שיתוף
תגובות
בריאות » משרד הבריאות הנחה וקופות החולים מצפצפות
תחקיר 'בחזית'
רבים ששילמו מאות שקלים לביצוע בדיקה סרולוגיות לא קיבלו 'תעודת מחלים' מאחר ו"קופת החולים איננה מכירה בתוצאות" • התחקיר המלא במגזין 'בחזית הבריאות'
בדיקת קורונה | צילום: Sonis Photography, שאטרסטוק

בצל השיח הציבורי על מבצע חיסוני הקורונה, מי עדיין זוכר שעד לפני שבועות אחדים דיברו על הנפקת 'תעודת מחלים' למי שכבר חלה בקורונה ובבדיקה סרולוגית הוכח כי הוא אכן נושא נוגדנים.

מתחקיר 'בחזית' עולה, כי בשבועות האחרונים עם יציאת מבצעי החיסונים לדרך, ישנם גורמים במערכת הבריאות, בעיקר בקרב קופות החולים, אשר מעדיפים משיקולים ואינטרסים כלכליים שונים לכאורה, שלא להכיר בתוצאות בדיקות סרולוגיות שנעשו על ידי בתי החולים ומרכזים רפואיים אחרים, בהתאם לנהלי משרד הבריאות, כאשר הם מאלתרים 'הנחיות' ספציפיות לקופות החולים אשר איש אינו מוכן להתייצב ולהסביר מהן אותן הנחיות.

כזכור, בהודעת משרד הבריאות שבישרה לראשונה על השקת 'תעודות מחלים' נקבע, כי התעודות יונפקו על ידי רופא המשפחה לכל מחלים קורונה שבאמתחתו תוצאות בדיקה סרולוגית המוכיחה כי בגופו התפתחו נוגדנים לנגיף בכמות מספקת.

היות וקיימות בחוץ שורה של ערכות לבדיקות סרולוגיות ועל מנת שערכת בדיקה תהיה מאושרת לשימוש לצורך הגדרת מחלים, הציב משרד הבריאות שורה של תנאים והגדרות ברמת הרזולוציה, סטנדרטים, פרוטוקול ותוצאה שעל הבדיקה לעמוד.

אלא שמחלימים רבים ששילמו כמה מאות שקלים לביצוע הבדיקה ופנו עם האישור אל רופא המשפחה, נדהמו לשמוע כי "קופת החולים איננה מכירה בתוצאות הבדיקה וכי יש לעשות בדיקה נוספת בקופה", מה שמדהים יותר הוא העובדה שכמעט כל מי שעשה את הבדיקה החוזרת בקופת החולים קיבל למרבה ההפתעה תשובה שלילית.

אל מערכת 'בחזית' הגיעו אינספור עדויות ומסמכים אשר מעידים על מחלימים שבאותו יום עשו בדיקה סרולוגית בבתי החולים אשר מעניקים את השירות ואחר כך בקופת החולים ובעוד בתשובת המרכז הרפואי התקבלה תשובה חיובית מפורטת, הרי שבבדיקה שנעשתה על ידי הקופה התשובה היתה שלילית.

עוד עולה מבדיקת 'בחזית' כי שתי בעיות מרכזיות מעיבות על הסנכרון בין הציבור לראשי המערכת. הראשונה שבהן, כפי שהזכרנו את התשובה הלקונית של רופאי המשפחה, כי הם אינם מכירים בתוצאות הבדיקה ולא משנה היכן היא נעשתה וכי רק בדיקות שנעשו באמצעות הקופה קבילות, שזה כבר בניגוד לנהלים. (זאת מבלי להיכנס לעובדה המוכחת כי בניגוד לבדיקות שנעשות ב'הדסה', 'אסף הרופא' ועוד, שהעניקו תשובה חיובית, הרי שכאמור התוצאות שעלו מהבדיקות בקופות החולים היו לרוב שליליות).

הבעיה הנוספת אותה הזכרנו, מתעוררת בקרב אנשים אשר שוהים בבידוד במלוניות קורונה ואפילו בבית ומעוניינים להשתחרר ובצדק, לאור תוצאת הבדיקה הסרולוגית שעשו אשר מוכיחה כי הם פיתחו נוגדנים אלא שגם כאן חוזרת על עצמה הסיטואציה ולפיה רופא המשפחה, שמקבל את תוצאות הבדיקה הסרולוגית באמצעות המייל אינו מוכן להכיר בבדיקה ודורש להתייצב במרפאה לצורך בדיקה חוזרת, כאשר תשובת הרופא היא לרוב בסגנון לקוני ואטום, "אין מה לעשות, אני לא מכיר בזה, זו הוראה מגבוה".

גורם רפואי שעובד באחד מבתי החולים המוכרים ונמנה על אנשי הצוות שמעניקים את החיסון בפועל אומר ל'בחזית', "בעיניי נוכחתי כיצד אנשים שאני בעצמי עשיתי להם את הבדיקה הסרולוגית בהתאם לפרוטוקול משרד הבריאות, ויצא להם תשובה חיובית עם מספר רב של נוגדנים, ונדרשו בהמשך לבדיקה נוספת מטעם קופת החולים, קיבלו תשובה שלילית".

"הכיצד זה ייתכן? מישהו כאן משקר על הציבור בעיניים", הוא מוסיף בכאב. כאמור בידי 'בחזית' עדויות ומסמכים של 'בדיקות סרולוגיות' מאותו תאריך, כאשר באחת מהן התשובה חיובית ואילו באחת התשובה שלילית.

התחקיר המלא והתייחסות קופות החולים ומערכת הבריאות – במגזין 'בחזית הבריאות' ביום ראשון הקרוב.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים