שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » מצעד הדגלים יתקיים ביום ג׳ הבא במתווה מוסכם
הקבינט החליט
המצעד צפוי להתקיים אחרי השבעת ממשלת בנט-לפיד • נתניהו הבהיר שהוא נחוש לקיים את המצעד: "אסור להיכנע לחמאס" • רגב לרמטכ"ל: "אמרתם שחמאס מורתע"
מצעד הדגלים ב-2016 | צילום: דוברות המשטרה

הקבינט המדיני ביטחוני החליט הערב (שלישי) לדחות את מצעד הדגלים בירושלים מיום חמישי הקרוב ליום שלישי הבא, ה-15 ביוני, במתווה שיסוכם עם המשטרה. המשמעות: האירוע יקרה כבר במהלך כהונתה של הממשלה הבאה, שתושבע בראשון, אם לא יהיו הפתעות.

בהודעה רשמית וחריגה של הקבינט המדיני ביטחוני נמסר כי "ראש הממשלה בנימין נתניהו ראה חשיבות בהגעה להסכמה רחבה על קיום המצעד ועל כן עשה הפסקה בישיבת הקבינט ופנה לשר הביטחון בני גנץ כדי להגיע להסכמה. ראש הממשלה ושר הביטחון הביאו לאישור הקבינט את ההחלטה הבאה שאושרה בקבינט: המצעד יתקיים ביום ג׳ הקרוב (15.6) במתווה שיסוכם בין המשטרה למארגני המצעד".

נתניהו הבהיר שהוא נחוש לקיים את מצעד הדגלים ובשיחות סגורות אמר: "מצעד הדגלים צריך להתקיים. אסור להיכנע לחמאס. מי שטוען שקיום המצעד נועד לטרפד את קיום הממשלה טועה. זאת זכותנו לקיים אותו". השר לביטחון פנים אמיר אוחנה תקף בדיון: "אתם נותנים תמונת ניצחון לחמאס, ככה לא נראית הרתעה". שר הביטחון בני גנץ השיב: "קיום המצעד בעיתוי הנוכחי עלול להביא להסלמה שאנחנו לא מעוניינים בה".

גורמי הביטחון בדיון הזהירו שמעבר המצעד בשער שכם וברובע המוסלמי עלול להביא להסלמה מיידית לא רק במזרח העיר – אלא גם בתוך הקו הירוק. שרי הליכוד ונתניהו אמרו שביטול המצעד יהווה תמונת ניצחון לחמאס, ומנגד גנץ ושרי כחול לבן הזהירו מקיומו של המצעד בעיתוי הזה. לאחר כמה שעות נעצר הדיון, ונתניהו וגנץ יצאו כדי לשוחח בארבע עיניים – ולאחר מכן הגיעו לפשרה.

בדיון השתתף סגן ראש שב"כ, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד החדש, דדי ברנע, שזו ישיבת הקבינט הראשונה שלו. במהלך הדיון בקבינט אמר מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז כי ממשל ביידן פנה למשרד לגבי המצעד. הוא ציין כי האמריקאים מודאגים מעצם קיום המצעד ואינם מעוניינים שתיווצר התלקחות חדשה באזור.

במהלך הישיבה אמרו בכירי מערכת הביטחון – הרמטכ"ל, המפכ"ל וסגן ראש השב"כ – שאם המצעד יתקיים במתווה המקורי ביום חמישי, הדבר יביא להסלמה שעלולה לכלול את חידוש ירי הרקטות מעזה ולמהומות בגדה המערבית ובהר הבית. הם אמרו שישראל תיאלץ לצאת למבצע נוסף, אך הפעם ללא לגיטימציה בינלאומית.

במהלך הישיבה שרת התחבורה מירי רגב צעקה על הרמטכ"ל כוכבי ועל המפכ"ל שבתאי ואמרה: "חובתכם לבצע, אמרתם שהמבצע בעזה הסתיים עם הרתעה ועכשיו אני מבינה שאין הרתעה. הצבא, שב"כ והמשטרה הגדולים לא יכולים לאבטח מצעד". נתניהו פנה לרגב וביקש ממנה להפסיק לצעוק.

גורם בליכוד שצוטט ב'ישראל היום' אמר כי "מצעד הדגלים – יצעד. מנדלבליט הכריח את אוחנה וראש הממשלה נתניהו להחליט על קיום המצעד בקבינט. בהצבעה בקבינט היה תיקו. לכן ראש הממשלה התעקש וסיכם על קיום המצעד בתחילת השבוע הבא כדי לא להיכנע לשום תכתיב של חמאס".

בתגובה להחלטת הקבינט מסרו מארגני מצעד הדגלים: "מצפים ומחכים לצעוד ברחובותיה של ירושלים עם דגלי ישראל במתווה המקורי. אם צריכה המשטרה את ההתארגנות עד ליום שלישי – אנו בהחלט מכבדים זאת. כבר מחר נפנה למשטרה ונדרוש לאשר את המסלול המקורי ליום שלישי".

שרת התחבורה מירי רגב מסרה אחרי הדיון: "‏מצעד הדגלים ייערך בשבוע הבא. כל החלטה אחרת הייתה מהווה כניעה לטרור ואני שמחה שקיבלנו בקבינט את ההחלטה הנכונה למדינת ישראל".

בתגובה להחלטת הקבינט מוסר ח"כ בן גביר כי "דחיית המצעד היא כניעה לחמאס והתקפלות בפני ארגון טרור. החמאס קבע שיהודים לא יצעדו ביום חמישי ברחבי העיר העתיקה וממשלת ישראל ומשטרת ישראל נכנעים. זאת ועוד המשטרה אפילו אינה מוכנה להתחייב בפני המארגנים שיצעדו בשער שכם, או ברחבי העיר העתיקה והמגמה לתחום אותנו רק בכותל. ביום חמישי אגיע לעיר העתיקה בירושלים ואצעד עם דגלי ישראל – לא אשלים עם הביזיון".

בתוך כך, במערכת הביטחון נמשכת כוננות לקראת האפשרות שמצעד הדגלים יתקיים ומחשש להסלמה. שבע פלוגות משמר הגבול במילואים יתגברו את המשטרה בכל רחבי הארץ. הפלוגות, כמעט אלף לוחמים, גוייסו בתחילת מבצע "שומר החומות" ושחרורן הוקפא לפי שעה לפחות עד השבוע הבא לבקשת מפקד מג"ב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים