שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » מרקל נפגשה עם בכירי המכון למחקרי ביטחון לאומי
מפגש מדיני
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה בנאומה לשלל נושאים העומדים על הפרק. בין היתר התייחסה לנשוא הגרעין האיראני, משבר האקלים והפתרון לפלסטינים
דגלי ישראל וגרמניה | צילום: argus, שאטרסטוק

כחלק מביקורה בישראל, נפגשה היום קנצלרית גרמניה ד"ר אנגלה מרקל, עם בכירים מהמכון למחקרי ביטחון לאומי. במהלך המפגש, נשאה הקנצלרית דברים לציבור הישראלי.

במסגרת הפגישה עם בכירי ה-INSS הציגו לה החוקרים ניירות עמדה בנושא משבר האקלים וביטחון לאומי, תכניות לשתופי פעולה אזוריים בתחומי המים והאנרגיה, יחסי ישראל-גרמניה והאיחוד האירופי והסוגייה הפלסטינית. קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה בנאומה לשלל נושאים העומדים על הפרק.

על איראן: "תמיד תמכתי בהסכם הגרעין למרות שהכרתי את חולשותיו כי אני האמנתי ועדיין מאמינה כי הוא הישג ראשוני ומסגרת שניתן להרחיב אותה. עם זאת השותפים למו"מ לא היו תמימי דעים למשך שנים והמדינה שסובלת הכי הרבה מהתוקפנות של איראן היא ישראל".

"יש לנו עמדה משותפת – אנחנו צריכים למנוע הגעה של איראן ליכולת גרעינית… אנחנו נמצאים במקום מאוד קריטי, אני אומרת את זה בריש גלי, ואנחנו צריכים להמשיך לעבוד על כך. אתמול שוחחתי עם ר"מ ישראל ואמרתי לו שיש ממדים נוספים כמו תוכנית החימוש של איראן ותכנית הטילים והמזל"טים".

"עד עכשיו לא הצלחנו לבלום את השאיפות האזוריות של איראן. אנחנו צריכים לדבר עם רוסיה כי היא שחקן חשוב באזור, כמו גם עם מצרים וירדן וכוחות נוספים באזור. מדינות אירופה יחד עם ארצות הברית, רוסיה וסין צריכות למנוע את העשרת האורניום. עלינו לשלב כמה שיותר מדינות לגבי ההסכם עם איראן ולנסות לבלום את איראן תוך שיתוף פעולה".

על הפלסטינים: "נשאלת השאלה איך נראה הפתרון לגבי אפשרויות של הפלסטינים לחיות את חייהם. זה קצת ירד מהלו"ז ומה שטוב ואני רוצה להודות ל-INSS, למרות שזה לא נושא שמופיע בכותרות, שאתם עדיין דבקים בסוגיה הזו. אני אומרת כמו אחרים שאני תומכת במדינה דמוקרטית יהודית אך המדינה צריכה להיות מוגנת באזור לטווח ארוך וכשם שלישראל יש את הזכות למדינה משלה גם לפלסטינים יש זכות לחיות ואפשרות לקבוע את חייהם".

"אנחנו צריכים לקחת כמובן את ההתנחלויות בחשבון, שהן מקשות על ביצוע שתי מדינות לשני עמים. אני אוהבת שאתם לא עובדים רק בכותרות אלא בצורה מעשית ומפתחים אפשרויות ומודלים ואני מברכת על כך. לטווח ארוך, הנושא הזה לא ייעלם, גם אם היחסים עם השכנות הערביות טובים יותר. אני חושבת שהממשלה עושה צעדים מאוד מעניינים לקראת פתרונות פרגמטיים כדי לשפר את מצב החיים של הפלסטינים ואנחנו מהצד האירופי נתמוך בסוגיות האלו".

על המזרח התיכון והזירה הבינלאומית: "אנחנו נמצאים בסביבה מאוד מורכבת, מאזן הכוחות בעולם משתנה – האמריקאים נסוגו מאפגניסטן ואנחנו רואים שארה"ב כבר לא כל כך נוכחת בלא סייג ומובילה בכל מקום בעולם. זה אומר מהפרספקטיבה האירופאית שאנחנו צריכים להגדיר יותר את האינטרס הבטחוני שלנו ואנחנו צריכים לתאם את זה יחד עם ארה"ב, להגדיר מי עושה איזה תפקיד במסגרת נאט"ו כי כשם שהסביבה שלכם מורכבת והמרחק לאירופה לא רב, אנחנו מסתכלים על הגבול החיצוני של אירופה ואנחנו קרובים אליו ולכן יש לנו אינטרסים משותפים בתחום הבטחון שעלינו להבליט בשנים הקרובות."

על סין: "אנחנו יודעים שסין היא מדינה ההולכת וגוברת בחשיבותה ואני ראיתי את הקשרים הכלכליים הרבים בין ישראל לסין ובהזדמנות אחרת אנחנו חייבים באמת להבהיר את הגישה כלפיי סין, כלפי המצב החברתי, החוזק הכלכלי ותפיסות הבטחון שצריך דיון נפרד."

על הקיטוב החברתי: "בכל מקום בעולם אנחנו רואים את הקיטוב של החברה. זה מואץ על ידי ובשילוב עם מרחק הזמן למלחמת העולם השנייה, לתקופה הנאצית, לשואה – זה גורם לכך שיש לנו התגברות של אנטישמיות. האנטישמיות, כמו גם שנאה והסתה כלפי אנשים שנראים אחרת או חושבים אחרת, זו סכנה עצומה לדמוקרטיות שלנו. לנו בגרמניה יש תפקיד גדול להיאבק באנטישמיות שלא פחתה אלא גברה, עליי לומר את זה בעוגמת נפש. עלינו להתאמץ כדי להיאבק בכך."

על שינויי האקלים: ישראל עשתה הרבה מחקרים מובילים בתחום הסוללות, הטענה מהירה, ניידות באמצעות חשמל – אבל זה לא מומש כאן עדיין. עלינו לעשות עוד הרבה בתחום איכות הסביבה והקיימות.

ראש המכון, פרופ' מנואל טרכטנברג: "קנצלרית גרמניה היוצאת, ד"ר אנגלה מרקל, הנה אחת הדמויות הפוליטיות הבולטות והמוצלחות ביותר בעולם במאה הזאת. רצונה לבקר בארץ ולפנות לציבור הישראלי באופן ישיר במסגרת פרידתה מתפקידה כקנצלרית, ממחישה את עומק מחויבותה למדינת ישראל ולביטחונה, ואת הידידות האמיצה שהתפתחה בין המדינות במהלך כהונתה."

"בחירתה של הקנצלרית להיפגש עם חוקרי המכון למחקרי ביטחון לאומי בעת ביקורה הקצר כאן, מהווה אות כבוד חסר תקדים למכון, ומבטא את ההערכה הגדולה שהיא רוחשת ל-INSS. השיחה איתה הייתה מרתקת, החלפנו דעות על הסוגיות המרכזיות שעל הפרק, מאיראן ועד לשינויי אקלים, וכמו כן הזמנו אותה ליטול חלק לאחר פרישתה בקידום מיזמים אזוריים, שיכולים לתרום לנורמליזציה ולשגשוג כלכלי במזרח התיכון."

מטעם המכון למחקרי ביטחון לאומי לקחו חלק בפגישה, בין השאר: נשיא המכון, סר פרנק לאוי; חברת הבורד, השרה לשעבר ציפי לבני, אשר הצטרפה למכון לפני כחודש, ראש המכון, פרופ' מנואל טרכטנברג; שגריר ישראל בגרמניה לשעבר, שמעון שטיין; השגריר לשעבר ד"ר עודד ערן; מנהל המכון, תא"ל (במיל.) אודי דקל; אורלי הירדני; ד"ר שירה עפרון; ד"ר ענת קורץ; ד"ר גליה לינדנשטראוס, עדי קנטור ותא"ל (מיל.) אסף אוריון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים