות חדשות שקשורות לחרדה.

הוקם מוקד ענק של 100 עובדים סוציאליים, בה הם מעניקים עזרה נפשית ראשונית, אך ישנם אנשים שנשארים עם צורך לקבל טיפול נפשי משמעותי יותר. יתכן והיו אנשים שהזדקקו לעזרה, אך לא היתה להם לגיטימציה לפנות לקבל עזרה, ועכשיו עם הקורונה, יש להם יותר אומץ לפנות. יש דיכאונות, יש בעיות כלכליות, אנשים רבים פוטרו.

הרב מונק מגדיר את העמותה שלו כמו סופר שאנשים הסתערו להשיג אלכוג'ל, "אז עלינו מסתערים כדי לקבל עזרה נפשית".

ההמלצות שהתקבלו מבית החולים שניידר היו:

  • לאפשר לילדים לשאול שאלות ולהעלות חששות מפני המצב, ולא להראות שאנחנו נלחצים בעצמנו. ילד שאומר להורים שהוא פוחד להידבק בקורונה, חשוב להסביר לו שלדעתנו הדבר לא מסוכן ואפשר להיות רגועים.
  • להמנע מהצפת מידע – כמובן שאין צורך להסתיר מילדים את המצב, אך חשוב להמנע מחשיפה מתמשכת ובלתי פוסקת של ידיעות מדאיגות.
  • להרגיע באופן שקול – במסגרת מתן המידע, לא מומלץ לומר שאין שום סכנה או שבטוח במאה אחוזים שהכל יהיה בסדר, אלא לשדר שכל הפעולות האחראיות שנדרשות מהמצב נעשו. יש להתאים את ההסבר לגילו של הילד, למשל- שמשרד הבריאות, העירייה וכל שאר הגורמים מטפלים במצב ומחליטים כיצד לנהוג בצורה שקולה. אם הילד חרד במיוחד חשוב לא להיבהל ולא לנסות להרגיע בלי הרף, כי זה יכול לגרום ללחץ נוסף.
  • כמובן ללמד בצורה נעימה את הרגלי ההיגיינה הנכונים. 
הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים